نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان برگزار شد

سنندج(پانا)-مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان گزارشی از روند پوشش تحصیلی دانش آموزان و جذب تارکین و بازماندگان از تحصیل ارائه کرد .

کد مطلب: ۸۸۰۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان برگزار شد

رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش کردستان درنهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان برگزار شد با بیان اینکه در پوشش تحصیلی دوره پیش دبستان و دبستان وضعیت استان بسیار مطلوب تر از میانگین کشوری است، اظهار داشت : میانگین پوشش تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه استان تقریبا در حد میانگین کشوری است .

قربانی افزود : در پوشش تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه، پوشش تحصیلی پسران در حد میانگین کشور است اما پوشش تحصیلی دانش آموزان دختران به ویژه دختران روستایی پایین تر از میانگین کشوری است .

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در این نشست به علل موضوع و پایین بودن میانگین پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر پرداخت و تصریح کرد : بخشی از علت مربوط به شرایط فرهنگی حاکم و هم چنین پراکندگی جمعیت و عدم تمایل خانواده ها جهت فرستادن دختران به مدارس شبانه روزی خارج از محدوده زندگی است.

وی ازدواج ، اشتغال و برخی بیماری های جسمی و ذهنی را مهم ترین عوامل دیگر پایین بودن پوشش تحصیلی دختران عنوان کرد و اظهار داشت : در این نشست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تقبل کرد در تخصیص اعتبار جهت فعال نمودن برنامه دیجیتال آموزش الکترونیکی ، تهیه سیستم های آموزشی و بهره گیری از خرید خدمات بخش های غیر دولتی در مناطق روستایی مساعدتکند.

قربانی هم چنین گفت : در این نشست مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طی مکاتبه ای به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت آموزش و پرورش درخواست مجوز جهت کاهش تراکم های کلاسی مناطق روستایی جهت جذب بیشتر دانش آموزان مناطق روستایی را پیگیری کند .

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت های استان در بخش آموزش متوسطه پرداخت و گفت : بر اساس مستندات اعلام شده از طریق وزارت آموزش و پرورش ، در طول سه سال گذشته پوشش تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول استان 1/59 درصد رشد داشته است در حالیکه رشد کشوری این دوره 46 صدم درصد است.

وی با بیان اینکه رشد پوشش تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم استان نسبت به سه سال گذشته 6/48 است ، گفت : رشد کشوری این دوره تنها 2/89 بوده است .

قربانی به افزایش نرخ گذر تحصیلی نیز اشاره کرد و گفت : نرخ گذر از دوره ابتدایی به متوسطه اول به 98 درصد افزایش پیدا کرده و دارای رشد یک درصدی می باشد در حالیکه رشد کشوری 67 صدم درصد است و نرخ گذر از دوره متوسطه اول به دوم متوسطه نیز به 92 افزایش یافته است که رشد استانی آن 1/55 درصد است و رشد کشوری این بخش 73 صدم درصد اعلام شده است .

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در پایان به ارتقای پوشش تحصیلی دانش آموزان دوره های پیش دبستان و دبستان نیز اشاره کرد و گفت : نسبت به سال 1393 در این حوزه شاهد رشد 26 درصدی هستیم یعنی از 64 درصد به 90 درصد ، در حالیکه رشد کشوری این دوره تنها 16 درصد بوده و از 54 درصد به 70 درصد رسیده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار