مرور ۴۰ سال سوادآموزی از زبان معاون وزیر آموزش‌وپرورش

باقرزاده: دنیا در 38 سال گذشته 13.2 درصد و ایران 50 درصد نرخ رشد باسوادی داشته است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی دستاوردهای 40 سال فعالیت سوادآموزی در جمهوری اسلامی ایران و فعالیت این سازمان را ارائه کرد.

کد مطلب: ۸۸۰۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
باقرزاده: دنیا در 38 سال گذشته 13.2 درصد و ایران 50 درصد نرخ رشد باسوادی داشته است

علی باقرزاده در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته نهضت سوادآموزی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گزارشی از دستاوردهای سال ۹۷ و چهل ساله شدن سازمان نهضت سوادآموزی ارائه و به فرمایش‌های امام راحل اشاره کرد و گفت: «حضرت امام خطاب به ملت فرمودند بدون از دست دادن وقت به طور ضربتی در رابطه با سوادآموزی قیام کنید تا هر فرد نوشتن و خواندن را بیاموزد و تمام افراد برای یاددادن به پا خیزند و آموزش و پرورش هم در این باره تلاش کند و بسیج شود.»

معاون وزیر آموزش و پرورش به وضعیت سواد در سال پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ اشاره کرد و گفت: «در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر در سال 1976 ایران ۳۶درصد باسواد داشته و میانگین جهانی ۶۹درصد بوده است. براساس نتایج سرشماری 1995و گزارش بانک جهانی سال ۲۰۱۶، نرخ باسوادی ۱۵ سال و بالاتر به ۸۶ درصد رسیده و میانگین جهانی ۸۲.۲ بوده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: «دنیا در طول ۳۸ سال گذشته ۱۳.۲درصد رشد نرخ باسوادی داشته و در ایران ۵۰ درصد نرخ رشد باسوادی بوده است.»

باقرزاده ادامه داد: «نرخ باسوادی گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر زنان در سال پیروزی ۲۴.۲درصد و میانگین نرخ باسوادی زنان جهان در ۷۶ حدود ۶۱درصد بوده است که این عدد در سال ۲۰۱۶ به ۸۲درصد برای جهان بهبود پیدا کرده است. میانگین جهانی در طول ۳۸ سال گذشته در زنان در گروه ۱۵ سال و بالاتر ۲۱.۷درصد و ایران ۵۷.۸درصد رشد پیدا کرده است.»

نرخ باسوادی زنان 15 تا 24 ساله در ایران 97 درصد است

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نرخ باسوادی ایران در سال ۷۶ حدود ۵۶.۱درصد و میانگین جهانی ۷۷.۶درصد بوده است. نرخ باسوادی جوانان ۱۵ تا ۲۴ به ۹۷.۴درصد رسیده است که میانگین جهانی ۹۱.۴ است.»

در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال ۲۸ استان نرخ باسوادی بالای ۹۷درصد و ۸ استان بالای ۹۹درصد دارند و درصد باقی‌مانده آموزش‌ناپذیر هستند

باقرزاده گفت: «میانگین رشد باسوادی دنیا در ۱۵ تا ۲۴ سال در ۳۸ سال گذشته ۱۳.۸ درصد و این عدد در سال‌های بعد انقلاب ۴۱.۳درصد بوده است. دختران این سن در ابتدای پیروزی ۴۲درصد باسواد و میانگین جهانی ۸۴.۴ بوده است. اما اکنون نرخ باسوادی زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۹۷ درصد و میانگین جهانی به ۸۹.۹ رسیده است اما در گروه سنی ۲۵ تا ۶۴ ساله ایران حدود ۶۱ درصد نرخ باسوادی زنان ۶۱ درصد و برای مردان ۵۳.۷ درصد رشد و بهبود داشته است.»

او افزود: «در سال‌های ۸۱ و ۹۵ حدود ۳ برابر میانگین جهانی رشد داشته‌ایم اما گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ساله‌ها اکنون ۹۷.۸ درصد رسیده است.»

حدود ۲۸ درصد بیسوادان ایران، اتباع خارجی هستند

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی ادامه داد: «در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال ۲۸ استان نرخ باسوادی بالای ۹۷درصد و ۸ استان بالای ۹۹درصد دارند و درصد باقی‌مانده آموزش‌ناپذیر هستند. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۱۱ استان بالای ۹۷درصد نرخ باسوادی دارند.»

او گفت: «در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال به دلیل فراوانی اتباع خارجی میانگین باسوادی پایین‌تر است و سهم جمعیتی اتباع خارجی ۳.۳ است اما حدود ۲۸ درصد بیسوادان اتباع خارجی هستند.»

نرخ باسوادی افعانستان ۵۷ درصد و نرخ باسوادی اتباع مقیم ایران ۶۵ درصد است

باقرزاده گفت: «نرخ باسوادی افعانستان ۵۷ درصد و نرخ باسوادی اتباع مقیم ایران ۶۵ درصد است. تا پایان هفته گذشته حدود ۳۸۰ هزار نفر در برنامه‌های رسمی سوادآموزی ثبت‌نام کردند که معادل ۹۰درصد اهداف کمی برای سال ۹۷ است و ۱۳ درصد نسبت به عملکرد سال ۹۶ رشد داشته‌ایم. از این تعداد ۱۸درصد مردان، ۸۲ درصد زنان، ۴۴ درصد روستایی و ۵۶ درصد شهری ثبت‌نام کرده‌اند. ۱۹ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال ثبت‌نام کردند و در گروه ۲۰ تا ۲۹ سال ۱۸ ۶۳ هزار نفر؛ میانگین سنی افرادی که در کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند کمتر از ۳۲ سال است.»

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی افزود: «ثبت‌نام فعالیت‌های سوادآموزی تا ۱۵ دی تمدید شده است و از امروز آموزش‌دهندگان می‌توانند از طریق وب و موبایل ثبت‌نام کنند و نیاز به حضور در ادارات سازمان را ندارند.»

باقرزاده به طرح آموزش اولیای بی‌سواد به عنوان یک تجربه برتر در یونسکو اشاره کرد و افزود: «تاکنون حدود ۳۶ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند. همچنین در بحث سوادآموزی کودکان آسیب‌پذیر ۱۴ هزار و ۵۲۷ نفر ثبت‌نام شدند و خدمات می‌گیرند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش حدود ۱۰ هزار معلول زیر ۱۷ سال در سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام شده است. در طرح آموزش و توانمندسازی دختران روستایی و عشایری نیز ۵ هزار نفر تحت پوشش رفته‌اند. مراکز یادگیری مخلی امسال توسعه پیدا کردند و ۱۳۳ مرکز جدید در سال ۹۷ ایجاد شده است که کارکرد آنان تلفیق سوادآموزی با ۳۳ مهارت زندگی و شغلی است.»

رئیس نهصت سوادآموزی گفت: «طرح خواندن با خانواده و حلقه‌های کتابخوانی با وسعت ییشتر در حال انجام است و در حلقه‌های کتابخوانی ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر و در طرح خواندن با خانواده ۷۹ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت‌نام شدند.»

او به هدف‌گذاری ۲۴ هزار نفر اتباع خارجی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: «۹ هزار و ۶۰۰ نفر از طریق کمیساری‌ها آموزش می‌بینند. سوادآموزی زندان‌ها و سربازان در حال انجام است و طرحی که موفق به دریافت جایزه یونسکو شد آموزش باسوادی از طریق icdl است که اکنون حدود ۸ هزار و ۹ نفر ثبت‌نام شدند و گواهینامه بین‌المللی این مهارت را دریافت می‌کنند‌‌.»

باقرزاده گفت: «طرح کلید بهشت و آموزش عملی نماز امسال ۲۳۵ هزار نفر را شامل می‌شود و طرح کتابخوانی از طریق تبلت نیز امسال ادامه دارد و برای ۱۰۰ نفر تبلت تهیه شده است، این پروژه برای سال آینده به لحاظ نوع کتاب استمرار می‌یابد.»

او به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «امسال ۶ هزار و ۵۵۰ آموزش‌دهنده و ۳ هزار از کارکنان سازمان آموزش دیده‌اند. سازمان نهضت سوادآموزی امسال چند موفقیت ویژه به دست آورده است که کسب جایزه بین‌المللی سوادآموزی افتخار بزرگی بود. سازمان با ۷۶ پله صعود در جایگاه ۱۲ دولت الکترونیک قرار گرفته است و در ۳ شاخص رتبه اول را دارد. در جشنواره شهید رجایی نیز سازمان با کسب اولین رتبه بین سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها عملکرد بهتری را داشته است.»

باقرزاده در پاسخ به سوال پانا درباره تعداد گواهینامه مربیگری صادرشده برای آموزش‌دهندگان گفت: «۶۵ هزار نفر در مجازی آموزش مربیگری دیده‌اند و برای ۵۶ هزار نفر گواهینامه صادر شده اما مشکلی در توزیع گواهینامه‌ها وجود دارد که در حال رسیدگی است.»

او در پاسخ به دیگر سوال پانا مبنی براینکه چه راهکاری برای آموزش سواد به افرادی که در مناطق صعب‌العبور هستند دارید گفت: «این مناطق کمترین جامعه هدف را دارا هستند اما با چند روش این موضوع را مدیریت خواهیم کرد؛ در روش خودآموز، کتاب و لوازم‌التحریر رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد، روش دیگر این است که سازمان پرداخت وجه را تضمین کند و روش دیگر اینکه فرد آموزش داده می‌شود که سالانه ۶ هزار نفر تحت آموزش قرار می‌گیرند.»

۲ میلیون و ۲۰۰ بی‌سواد ۱۰تا ۴۹ سال داریم که ۴۰۰ هزار اتباع خارجی و ۳۰۰ هزار نفر آموزش ناپذیر هستند

پیش‌نویس الزامی کردن آموزش برای کودکان تهیه و در دولت طرح خواهد شد

رئیس سازمان نهصت سوادآموزی افزود: «برای الزامی‌کردن آموزش برای کودکان اختلاف نظرهایی وجود دارد که در جلسات حل خواهد شد و پیش نویسی از این موضوع تهیه و در دولت طرح خواهد شد. آموزش در کشور ما اختیاری است و اگر افراد حضور پیدا نکنند می‌تواند یکی از عوامل گسترش بی‌سوادی باشد.»

او به انعقاد ۳۵ تفاهم‌نامه همکاری اشاره کرد و افزود: «در این تفاهم‌نامه‌ها طرح‌هایی داده می‌شود که به صورت مشترک با سازمان‌ها و نهادها تعریف و اجرا می‌شود. براساس برآورد ما ۲ میلیون و ۲۰۰ بی‌سواد ۱۰تا ۴۹ سال داریم که ۴۰۰ هزار اتباع خارجی و ۳۰۰ هزار نفر آموزش ناپذیر هستند. کتاب و لوازم التحریر رایگان می‌تواند اهرم تشویقی برای بیسوادان باشد همچنین خدمات مکمل برای ایجاد انگیزه آنان موثر هستند.»

باقرزاده گفت: «برای کودکان بازمانده از تحصیل بالای ۱۰ سال ارائه خدمات سواد از ما خواهد بود و در جامعه هدف ما قرار می‌گیرند. تا پایان این ماه آخرین تخصیص ما به آموزش‌دهنده‌ها خواهد بود که حدود ۶۰درصد اعتبارات مصوب ما را سازمان برنامه اختصاص داده است.»

او به وجود ۶۳ هزار آموزش‌دهنده در سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد که ۴۰ هزار نفر فعال هستند. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «شناسنامه آموزشی همان پایگاه ثبتی اطلاعات افراد است که سوابق آموزشی بیسوادان در قالب پرونده ثبت شده است اما اطلاعات ۵درصد افراد هنوز ثبت نشده است.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «۶۰ درصد افرادی که به مدرسه نمی‌روند دلیلش مسائل اقتصادی و ۳۰درصد مسائل اجتماعی است اما هیچ کشوری سوادآموزی خود را تعطیل نکرده است زیرا سوادآموزی فرصت دوم برای افراد است‌.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار