مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:درآمد ناشی از حیات وحش سر سفره مردم آمد

بیرجند (پانا) - مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:درآمد ناشی از فروش پروانه شکار به مردم تعلق گرفت.

کد مطلب: ۸۸۱۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:درآمد ناشی از حیات وحش سر سفره مردم آمد

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی گفت :با تدابیر اندیشیده شده در سازمان حفاظت محیط زیست و در یک اقدام مدیریتی نو برای اولین بار در طول تاریخ حفاظت محیط زیست ، درآمد حاصل از فروش پروانه شکار به مردم تعلق گرفت.

او با اشاره به این موضوع که حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش بدون تامین منافع جوامع محلی امکان‌پذیر نیست افزود:. بیش از نیم قرن از تاریخ شکل گیری تشکیلات شکاربانی در ایران می گذرد و اگر چه فرایند تکمیل ساختاراین تشکیلات پیوسته اتفاق افتاده و وظایف گسترده ای در حوزه های مختلف کنترل و پیشگیری از آلودگی آب و خاک ، هوا ، پسماند ، تالاب و... برای این سازمان تعریف شده اما مهمترین و با سابقه ترین فعالیت سازمان محیط زیست ، حفاظت از حیات وحش بود که حلقه مفقوده ای به نام "جلب مشارکت مردم محلی "برای تحقق این رسالت خطیر سا زمان داشت و لازمه محقق شدن این مهم ، برگشت بخشی از منافع ناشی از شکار به مردم محلی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد :خوشبختانه در سایه تدابیر انجام شده در سال گذشته ، صندوق ملی محیط زیست به عنوان حلقه واسط و با کمک معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان ، زمینه برگشت بخشی از درآمد حاصل از فروش پروانه های شکار را به مردم محلی و همچنین تقویت حفاظت در همان مناطقی که شکار در آنها انجام شده فراهم کرد.

اکبری با اشاره به این توضیحات گفت: در استان خراسان جنوبی در مرحله اول تعداد شش فقره پروانه شکار قوچ بالای 9 سال صادر شد و پس از پرداخت حقوق دولتی ، مبلغ سه میلیارد ریال درآمد حاصل از آن به همان مناطقی که شکار در آنها انجام شده بود ( منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه و منطقه پیر حاجات طبس ) اختصاص یافت که از این مبلغ حدود یک میلیارد ریال برای کمک به مساجد روستاهای داخل منطقه ( خرید بخاری) ، خرید فنس و محصور سازی مزارع به منظور پیشگیری از خسارت حیات وحش به مزارع مردم و تعمیر استخرهای آب کشاورزی مزارع اختصاص یافت .

وی همچین از خرید 5 دستگاه موتور سیکلت برای تقویت حفاظت فیزیکی مناطق ، تعمیر ناوگان فرسوده مناطق ، تجهیز پاسگاههای حفاظتی و مطالعه ،تحقیق و پژوهش بررسی پویایی جمعیت و ظرفیت برد تغذیه ای حیات وحش دو منطقه تحت مدیریت حفاظت استان به عنوان اقدامات مهمی نام برد که با اعتباری نزدیک به دو میلیارد ریال از محل درآمد حاصل از فروش 6 پروانه شکار انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: اگرچه این اعتبارات در مقابل هزینه هایی که دولت در زمینه های مختلف حفاظت محیط زیست انجام می دهد چندان قابل ملاحظه نیست اما بدلیل اینکه مستقیما به همان مناطق بر می گردد و مهم تر اینکه یا جوامع محلی را منتفع می سازد و یا صرف فعالیتهای مفیدی مانند حفاظت فیزیکی و فرهنگ سازی می شود اثر بخشی آنها بسیار ملموس تر بوده و انگیزه مضاعفی را در محیط بانان و مردم محلی مناطق یاد شده برای حفاظت و حراست ایجاد می کند.

او در پایان گفت: امید آنکه تداوم این فعالیت نو پدید، زمینه مدیریت بهتر جمعیت های حیات وحش کشور را فراهم آورده و باعث تقویت حفاظت مناطق چهارگانه و جلب مشارکت جوامع محلی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار