معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خبر داد:

فرآیند صدور پروانه ساختمانی به کمتر از یک ماه رسید

تدوین شیوه نامه تعریف پروژه های محرک توسعه در اصفهان

اصفهان (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در سه ماه گذشته فرآیند صدور پروانه ساختمانی را به کمتر از یک ماه رساندیم.

کد مطلب: ۸۷۹۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
فرآیند صدور پروانه ساختمانی به کمتر از یک ماه رسید

سید احمد حسینی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه از سلسله نشست های "سه شنبه ها با رسانه" که با شعار "پاسخگویی در مسیر امید" برگزار می شود، از رشد 12 درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در اصفهان علیرغم شرایط دشوار اقتصادی و رکود در بخش ساخت و ساز خبر داد و گفت: تولید مسکن با وجود شرایط نامساعد اقتصادی در شهر اصفهان روند خوبی داشته است.

وی اظهارکرد: برنامه های معاونت شهرسازی و معماری بر اساس سه رویکرد برنامه های اصفهان 1400، برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان و مفهوم "حق به شهر" تدوین و برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع "حق به شهر" در دو منظر حق مشارکت شهروندی و حق تخصیص فضا با رویکرد ضروریات زندگی شهری و حقوق شهروندی تجلی می یابد که قرار است، برنامه ها و پروژه ها با تکیه بر این رویکردها دنبال شود، تصریح کرد: اهدافی مانند حفاظت از محیط زیست، خدمت رسانی به ساکنان شهر، تحقق شهر هوشمند، مشارکت موثر شهروندان و زنان و گروه های با شرایط خاص و تقویت حکمروایی خوب شهری از جمله ویژگی هایی است که با مفهوم حق به شهر و برنامه جامع دنبال می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از موضوعات مهم که در مبانی پروژه های آینده معاونت شهرسازی و معماری تعریف و برنامه ریزی می شود، موضوع تحقق پذیری طرح ها است به این معنا که به طور صرف به تولید سند، مطالعات، آمار و نقشه بسنده نکرده و در پروژه ها موضوع تحقق پذیری طرح ها را به عنوان یک مولفه اصلی پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع بازآفرینی شهری و احیا یا نوسازی بافت های فرسوده شهری بر اساس آیین نامه های اجرایی و مصوبات هیات دولت در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، افزود: حدود 2 هزار و 300 هکتار بافت فرسوده مصوب شورای عالی معماری ایران در شهر اصفهان وجود دارد که از این میزان 500 هکتار بافت تاریخی و مابقی بافت های روستایی و فرسوده میانی است که نیازمند برنامه ریزی و نوسازی تحت عنوان توسعه درون زا است.

ضوابط طرح تفصیلی مناطق 15 گانه شهر اصفهان ابلاغ شد

حسینی نیا موضوع بهبود خدمات و تسهیل صدور پروانه و گواهی های ساخت را از جمله برنامه های مبتنی بر برنامه سنجش پذیری که باید رصد شود، ذکر کرد و بیان داشت: در سه ماه گذشته فرآیند صدور پروانه ساختمانی را به کمتر از یک ماه رساندیم. همچنین تسهیل امور مهندسین و استفاده از فضای مجازی و عدم حضور مهندسین در گیشه های امور مهندسین و نظام مهندسی از جمله برنامه های محقق شده است.

وی با بیان اینکه تسهیل امور واحد ایستایی در جهت تسهیل امور شهروندان و عدم مراجعه مکرر به مناطق پیگیری شده است، اضافه کرد: ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر اصفهان در سال 90 و طرح تفصیلی مناطق 15 گانه شهر اصفهان در بازه زمانی سال 94 تا 95 ابلاغ شده است. یکی از مباحث مهم که در این طرح وجود دارد موضوع کاهش رسیدگی اخذ مصوبات کمیسیون ماده پنج است که در زمان مدیریت اسبق بالغ بر 300 پرونده در صف رسیدگی بود که امروز با همکاری سایر ارگان های مرتبط با کمیسیون ماده پنج این آمار به کمتر از 50 مورد در جهت خدمت بهتر و تسهیل امور شهروندان رسیده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان شعار روز جهانی شهرسازی امسال را "شهر تاب آور" دانست و افزود: بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها حضور دارند و مسائلی مانند فرونشست، زلزله خیزی و تغییرات اقلیمی این دغدغه را برای شهروندان ایجاد می کند که باید در خصوص تاب آوری شهرها، شهر امن و پایدار برنامه ریزی کنند. در این خصوص قراردادی با دانشگاه هنر اصفهان پیرامون تغییرات اقلیمی و پهنه بندی اقلیمی شهر اصفهان و قراردادی با حوزه پژوهشی دانشگاه اصفهان در خصوص تهیه نقشه ریزپهنه بندی شهر اصفهان با تاکید بر مباحث فرونشست زمین بسته شد.

تعیین تکلیف ناژوان پس از 20 سال در کارگروه امور زیربنایی

وی گفت: مصوبه مسئله کوی فرزانگان در منطقه 14 که سالها بلاتکلیف بود با تعامل اخذ شد و معضل ترافیکی شمال اصفهان و گره ترافیکی منطقه 14 با این مصوبه در زمان کوتاه حل می شود. همچنین مصوبه موضوع رینگ چهارم ترافیکی و عملیاتی شدن آن اخذ و در مناطق 15، 10، 14 و 2 با تکیه بر توان کارشناسان طرح، اراضی کشاورزی داخل محدوده تعیین تکلیف و در دستور کار بررسی قرار گرفت.

حسینی نیا در ادامه از تعیین تکلیف موضوع ناژوان پس از 20 سال در کارگروه امور زیربنایی خبر داد و تاکید کرد: همچنین مطالعات محور تشریفات که نابهنجاری های بسیاری داشت در کارگروه امور زیربنایی انجام و مصوبه یکی از محورهای مهم شهر اصفهان گرفته شد تا عملیات اجرایی یک ورودی که در شأن اصفهان باشد از فرودگاه تا بزرگراه شهید آقابابایی به زودی آغاز شود.

وی ادامه داد: اخذ مصوبه طرح اراضی کلنگان، اخذ مصوبه اراضی پشتیبان مشاغل شهری در منطقه 12 تحت عنوان ساماندهی مشاغل شهری پس از سال ها بلاتکلیفی و تدوین شیوه نامه های پروژه های محرک توسعه در بافت های فرسوده از جمله اقداماتی است که طی مدت کوتاه انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار داشت: برنامه های شهرداری اصفهان متاثر از برنامه های طرح های فرادستی مصوب است که یکی از آنها طرح جامع اصفهان است. تدوین هرگونه چشم انداز و برنامه ریزی مبتنی بر برنامه سال 67 است اما دغدغه های امروز شهر، مسائل اقتصادی، تاب آوری شهرها، فرونشست زمین، شهر زیست پذیر و مدیریت تشکیلات اراضی زمین در شهرها در برنامه های جامع و در سال 67 یک نگاه صرفا کالبدی بر اساس آن زمان بوده است.

وی بیان داشت: این در حالیست که نیاز امروز کلانشهرها و برنامه ریزی ها بر مبنای توسعه شهری باید بر مبنای نگاه مشارکتی و مبتنی بر نگاه همه جانبه باشد. در برنامه جامع فعلی 8 کانون برنامه ریزی شده که حوزه های حمل و نقل، مدیریت بحران و ... را در بر می گیرد.

حسینی نیا با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اداره ارزان شهر افزود: اصلاح و روان سازی روند صدور پروانه ساختمان در 18 روز، تکمیل فاز اول شهرسازی الکترونیک و ایجاد بستر اجرای فاز دوم در قالب سرای 9 (شهروندسپاری)، تشکیل کارگروه اصلاح و روان سازی روند صدور پایان کار ساختمان، تشکیل کارگروه اصلاح و روان سازی روند پاسخ استعلام ایستایی و وحدت رویه و بومی سازی فرم ها و فرآیندها بر اساس ضوابط و مقررات جاری در شهرداری و بسترسازی تحقق آن از طریق آموزش پرسنل از جمله اقداماتی است که در خصوص این موضوع انجام گرفته است.

وی ادامه داد: تکمیل فاز اول شهرسازی الکترونیک و ایجاد بستر اجرای فاز دوم در قالب نرم افزار سرای 9، ایجاد وحدت رویه در بانک اطلاعات توصیفی، مکانی و آرشیو املاک در مناطق 15 گانه، تشکیل کارگروه امور مهندسین ناظر و طراح، مساله یابی و تعیین اولویت مسائل حوزه معاونت شهرسازی و معماری، برگزاری جلسه با هیات رئیسه نظام مهندسی ساختمان و تشریک مساعی و کنترل اجرای ساختمان و نظارت عالیه از جمله اقداماتی است که در راستای شفافیت در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان صورت گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای حقوق شهروندی تاکید کرد: تهیه جزئیات اجرایی و ابلاغ طرح گیت های ویژه معلولین جهت جلوگیری از ورود موتورسیکلت و تسهیل تردد معلولین و جانبازان، ایجاد گروه دوستدار کودک با همکاری سازمان یونیسف، مشارکت فعال برای رفع مشکلات شهروندان در مراجع ذیصلاح از جمله کمیسیون ماده 5، ارسال تدقیق ارتفاعات منطقه 12، آشنایی شهروندان با حقوق شهروندی به ویژه امور حقوقی مرتبط با ساخت و ساز و کمیسیون های ماده 100، تعیین تکلیف بن بست ها، طرح اراضی 22 هکتاری اراضی کشاورزی منطقه 15 (تهیه طرح پایه تفصیلی)، گستره طرح های ویژه و ... از جمله برنامه هایی است که در خصوص رعایت حقوق شهروندی انجام گرفته است.

وی گفت: در حوزه درآمدهای پایدار نیز ارزیابی پتانسیل های مالی مناطق 10، 14 و 15، تعیین پهنه بندی ها، طرح ویژه اراضی پرتمان، طرح امکان سنجی پروژه گردشگری گورت در محدوده برج های کبوتر انجام گرفته است.

تدوین شیوه نامه تعریف پروژه های محرک توسعه در اصفهان

حسینی نیا با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای شهر زیست پذیر و هوشمند، افزود: از جمله این طرح ها می توان به استفاده از انرژی خورشیدی، اخذ مصوبه ناژوان در کارگروه امور زیربنایی، اخذ مصوبه توسعه پایدار حریم شهر اصفهان، اتصال رینگ سوم به کمربندی شرق (رینگ چهارم) اشاره کرد.

وی همچنین تهیه بسته تشویقی ویژه نوسازی بافت های فرسوده، تهیه طرح اراضی محله باطان، تهیه طرح اراضی سودان، تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت موجود و اجرای اراضی با کاربری خدماتی در محدوده بافت های ناکارآمد و تدوین شیوه نامه تعریف پروژه های محرک توسعه و تشکیل کارگروه پروژه های محرک توسعه را از جمله طرح هایی ذکر کرد که در طرح بازآفرینی شهری پایدار مورد توجه قرار گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مدیریت معماری و طراحی شهری اصلاح فرآیند شروع برنامه ریزی شهری و مشکلات ورودی اندوان در منطقه ۱۵ و اصلاح هندسی آن انجام شده است، گفت: از دیگر برنامه ها می توان به موضوع پیاده راه سازی میدان امام حسین (ع) در برنامه سال ۹۸ اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سیستم یکپارچه شهرسازی و درآمد، کلیه ارجاعات فیزیکی پرونده ها حذف و آرای صادره بر اساس سیستم پیام رسان در اختیار شهروندان قرار می گیرد، تاکید کرد: این موضوع به حذف رانت ها و کاهش مراجعات شهروندان کمک بسیاری می کند.

حسینی نیا با بیان اینکه در توسعه پایدار شهری روی سه مولفه اقتصاد، اجتماع و محیط زیست تاکید داریم، بیان داشت: شناسایی پهنه های زلزله خیز و شناسایی پهنه های در معرض فرونشست زمین را باید مورد توجه قرار دهیم. در مولفه فرونشست زمین که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می شود امکان بارگذاری روی خاک وجود نخواهد داشت.

وی متذکر شد: در حوزه مسکن یکی از پارامترهای مهم که در دستور کار قرار دارد موضوع "بازآفرینی شهری" یا "برنامه اقدام مشترک" است که مبتنی بر بافت فرسوده بوده و به توسعه درون زا کمک می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل گروه شهر دوستدار کودک در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، برگزاری ویژه برنامه های هفته کودک و جلسه با یونیسف و وزارت کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ذکر کرد و بیان داشت: در دی ماه سال جاری سمینار آموزش ملی شهر دوستدار کودک برای کلان شهرها با حضور اساتید شبکه شهرهای فعال دوستدار کودک به صورت دو زبانه در اصفهان برگزار می ‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دبیرخانه شهرهای اسلامی در معاونت شهرسازی و معماری رصد می شود، تاکید کرد: از محورهای مهم این دبیرخانه تدوین ضوابط مولفه ‌های شهر اسلامی و نگاه کالبدی به این موضوع است که مصوبات آن را از کمیسیون ماده پنج دریافت خواهیم کرد.

رشد ۱۲ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در اصفهان

حسینی نیا در ادامه در خصوص اراضی جی شیر تحت عنوان الحاق ۱۴۵ هکتاری گفت: طرحی با عنوان توسعه پایدار حریم شهر اصفهان از کارگروه امور زیربنایی دریافت شده است. با این وجود هدف ما تولید و ساخت مسکن نبوده و هیچ گونه بارگذاری مسکونی در این پهنه ‌ها شکل نمی گیرد. بلکه بارگذاری‌ها در زمینه گردشگری، ورزشی و نمایشگاهی خواهد بود.

وی در خصوص تخلفات ساخت و ساز در شهر اصفهان اظهار کرد: گشت های فنی، شناسنامه ساختمان ‌ها را با نوع ساخت آنها تطبیق داده و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، گزارش آن را اعلام می ‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تخلفات ساخت و ساز را به صورت نسبی کاهش دهیم، البته در صدد هستیم با طراحی یک اپلیکیشن شرایطی فراهم کنیم تا شهروندان بتوانند در فرآیندی آسان‌تر تخلفات ساخت و ساز را گزارش کنند.

وی از رشد ۱۲ درصدی تعداد صدور پروانه های ساختمانی خبر داد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد تولید مسکن با وجود شرایط نامساعد اقتصادی در شهر اصفهان روند خوبی داشته است. متراژ پروانه های صادر شده در شهر اصفهان طی هشت ماه گذشته دو میلیون و ۱۵۶ هزار مترمربع بوده است.

حسینی نیا با بیان اینکه مدیریت هوشمند، نگاه نرم افزاری نیست و نگاهی خردورزانه به شهر است، تصریح کرد: باید بتوانیم شهر و توسعه آن را مبتنی بر درآمدهای پایدار مدیریت کنیم. بخشی از این موضوع سند پهنه بندی حریم است که از دو منظر درآمدهای پایدار به موضوع کاهش تراکم فروشی در شهر اصفهان کمک کرده و توسعه شهر را مبتنی بر یک برنامه و نه یک درآمد دنبال می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار