شریعتمداری: برخی جناح‌های مخالف طوری از همراهی با رئیس جمهوری صحبت می‌کنند که جای تعجب دارد

تهران (پانا) - رئیس ستاد انتخابات رئیس‌جمهوری برخی اظهارات جناح‌های مقابل دولت که شبیه همراهان رئیس‌جمهوری است را اعجاب برانگیز دانست.

کد مطلب: ۸۸۱۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
شریعتمداری: برخی جناح‌های مخالف طوری از همراهی با رئیس جمهوری صحبت می‌کنند که جای تعجب دارد

محمد شریعتمداری در گفت‌و‌گو با برنا در خصوص نقش طیف های مختلف سیاسی در پیروزی رئیس‌جمهوری در انتخابات گفت: «انتخابات در دور دوم معمولا خیلی با شور و هیجان همراه نیست. انتظار عموم‌ این است که در دور دوم انتخابات، رئیس‌جمهوری مستقر به کار خودش ادامه دهد. این بار با پدیده تبلیغات زود هنگامِ انتخابات مواجه بودیم که اینها رئیس‌جمهوری یک باره را تبلیغ می‌کردند و تلاش داشتند، چنین ذهنیتی را به جامعه منتقل کنند.»

او ادامه داد: «شکست این ذهنیت و بدست آوردن وضع مطلوب در صحنه انتخابات به گونه‌ای که شور و هیجان انتخاباتی آنگونه که شایسته ملت ایران است بوجود آید مقدور و ممکن نبود، مگر با روش‌هایی که آحاد ملت ایران را نسبت به این موضوع حساس کند. خدای متعال کمک کرد مخالفان دولت با همه توان خود وارد صحنه شدند و تبلیغات گسترده در سراسر ایران بوجود آمد و از ابزارهای گوناگونی که داشتند به خوبی استفاده کردند. به گونه‌ای که علی رغم اینکه دولت، دولت مستقر بود ولی با تعهدی که از استفاده نکردن از امکانات دولتی داشت ناچار شد تا همه شرکای اجتماعی خودش را در همه گروه‌های سیاسی که به نوعی همراه دولت بودند به همکاری در انتخابات دعوت کند.»

وزیر کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: «طبیعی است جناح مقابل دولت در انتخاب آقای روحانی نقشی نداشت. گاهی با کمال تعجب می‌بینیم که آنها اظهاراتی شبیه همراهان، رئیس‌جمهوری دارند که خیلی اعجاب برانگیز است. مجموعه گروه‌های اصلاح طلب، گروه‌های معتدل و حتی اصولگرایان معتدل که فکر آقای روحانی را در سال‌های متمادی می‌شناختند و با نقش انقلابی ایشان آشنا بودند، در جریان انتخابات پای کار آمدند و جداگانه ستادهایی را تاسیس کردند.»

او اضافه کرد: «ستاد مرکزی دست رَد به سینه هیچ طرفداری نَزد و همه آنهایی که علاقه‌مند به مشارکت بودند، دعوت به همکاری شدند. در جلسه شورای مرکزی در انتخابات سال ۹۶، معجونی از افراد گوناگون که صاحب افکار و سلیقه‌های متفاوت بودند را همراه خود داشتیم. گروه‌های اصلاح‌طلب هم به صورت متمرکز و هم در ستادهای اصلی آقای روحانی نقش و اثر اساسی ایفا کردند و گروه‌های اعتدالی هم همینطور.»

شریعتمداری اظهار کرد: «برخی در قالب احزاب وارد شدند و ستاد تشکیل دادند و هم در ستاد مرکزی در کنار روسای ستادها کار کردند. شورای سیاست‌گذاری و شوراهای راهبَری در استان‌ها و میزهای مدیران استانی تشکیل شد تا دولت به خدمت خود ادامه دهد.»

او در پاسخ به این سوال که چقدر از حضور جوانان در عرصه مدیریتی استفاده شده و آیا وعده حضور زنان تحقق پیدا خواهد کرد، گفت: «یکی از مهم‌ترین غفلت‌هایی که در طول دوران تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرتکب شدیم، این بود که علی رغم اینکه در پیروزی انقلاب زنان فرهیخته نقش داشتند، از آنها استفاده نشد. در آغاز انقلاب زنان و جوانان بودند که مسئولیت‌های کلیدی را برعهده گرفتند. هرچه از دوره‌ای انقلاب دور شدیم جوان‌های جدیدی که به جرگه انقلابیون اضافه می‌شدند را جدی نگرفتیم و از حضورشان استفاده نشد به طوری که سن جوانی در کشور کاهش یافت.»

او گفت: «امروزه وقتی از جوان صحبت می‌شود منظورمان افراد ۴۰‌ سال و حوالی ۴۰ است در حالی که وقتی انقلاب پیروز شد، افرادی که مسئولیت ها را برعهده داشتند بین ۲۰ تا ۳۰ سال بودند.»

شریعتمداری گفت: «بانوان و قومیت ها در عرصه‌های گوناگون نقش داشتند. در صحنه‌های مهم انقلاب مانند راهپیمایی‌های بزرگ ۲۲ بهمن‌ و انتخابات در عرصه‌های گوناگون به کفایت زنان و جوانان شرکت می‌کنند. در انتخابات ۹۶ باید از حضور قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی برای انتخاب مجدد آقای روحانی تقدیر کرد زیرا نقش اساسی در انتخاب ایشان داشتند و باید آنها در مدیریت میانی و عالی مشارکت دهیم.»

او گفت: «در مجموعه وزارت کار برنامه ریزی کرده‌ایم، جمعی از دوستان را که در قالب کمیته انتصابات در مجموعه مشغولند از بین جوانان انتخاب کردیم که آنها در این زمینه ایفای نقش کنند. طرح‌هایی را برای حضور کامل‌تر و جامع‌تر آنها در عرصه فعالیت‌های اجرایی آماده کرده‌ایم و برای اینکه فرصت‌های برابری را برای جوانان برای حضور در فعالیت‌های مربوط به این وزارتخانه که البته گستردگی ارائه خدمات در کشور را هم ایجاب می‌کند، فراهم شود. امیدواریم کارنامه نسبتا مطلوبی را در این زمینه نشان بدهیم و در شروع کار هم اولین معاون وزیر سی ساله کشور را منصوب کردیم و باز هم از جوانان دیگر در عرصه مدیریت استفاده خواهیم کرد؛ البته مورد طعنه هم قرار می‌گیریم ولی من فکر می‌کنم باید مقاومت کرد و این مسیر را به درستی پیش برد.»

شریعتمداری در خصوص نحوه و علت واگذاری بنگاه های اقتصادی مثل شستا و اینکه آیا این اقدام عملی می‌شود، گفت: «در اینجا سخن از اموال و دارایی مردم است یعنی امکاناتی که در اختیار شستا یا صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد، از دولت یا از بخش خصوصی به نفع بیمه‌شدگان خریداری شده و لذا این اموال متعلق به مردم است.»

او اضافه کرد: جنس چنین واگذاری‌هایی از نوع تبدیل به احسن کردن دارایی‌های موجود در صندوق‌ها و افزایش نرخ بازدهی آنهاست.

وزیر تعاون با اشاره به اینکه وظیفه دولت، اعمال حاکمیت و اعمال تصدی در فعالیت‌هایی‌ست که از سوی بخش غیر دولتی اعمال تصدی بر آن مقدور نیست، افزود: «دلیل این موضوع، ریسک بالا یا عدم رغبت بخش خصوصی و تعاونی برای حضور در این بخش‌ها یا پرداخت یارانه است. لذا در چنین واگذاری‌هایی ما به عنوان وکیل مردم اموال آنها را مدیریت می‌کنیم.»

او با تأکید بر اینکه مدیریت در این حوزه باید سه‌جانبه‌گرایانه باشد، افزود: «یعنی در مدیریت کلان این حوزه باید دولت، کارگر و کارفرما هر سه نقش داشته باشند. در حال حاضر شرایط به این صورت نیست و باید تلاش کنیم که این مهم محقق شود. یعنی در مدیریت عالی صندوق بازنشستگی کشوری باید نمایندگانی از بازنشستگان را عضویت دهیم و به دنبال انجام این کار هستم.»

شریعتمداری اضافه کرد: «همچنین به دنبال آن هستیم که در اداره کلان هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی که در واقع هیئت امنای فعالیت همه صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری است نیز سه‌جانبه‌گرایی رعایت شده و نماینده بازنشستگان، کارگر و کارفرما حضور موثر داشته باشند.»

او با بیان اینکه اداره اموال مردم باید به نحوی انجام شود که حداکثر بازده را داشته باشد، بیان کرد: «وقتی بازنشسته در طول 30 سال از عمر خود مبلغی به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کند، باید به گونه‌ای سرمایه‌گذاری شود که بالاترین بازگشت سرمایه‌ را داشته و منفعت آن به گونه‌ای باشد که بیمه‌گذار بعد از 43 سال و یا حتی ورثه بعد از فوتش بتواند از آن استفاده کرده و مستمری بگیرد.»

شریعتمداری با تأکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد نظام بنگاه‌داری موجود منافع بیمه‌ شده‌ها را تأمین نکرده است، گفت: «لذا برای اصلاح ساختار نحوه اداره دارایی‌ها و ثروت‌های متعلق به بیمه‌شدگان رئیس‌جمهوری دستوری را مبنی بر اینکه تا حد امکان از بنگاه‌داری خارج شویم ابلاغ کردند و به جای آن سهامی را اداره کنیم که به صورت خرد در بخش‌های مختلف وجود دارد و سود قابل ملاحظه‌ای به صندوق‌های بازنشستگی برگردانیم که امروز چنین است.»

او بیان کرد: «به این منظور باید تصدی‌گر صندوق بازنشستگی کشوری را در نحوه اداره دارایی بیمه‌شده‌ها تغییر دهیم به شکلی که با حداقل مدیریت در بنگاه‌ها کار را پیش ببریم تا به این ترتیب منافع بیشتری را برای بیمه‌شده‌ها فراهم کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار