تکدی گری در ارومیه؛ از نیاز تا واقعیت

ارومیه(پانا)-تکدی گری را تا حدود زیادی می توان در تمام جوامع مشاهده کرد اما واقعیت اینکه چند درصد از آنان در حقیقت نیازمند هستند باید موشکافی شود تا نیازمندان واقعی مورد حمایت قرار گیرند.

کد مطلب: ۸۸۰۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تکدی گری در ارومیه؛ از نیاز تا واقعیت

فرماندار ارومیه با اشاره به تعداد متکدیان جمع آوری شده در هشت ماه سال جاری، گفت: تعداد 283 نفر معتاد در این مدت جمع آوری شدند که 223 نفر از این افراد را بزرگسالان تشکیل می دهند.


علیرضا ملامحمدی زاده افزود: 12 نفر کودک زیر 10 سال و 48 نفر زیر 18 سال در میان متکدیان جمع آوری شده نیز حضور داشتند که تحویل مرکز ساماندهی متکدیان ارومیه شدند.


وی ابراز کرد: نه ‌تنها در ارومیه بلکه در تمام شهرهای آذربایجان‌ غربی امروز با پدیده تکدی‌ گری مواجه هستیم و این امر تنها اختصاص به جامعه ما ندارد.


فرماندار ارومیه اضافه کرد: مرکز جمع ‌آوری و نگهداری معتادان در ارومیه از سال گذشته در یک ساختمان 2 طبقه استیجاری راه‌ اندازی شده و جهت امور اداری، گشت، جمع ‌آوری، انتقال از سطح شهر به مرکز و سایر ادارات و ارگان ‌ها دارای سه دستگاه خودرو نیمه سنگین و سبک است.


ملامحمدی زاده گفت: تامین هزینه ‌های جاری و امکانات، هزینه نگهداری و ساماندهی بیماران خاص، حمل‌ و‌ نقل، عوامل انتظامی، بهداشتی، پزشکی، بیمارستانی، روانشناس و روانکاو و هزینه‌ های امرار معاش متکدیان در حین ترک اعتیاد از جمله مشکلات پیش‌ روی این مرکز است.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر متکدیان را کودکان کار و خیابانی تشکیل می دهند، این دسته از متکدیان به مراکز وابسته به سازمان بهزیستی معرفی و ساماندهی شده‌اند.


مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی هم با اشاره به حمایت های این نهاد از نیازمندان، گفت: 129 هزار نفر با 69 هزار خانوار جمعیت تحت پوشش کمیته امداد استان هستند.


عزیز سهندی افزود: شرایط ویژه ای برای حمایت از مددجویان وجود دارد که از جمله آنها می توان به بیمه تمام مددجویان، ارائه تسهیلات اشتغال، مسکن، وام و کمک های بلاعوض اشاره کرد.


وی تاکید کرد: تعداد هشت هزار و 400 شغل با اعتبار 188 میلیارد تومان از تعهدات سال جاری کمیته امداد استان است که 112 میلیارد تومان آن اشتغال پایدار روستایی بوده و بیشترین شغل های ایجاد شده پس از ارومیه در شهرهای شاهیندژ، میاندوآب و سلماس بوده است.


مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از 95 درصد از مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد فعال بوده و تنها پنج درصد آنها تغییر کاربری داده اند، افزود: بیشترین مشاغل ایجاد شده شامل کشاورزی، دامداری، زراعت، باغبانی و پس از آن مشاغل خدماتی، صنایع دستی، قالی بافی و معرق کاری است.


سهندی با تاکید بر اینکه تمامی اقشار نیازمند به شیوه های مختلف برای جذب در کمیته امداد شناسایی می شوند، تصریح کرد: نیازمندان واقعی به شیوه های مختلف شناسایی می شوند تا چهره جامعه از وجود نیازمند پاک شود که از جمله این روش ها می توان به مراجعه خود فرد، معرفی خیران و مسوولان اشاره کرد.


به گفته وی تاکنون هیچ مددجویی پشت نوبت برای تحت پوششی کمیته امداد استان قرار ندارد و ثبت نام تمام نیازمندان تکمیل شده و ثبت نام های جدید بدون پشت نوبتی انجام می شود.


وقتی پای سخن مسوولان در این‌ باره می ‌نشینیم همه از وضعیت تکدی‌گری در جامعه نگران هستند و اقدامات درخور و مناسبی نیز در خصوص برخورد فرهنگی یا قهری با تکدی ‌گری صـورت گرفته است اما با توجه به محدود بودن امکانات دولتی یا نبود قوانین قهری برای برخورد با تکدی گری به عنوان یک جرم باز هم در جوامع شهری شاهد گدایی برخی افراد غیرنیازمند هستیم.


مردم در این میان اصلی ترین نقش را دارند و با معرفی نیازمندان واقعی به نهاد و دستگاه های متولی همچون کمیته امداد و بهزیستی می توانند گام های اساسی در جهت زدودن چهره شهر از حضور این میهمانان ناخوانده بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار