شاخص کیفیت هوای تهران چگونه تعیین می‌شود

تهران از ابتدای امسال فقط ۱۵ روز هوای پاک داشته است

تهران (پانا) - معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هوای پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۱۵ روز پاک، 218 روز سالم و 41 روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است، چگونگی تعیین مقادیر مختلف شاخص کیفیت هوای تهران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۷۹۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
شاخص کیفیت هوای تهران چگونه تعیین می‌شود

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی تعیین شاخص کیفیت هوا و میزان تاثیر هوای آلوده بر سلامت انسان گفت: شاخص کیفیت هوا (AQI) شاخصی جهت پیش‌بینی روزانه کیفیت هوا است و این شاخص شهروندان را از کیفیت هوا پاک بودن یا آلوده بودن آن، آگاه و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت را ارائه می‌کند.

وی افزود: شاخص کیفیت هوا برای شش آلاینده اصلی یعنی مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون محاسبه می‌شود و برای هر کدام از این آلاینده‌ها استانداردهای ملی کیفیت هوا تدوین شده است.

رستگاری ادامه داد: اگر شاخص کیفیت هوا بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، کیفیت هوا مناسب و در شرایط پاک و بی‌خطر است و آلاینده‌های هوا تاثیر کمی برای سلامتی دارد. در واقع در شرایطی هوا سالم است که شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ باشد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: هنگامی که شاخص کیفیت هوا بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد، گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا دارند. گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار هستند و در این شرایط گفته می‌شود که هوا ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

رستگاری تصریح کرد: هنگامی که عدد شاخص کیفیت هوا بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار داشته باشد، کلیه افراد جامعه در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و گروه‌های حساس ممکن است دچار عوارض شدیدتری شوند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار