رئیس سازمان میراث فرهنگی خواستار شد

دادستان شیراز به موضوع تخریب آثار تاریخی این شهر ورود کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره تخریب آثار تاریخی شیراز گفت در این حوزه اقدامات لازم و قانونی انجام شده است اما درخواست این است که استاندار شیراز و دادستان به موضوع ورود کنند.

کد مطلب: ۸۸۱۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
دادستان شیراز به موضوع تخریب آثار تاریخی این شهر ورود کند

به گزارش پایگاه خبری پلیس، علی اصغر مونسان در حاشیه سومین نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و مدیران یگان‌های حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: امروز سومین نشست تخصصی فرماندهان، معاونان و مدیران یگان‌های حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد و باید بگویم این یگان؛ ابزار قانونی و بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی است که در صیانت از آثار تاریخی و باستانی و تأمین امنیت گردشگران اقدامات مطلوبی انجام داده است.

وی افزود: بر مأموریت‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی اشراف داریم و تمام توانمان را برای تخصیص و تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز این یگان به کار می‌گیریم. به دنبال جذب «میراث‌بانان افتخاری» هستیم که البته باید بگویم این طرح از سوی سردار رحمت اللهی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای جلب مشارکت حداکثری مردمی پیشنهاد شده است.

مونسان تأکید کرد: معتقدیم جلب مشارکت‌های مردمی در صیانت از آثار تاریخی بسیار مثمر ثمر و اثرگذار است و در نظر داریم به زودی طی مراسمی حکم و کارت میراث‌بانان افتخاری را به نخبگانی از جامعه اعطاء کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیت موزه‌های برخی دستگاه‌ها عنوان کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی و خصوصی در بخش مأموریتی خود موزه‌هایی دارند که باید بگویم فعالیت این موزه‌ها تحت نظارت و استانداردهای سازمان میراث فرهنگی کشور بوده اما مالکیت و بهره‌برداری بر عهده دستگاه‌هایی است که موزه را ایجاد کرده‌اند.

مونسان در پاسخ به سوالی در باره واکنش سازمان میراث فرهنگی در برابر تخریب برخی خانه‌های تاریخی، پاسخ داد: در صیانت از ابنیه‌های تاریخی باید دقت حداکثری صورت گیرد و در این راستا از ظرفیت‌های قانونی حداکثر بهره را می‌بریم و اجازه تخریب بناهای تاریخی را نمی‌دهیم که در این زمینه خوشبختانه شهرداری‌‌ها در حفاظت از بناهای تاریخی اهتمام لازم را دارند به طوری که اجازه تخریب نمی‌دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره علت تخریب بافت تاریخی شیراز عنوان کرد: متأسفانه در طرح توسعه‌ای و عمرانی شیراز، بخش‌هایی از بافت تاریخی آسیب دیده است، اما ما به عنوان سازمان متولی اقدامات قانونی و لازم را انجام داده‌ایم، ولی شاهدیم که مجری طرح، از ورود ضابطان جلوگیری می‌کند در همین جا از استاندار شیراز، شورای عالی تأمین استان و دادستان می‌خواهم به موضوع تخریب آثار تاریخی شیراز ورود کنند.

مونسان تأکید کرد: البته در این زمینه کمیته امنیت با حضور نمایندگانی از وزارت اطلاعات، دستگاه قضا، وزارت امور خارجه و ... تشکیل شده و همه تأکید دارند باید جلوی روند تخریبی گرفته شود و هر آنچه که تخریب شده، عین به عین به حالت قبلی بازگردد.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: بناهای تاریخی شیراز کاملا تحت کنترل ما است و در این رمینه مستندنگاری شده است، البته از وزارت راه و شهرسازی نیز می‌خواهیم در این موضوع با مسئولیت بیشتری اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار