تمرینی برای شب‌چله

تهران (پانا) - رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ معتقد است: خانواده ها تمرین کنند تا در شب چله فارغ از فضای مجازی، ابزار وتکنولوژی را کنار نهاده و در این شب بر ابزار سنتی تعامل وگفتگو و دور هم بودن را تمرین کنیم.

کد مطلب: ۸۷۹۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تمرینی برای شب‌چله

منوچهر جهانیان- عضوهیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران در یادداشتی، درباره شب چله نوشته است: «انواع خوراکی‌ها، شب نشینی، حافظ خوانی، دورهمی خانواده‌ها و جمع صمیمی ودوستانه آنان همانند قدیم‌ها گردآمدن دور کرسی و سایر آیین‌ها و رسوم مناطق مختلف هر کدام به تنهایی می‌تواند برای یک گردشگری خارجی به عنوان جاذبه تلقی شود و هیجان‌انگیز باشد.

موسیقی‌های سنتی، لباس‌های سنتی ایرانیان در هر یک از مناطق ایران، انواع خوراکی و سوغات، صنایع دستی و صفا وصمیمیت خانواده ایرانی در هر یک از مناطق، همگی جاذبه‌ای برای توسعه گردشگری به شمار می‌روند.

از این رو می‌توان گفت توسعه گردشگری در بسیاری از مناطق و در فصول مختلف سال و متناسب با فرهنگ واداب و رسم ومراسم های آیینی ها در این مناطق نیازمند تدابیر و برنامه ریزی است. چرا که منابع غنی آن وجود داشته و از طریق سازماندهی و بهره‌برداری صحیح از یک آیین و فرهنگ خواهد توانست مسیر حرکت به سوی تعالی و توسعه گردشگری را فراهم کند.

امروزه در کنار فن آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و حضور افراد در فضای مجازی ممکن است تاثیر منفی بر اینگونه مراسم‌ها و آیین‌ها و پاسداشت آن‌ها داشته باشد. لازم است خانواده‌ها و متولیان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و سایر مجموعه‌های مرتبط با این موضوع و میراث فرهنگی که ریشه در تاریخ وتمدن کهن این مرز و بوم دارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا ضمن معرفی فرهنگ عامه نواحی و مناطق مختلف کشور که مملو از زیبایی‌ها وجاذبه‌های متنوع و بی‌نظیر در حوزه گردشگری می‌شوند؛ ازجمله: خوراکی‌های شب چله، افسانه‌ها و قصه‌ها، شعرخوانی، شب‌نشینی و نواختن نواهای موسقیایی بومی و محلی و سایر مراسمات و آیین‌های خاص هر یک از مناطق مختلف این مرز پرگهر که هریک جاذبه وانگیزه‌هایی را برای توسعه فعالیت‌های گردشگری ایجاد می‌کند، بایست شرایطی فراهم کنند تا با شناخت و آگاهی بیشتر بسترهای برگزاری این آیین ها فراهم آید، که موجبات انس والفت وصمیمیت بیشتر در میان خانواده‌ها و اقوام مختلف ایران زمین را موجب خواهد شد.

به نوعی شب‌چله بهانه‌ای می‌شود برای دورهمی خانواده ایرانی فارغ از هیاهوی فضای مجازی وآسیب‌های آن بر پیکر خانواده و دور کردن آنان از همدیگر ، شب چله و سایر آیین‌ها و رسوم و اعیاد و مناسبت‌های ایرانی واسلامی می‌تواند حلقه اتصال و پیوند خانواده‌ها در جهت روابط و نزدیکی آنان را فراهم آورد.

همچنین تلاش در جهت ثبت جهانی مراسم شب چله‌ی ایرانی به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند جهانی در عرصه بین‌المللی علاوه برمعرفی بیشتر فرهنگ غنی ایرانی، می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران فرهنگی در این ایام به کشور را داشته باشد ودر کنار آن برپایی نمایشگاه‌های استانی، بومی ومحلی و ملی در مناطق مختلف در توسعه فرهنگ گردشگری وتوزیع سفر به مناطق مختلف را به همراه خواهد داشت، که ضمن معرفی فرهنگ وآیین های مناطق مختلف نقش تاثیر گذاری در ایجاد اشتغال وکارآفرینی ورونق اقتصادی مناطق کشور را به همراه خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار