بررسی ماه‌شمار شدن سود سپرده‌های بانکی بر بازارها 

با ماه‌شمار شدن سود سپرده‌ها بخش مسکن قابلیت جذب سرمایه را دارد 

تهران (پانا) – بانک مرکزی بخشنامه‌ای را در روزهای گذشته مصوب کرده است که پرداخت سود سپرده به حساب‌های روزشمار را متوقف می‌کند و از این پس پرداخت سود ماه‌شمار می‌شود تصمیمی که به گفته کارشناسان سرعت گردش نقدینگی را کنترل می‌کند و در کنار سایر ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و ایجاد شفافیت اقتصادی می‌تواند به رونق بازارهای مولد اقصادی از جمله مسکن منجر شود.

کد مطلب: ۸۸۱۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
با ماه‌شمار شدن سود سپرده‌ها بخش مسکن قابلیت جذب سرمایه را دارد 

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت:‌ تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ماه‌شمار شدن سود سپرده‌ها سرعت گردش نقدینگی را در بازار کاهش می‌دهد. بازار مسکن این قابلیت را دارد که نقدینگی را به سمت خود جذب کند که اگر در بخش تولید و رونق ساخت سرمایه‌گذاری شود برای این بخش مثبت است و در میان‌مدت کاهش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: البته اگر نقدینگی سرگردان وارد دلالی و دست به دست شدن املاک شود می‌تواند با ایجاد جو روانی کاذب موجب گران‌شدن نیز شود.
رهبر گفت: تصمیم‌های بانک مرکزی برای کنترل سرعت گردش نقدینگی می‌تواند موجب ایجاد تحرک در سرمایه‌گذاری شود و مسکن هم پس از ماه‌ها کاهش در سرمایه‌گذاری و تولید می‌تواند این قابلیت را داشته باشد که سرمایه را به سمت خود جذب کند.
وی ادامه داد: مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است که ریسک سرمایه‌گذاری در آن از سایر بخش‌ها کمتر است. اگر نقدینگی به بخش مسکن هدایت شود با افزایش عرضه و متعادل شدن عرضه و تقاضا بر کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود.
رهبر گفت: با وجود همه تاثیرهایی که بازارهای سرمایه‌ای و کالایی تجربه کرده‌اند یکی از مهمترین دلایل در افزایش قیمت مسکن بابرابری عرضه و تقاضا در این بخش است.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت:‌ متعادل‌سازی مسکن در بخش خرید و اجاره می‌‌تواند به مناسب‌شدن قیمت‌ها در بخش مسکن منجر شود.
وی با اشاره به سیاست وزیر راه و شهرسازی برای گسترش تولید مسکن اجاره‌ای ادامه داد:‌ تولید مسکن از تقاضای این بخش عقب‌تر است و هر کالایی مانند مسکن با کمبود تولید مواجه باشد طبیعی است که با افزایش قیمـت‌های سرسام‌اور مواجه خواهد شد و طبیعی است که یکی از مهمترین سیاست‌هایی که باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد کمک به توسعه ساخت مسکن برای خرید یا اجاره است.

اتفاق کنونی در بازار مسکن از 5 سال پیش قابل پیش‌بینی بود
رهبر گفت: اتفاقی که اکنون در بازار قیمت و اجاره‌بهای مسکن به وجود آمده است از 5 سال قبل قابل پیش بینی بود و طبیعی است که کاهش سرمایه‌گذاری در تولید مسکن عواقب زیان‌باری برای این بخش به دنبال داشته است.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن ادامه داد:‌ سرمایه‌گذاری در بازار مسکن موضوعی میان‌مدت است و به 2 تا سه سال زمان نیاز دارد بنابراین تا پایان سال اتفاقی برای قیمت مسکن قابل پیش‌بینی نخواهد بود.
وی گفت: تولید مسکن از سه سال پیش تاکنون با رکود مواجه شده است. رویدادی که بارها درباره اثرهای زیان‌بار آن هشدارهای لازم داده شد اما سیاست‌هایی که در کلان اقتصاد کشور حاکم است نقدینگی عظیمی را حاصل کرده است که تمایل به بخش‌های مولد اقتصادی و تولیدی ندارد.
رهبر گفت: با وجود کاهش قابل توجه آمار معاملات مسکن در آذر امسال میانگین قیمت حدود 5 درصد افزایش داشته است و تورم در وضع رکود معنایی جز این ندارد که کمبود تولید و هجوم تقاضا نابسامانی در این بازار را رقم زده است.
بررسی معاملات مسکن پایتخت در آذر امسال نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل،۹۲ درصد و نسبت به آبان امسال ۵ درصد افزایش داشته است.
دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آمار معاملات مسکن آذر تهران را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، در ماه گذشته ۶۹۵۰ فقره معامله مسکن در شهر تهران به امضاء رسید و میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان ثبت شده است.

با توجه به اینکه در آبان ۷۰۱۷ فقره معامله در تهران به ثبت رسیده بود، شاهد کاهش یک درصدی میزان معاملات در آذر هستیم. در زمینه قیمت نیز در آبان ماه میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان بود که با این حساب، میانگین قیمت در آذرنسبت به آبان ۵ درصد افزایش داشته است.
منطقه یک گران‌ترین منطقه در پایتخت
گران‌ترین منطقه پایتخت در آذر امسال ، منطقه یک تهران بوده است که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در آن ۲۲ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان به ثبت رسیده است و ارزان‌ترین منطقه نیز با میانگین ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع، به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است.
بیشترین تعداد معامله نیز در منطقه ۵ با ۸۷۹ فقره معامله و کمترین تعداد معامله مسکن نیز در منطقه ۱۹ با ۴۷ فقره انجام شده است.
نگاهی به میانگین قیمت‌ها در سایر مناطق شهر تهران نشان می‌دهد تمام مناطق تهران در آذر نسبت به آبان افزایش قیمت داشته‌اند ولی تعداد معاملات نسبت به ماه گذشته به میزان بسیار کمی کاهش داشته است.
بیشترین ریزش تعداد معاملات نسبت به ماه گذشته به منطقه ۵ با حدود ۱۰۰ فقره معامله اختصاص دارد.
در آذر سال گذشته میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۵ میلیون تومان اعلام شده بود که براین اساس، شاهد رشد ۹۲ درصدی میانگین قیمت در پایتخت هستیم. همچنین تعداد معاملات در آذر سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۴۹ فقره بود که از کاهش ۶۱ درصدی معاملات در اذر امسال حکایت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار