*سارا ممبینی

خانه ای به رنگ انتظار

در حاشیه حضور اصحاب رسانه در سرای سالمندان صالحین به مناسبت شب یلدا

اینجا خانه سالمندان صالحین اهواز است. خانه‌ای  که همدم ساکنانش "تنهایی و انتظار" است و پرستارانی سپید پوش و مهربان که هر صبح بر بالین پدران و مادران این سرا حاضر می‌شوند تا بارِ سنگین و طاقت‌فرسای دوری از فرزندانشان را اندکی تسکین دهند و دستِ مهر به دستانشان بسپارند. 

کد مطلب: ۸۸۰۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد


حوالی غروب جمعه بود که به همراه جمعی از اهالی رسانه در زدیم و وارد حیاط سرای سالمندان خیابان شهید بهشتی اهواز شدیم. یک باغچه مستطیل شکل سبز حیاط را به دو نیم کرده بود و قسمت راست و چپ آن دو ساختمان برای نگهداری از سالمندان وجود داشت. دو ساختمان متشکل از چند اتاق که پر بود از تخت‌های سفید ردیف شده در کنار هم.
وارد که شدم و سر که بالا گرفتم، نگاهم به نگاه مهربان پدری گره خورد که از پنجره طبقه دوم، به در حیاط خیره مانده بود، گویی جز آن درِ چهارگوش که می‌توانست نوید‌بخش دیدار عزیزانش باشد ، هیچ نمی‌دید و تا زمان رفتن و خداحافظی ما ذره‌ای از شدت خیرگی نگاهش به آن در که حالا هاله ای تاریک و سرد از آخرین شب پاییز آن را فرا گرفته بود، کاسته نشد.
داخل ساختمان ساز و آواز بر پا بود، صدای دایره، جشن و سروری بود بر یلدا، یلدایی که پاییز را با خود از این سرا می‌برد و همه آمده بودند تا یلدای عشق را با وارثان تنهایی، صبر، از خودگذشتگی و انتظار قسمت کنند.
روایت یلدای مهربانی اصحاب رسانه در سرای صالحین اهواز روایت آغوشهایی بود که هنوز باز مانده اند تا قامت عزیزانشان را با نهایت قدرتی که در بازو دارند، بفشارند، روایت نگاهی که هنوز هم از پشت پنجره طبقه دوم به در ورودی خیره مانده است و روایت قلبهایی به وسعت آسمان خدا که پر از بخشش و اشتیاق اند، اشتیاق شنیدن واژه ی پدر و مادر...دریابیم این عشقِ پدرانه و مادرانه ی بی نهایتِ آبی را.
سرای سالمندان صالحین اهواز در کوی ٢٢ بهمن و خیابان شهید بهشتی واقع شده است که ٩٠ سالمند در آن نگهداری می‌شود. این سرای سالمندان زیرنظر سازمان بهزیستی اداره می شود و سالمندان علاوه بر اینکه در این مرکز نگهداری می شوند، خدماتی همانند خدمات پزشکی و مشاوره ای نیز دریافت می کنند.

در شهرستان اهواز دو مرکز خیریه به نام های " صالحین اهواز و طلوع همدلی" به سالمندان اختصاص دارد، در عین حال ٢ مرکز نیز به صورت خصوصی برای نگهداری از سالمندان ایجاد شده است. همچنین شهرستانهان های بهبهان، خرمشهر و دزفول نیز هر کدام جداگانه داری یک مرکز نگهداری از سالمندان هستند.

گرچه سالمندی دوره ای است که در آن ممکن است فرد نتواند در جهت رفع نیازهای روزمره خود اقدام کند و برای انجام امور بهداشتی، درمانی و حتی حرکت کردن نیازمند دیگر اعضای خانواده باشد اما حضور فرزندان در کنار وی، علاوه بر اینکه سبب ارتقای سلامت روحی و جسمی این افراد می شود، زمینه ساز احساس امنیت و رضایت در سالمندان است و لازم است که این نکات از سوی فرزندان مورد توجه قرار بگیرد. در عین حال جدایی سالمندان از اعضای خانواده باعث انزوی اجتماعی در آنها می شود و ناهنجاری هایی مثل افسردگی و اضطراب را در آنان افزایش می‌دهد.

*نویسنده و روزنامه نگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار