آیت‌الله هاشمی شاهرودی دار فانی را وداع گفت + زندگینامه

پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم خاکسپاری می‌شود

تهران (پانا) - آیت‌الله هاشمی شاهرودی پس از مدت‌ها تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت.

کد مطلب: ۸۸۱۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله هاشمی شاهرودی دار فانی را وداع گفت + زندگینامه

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که مدت ‌ها در بستر بیماری بود شب گذشته به دلیل تشدید بیماری به کما رفت.

در پی ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی، بیت ایشان اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

روح ملکوتی عالم ربانی و مجاهد و مرجع عالی مقام، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از طی دوره ای از کسالت و بیماری به لقاء الله پیوست.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک به محضر حضرت ولی عصر ارواحناه فداه، مقام معظم رهبری ( دام ظله)، مراجع عظام تقلید، عموم مومنان و ملت شریف ایران به استحضار می رساند ، مراسم تشییع و بزرگداشت ایشان متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش پانا، پیکر آیت الله هاشمی شاهرودی در حرم حضرت معصومه (س) خاکسپاری می‌شود.

سید محمود هاشمی شاهرودی در سال ۱۳۲۷ در شهر نجف اشرف به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله سید علی هاشمی شاهرودی از اولین شاگردان آیت‌الله‌العظمی خویی و تقریرکننده دروس خارج مرحوم خویی به‌شمار می‌آمد. مادر ایشان نیز دختر مرحوم آیت‌اللّه سید على مددى موسوى قائینى از علمای بزرگ خراسان بود که سال‌هاى متمادى در شهر مقدس مشهد، به تدریس و تربیت طلاب حوزه علمیه و اقامه جماعت درحرم امام رضا(ع) مى‌پرداخت.

او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه علوی نجف اشرف گذراند، از اولین استادان او در دروس دینی می‌توان به حجت الاسلام شیخ هادی سیستانی اشاره کرد.

آیت‌الله شاهرودی بعد از ورود به مدرسه علمیه «منتدی النشر» و فراگیری علوم دینی در سن 14سالگی به دست آیت‌الله العظمی خویی معمم شد.

نزدیکی به شهید صدر

هاشمی شاهرودی پس از پایان تحصیلات سطح حوزوی به کلاس درس آیت‌الله سید محمدباقر صدر رفت.

شهید صدر در نامه‌ای به یکی از شاگردانش درباره مرحوم شاهرودی گفته بود «آقای هاشمی رشد علمی شگفت‌انگیز و نبوغ آمیزی دارد.» و درباره رابطه علمی میان خود و شاگرد گفته بود «آقای هاشمی(شاهرودی) عنوان وجود من است.»

او تنها شخصی است که قبل از رسیدن به سی سالگی از سیدمحمدباقر صدر اجازه اجتهاد کتبی دریافت کرد.

متن این اجازنامه کتبی به شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

والحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام على اشرف خلقه محمد و آله الطاهرین، و بعد: فرزند گرانقدر ما حجةالاسلام والمسلمین سیدمحمود هاشمی دامت برکاته، بخشی از عمر خود را صرف تحصیل فقه و اصول و علوم شریعت کرد و با تأیید و تسدید خداوند سبحانه و تعالی به درجه اجتهاد رسید و الحمد لله رب العالمین او امروز از مجتهدانی است که امید اسلام و مسلمین به آنان بسته است.

او در همه امور حسبیه از اینجانب وکالت دارد و نظر او نظر من است، عموم مؤمنین و مقلدین و همچنین وکلای اینجانب مجاز و مأذونند که حقوق شرعیه‌ای را که به اینجانب می‌رسانند به ایشان برسانند. از خداوند سبحان مسئلت دارم که ایشان را چون ذخیره‌ای برای شریعت اسلام حفظ فرماید و السلام علیه و رحمة الله وبرکاته.»

آیت‌الله هاشمی شاهرودی از سوی شهید صدر برای نظارت بر امتحانات طلاب حوزه انتخاب شد و همزمان در مسجد هندی نجف برای طلاب به تدریس خارج فقه اشتغال داشت.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی علاوه بر کلاس‌های درس خارج فقه شهید صدر، در کلاس‌های درس امام خمینی و آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی نیز حضور داشت.

بازگشت به ایران

در سال 53، حکومت وقت عراق با حمله به حوزه علمیه نجف، جمعی از علما به ویژه روحانیون ایرانی و شاگردان صدر را دستگیر و زندانی کرد. هاشمی شاهرودی از جمله کسانی بود که روانه زندان شد ولی پس از مدتی با وساطت مراجع وقت توانست آزاد شود.

هاشمی شاهرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و رابط بین امام خمینی و سید محمدباقر صدر شد و پیام‌های مراجع تقلید ساکن شهر نجف را به امام رساند. او همچنین تشکیلاتِ جامعه روحانیت مبارز و مجلس اعلای عراق را به راه انداخت و آن را مدیریت و سازمان‌دهی کرد.

او درباره تاسیس مجلس اعلای عراق و نقش امام خمینی (ره) درباره آن گفته است:

«آیت‌الله خامنه‌ای که خدا حفظشان کند، از طرف حضرت امام مسئول شده بودند بحث عراق را دنبال کنند. گمانم اوایل ریاست جمهوری ایشان بود. اعضای «جماعة العلما» همه از نجفی‌ها بودند. کربلایی‌ها هم مستقلاً برای خود جماعت‌هایی را راه انداخته بودند و بیشتر با آقای منتظری و سید مهدی هاشمی سر و کار داشتند. آقا دیدند این شیوه مناسبی نیست و پیشنهاد کردند مجلسی به نام مجلس اعلا تشکیل شود. جنگ هم شروع شده بود و ضرورت ایجاب می‌کرد که یک مجلس درست و حسابی تشکیل شود که همه اینها را در خود جمع کند.

در واقع پیشنهاد مجلس اعلا را ایشان دادند و از همه ما که بیشترمان در قم بودیم دعوت کردند. به بنده هم مستقیم زنگ زدند. تا قبل از آن با ایشان سلام و علیک داشتیم، ولی نه زیاد. یکی‌یکی افراد را دعوت کردند و خدمتشان رفتیم. ازبعضی آقایان کربلایی هم دعوت کرده بودند. شیخ دیگری هم بود که فوت کرده است. او هم عده‌ای از کربلایی‌ها را تحت عنوان «العمل الاسلامی» جمع کرده بود. مقام معظم رهبری همه را در مجلس اعلا جمع کرد و در اولین جلسه بحث‌های مفصلی هم شد. بعضی‌ها موافق و برخی مخالف بودند. ایشان گفت که من از طرف امام مسئول هستم. خلاصه ایشان این تشکیلات را ایجاد و اساسنامه‌ای را تنظیم کرد و از ما خواست بنشینیم و در باره آن بحث و آن را تنظیم و تکمیل کنیم و خدمت ایشان بدهیم. ما هم این کار را کردیم. البته آقای حکیم محور بود. دو سه نفر کربلائی و بقیه نجفی بودند. بنا شد یکی از عالمان اهل سنت هم باشد که از اهالی کرد دعوت شد.»

مناصب در ایران

سید محمود هاشمی شاهرودی سال‌ها از اعضای شورای نگهبان و در دوره‌های سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم حاضر بود تا اینکه با حکم در چهارم مردادماه سال 78 با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی به ریاست قوه قضائیه ایران و جایگزین آیت‌الله محمد یزدی منصوب شد و دو دوره یعنی تا سال 88 این مقام را برعهده داشت.

در طول این مدت رهبر انقلاب اسلامی چند مرتبه به تجلیل از شخصیت آیت‌الله شاهرودی پرداختند. ایشان در دیدار با مسئولان قضایی در تاریخ پنجم تیرماه سال 87 آیت‌الله شاهرودی را عالمی مجتهد و فاضل دانستند و تاکید کردند: «امروز خوشبختانه قوه‌ی قضائیه با مدیریت و ریاست جناب آقای شاهرودی - عالم، مجتهد، فاضل، مسلط بر مبانی و مباحث - اداره می‌شود؛ این فرصت خیلی خوبی است. وجود یک چنین افرادی و شخصیتهای برجسته در درون قوه‌ی قضائیه، فرصتهای خوبی است.»

هاشمی شاهرودی همچنین در مردادماه سال 90 با حکم رهبر انقلاب به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه منصوب شد

آیت‌الله شاهرودی در دوره‌های سوم، چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز با رای مردم خراسان (رضوی) حاضر بود.

دوران بیماری

نخستین بار اردیبهشت ماه سال 90 بود که خبر بیماری آیت‌الله شاهرودی و بستری شدن در بیمارستان به صورت رسانه‌ای اعلام شد.

پزشک معالج آیت‌الله شاهرودی در همان زمان با تایید این مسئله خبر از جراحی او داد. او همچنین تاکید کرد که دلیل جراحی آیت‌الله شاهرودی «بیماری گوارشی نسبتاً شایع» بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی نیز در همان در بیمارستان از آیت‌الله شاهرودی عیادت کردند.

دی ماه همان سال فرزند آیت‌الله شاهرودی اعلام کرد که پدرش برای طی دوران نقاحت و درمان به آلمان سفر کرده است که چندی بعد تصاویر او به همراه مجید سمیعی در بیمارستانی در آلمان منتشر شد.

در این مدت چندین مرتبه خبر در گذشت آیت‌الله شاهرودی منتشر شد که هربار این مسئله تکذیب شد.

شب گذشته (2دی) بود که شایعات مبنی بر درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای بار سوم در برخی از کانال‌های خبری نه چندان معتبر منتشر شد.

این خبر حدود یک ساعت بعد تکذیب شد ولی پایگاه خبری قم‌نیوز اعلام کرد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت وخامت اوضاع در بیمارستان بستری شده است. این خبر به سرعت در خبرگزاری‌ها نیز انتشار یافت تا اینکه منبعی آگاه این مسئله را تایید کرد.

تالیفات آیت‌الله

از آیت‌الله هاشمی شاهرودی کتب و تالیفات بسیاری برجا مانده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

بحوث فی علم الاصول (تقریرات درس‌های اصول شهید صدر در ۷ جلد)، اضواء و آراء: تعلیقات علی کتابنا بحوث فی علم الاصول (۳ جلد)، دروس فی علم الاصول، درسنامه اصول فقه (۵ جلد)، قاعده الفراغ و التجاوز، قراءات فقهیه معاصره (۲ جلد)، بحوث فی الفقه الزکاه (۴ جلد)، بحوث فی الفقه الخمس (۲ جلد)، بحوث فی الفقه المضاربه، بحوث فی الفقه الشرکه، بحوث فی الفقه الزراعی، کتاب الاجاره (۲ جلد)، موسوعه الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت علیهم السلام (تاکنون ۳۲ جلد)، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام (تاکنون ۵ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، موسوعه الفقه المقارن (تاکنون ۶ جلد)، تحقیق و بازنگری کتاب الغدیر علامه امینی (چاپ جدید ۱۴ جلد)، منهاج الصالحین، مناسک الحج، استفتائات فی الحج، تدوین السیره النبویه و دراستها، محاضرات فی الثورة الحسینیة، الصوم، تربیة و هدایة، بایسته‌های فقه جزا، صحیفه عدالت، توضیح المسائل، استفتائات، رساله احکام جوانان، مناسک حج، احکام عمره مفرده، رسالت حسینی، تفسیر آیه «مودت ذی القربی»، حکومت اسلامی، جهان‌بینی اسلامی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار