رونمایی از پنج رقم جدید غلات و دانه های روغنی در اردبیل

اردبیل (پانا) - رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل: پنج رقم جدید غلات و دانه های روغنی که با مشارکت محققان بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان معرفی شده اند، در هفته پژوهش رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۸۰۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از پنج رقم جدید غلات و دانه های روغنی در اردبیل

حسین کربلایی خیاوی در جریان بازدید استاندار اردبیل از غرفه تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: این ارقام شامل رقم گندم آبی زرینه ، کاملا ایرانی، تیپ رشد زمستانه ، متحمل به سرما و بیماری های قارچی زنگ زرد و زنگ قهوه ای ، کیفیت نانوایی مطلوب و مناسب کشت در مناطق سردسیر استان اردبیل هستند .
او گفت: همچنین رقم گندم آبی تیرگان ، پتانسیل عملکرد بالا و پایدار ، مقاوم به بیماری های قارچی، تیپ رشد بهاره ، کیفیت نانوایی خیلی خوب ، قابل کشت در اقلیم گرم و مرطوب شمال استان اردبیل از جمله دشت مغان به صورت آبی، رقم جو آبی مهتاب ، تیپ رشد بینابینی ، مقاوم به خوابیدگی، مقاوم به شکنندگی محور سنبله و ریزش دانه، متحمل به سرما، 6ردیفه با عملکرد بالا و مناسب برای کشت آبی مناطق سردسیر استان می باشد .
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل رقم جو آبی اکسین ، پتانسیل عملکرد بالا ، ارتفاع مناسب و متحمل به خوابیدگی، مقاوم به ریزش دانه، 6 ردیفه با وزن هزار دانه بالا، مناسب کشت در زراعت آبی در اقلیم گرم و مرطوب شمال استان اردبیل، رقم سویا با نام پارسا با عملکرد بالا ، زودرس ، مقاوم به بوته میری ، کیفیت روغن از گروه روغن های با اسیدهای چرب اشباع کم و مناسب برای زراعت در دشت مغان در شمال استان را از دیگر ارقام تولید شده در استان ذکر کرد .
کربلایی خیاوی همچنین افزود: پروژه ‌های تحقیقاتی باید به سمت پایداری منابع آب موجود، اصلاح و معرفی ارقام محصولات زراعی با نیاز آبی کمتر و مقاوم به شوری و تنش ‌های آخر فصل، تنوع‌ بخشی به ارقام زراعی و باغی، اصلاح الگوی کشت، توجه به دیم ‌زارها ، کاهش مصرف سموم ، راه ‌اندازی و تقویت مراکز رشد و فناور کشاورزی و افزایش حضور محققان مرکز در مزارع کشاورزان سوق داده شود .
او تصریح کرد: معرفی ارقام گندم متحمل به کم آبی باعث افزایش بهره وری مصرف آب و در نهایت پایداری تولید در شرایط سخت اقلیمی در مزارع گندم خواهد شد .
استاندار اردبیل نیز در این بازدید گفت: نتایج تحقیقات کشاورزی باید ضمن مقابله با بحران های طبیعی در راستای تربیت توان اقتصادی کشاورزان باشد .
اکبر بهنامجو افزود: نیاز است توسعه متوازن کشاورزی پایدار و اقتصادی ضمن تامین امنیت غذایی به نحوی با بحران های طبیعی مقابله کرده و زمینه را برای افزایش اشتغال فراهم کند .
او تشریح کرد: فعالیت مرکز تحقیقات استان چشمگیر بوده و امیدواریم با توسعه زمینه فعالیت ها در تمام محصولات کشاورزی بویژه ارائه الگوی مناسب برای مقابله با بحران کم آبی با اصلاح گونه های مقاوم به خشکسالی و کم آبی افزایش راندمان را در محصولات استراتژیک مد نظر قرار دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار