ارکستر ملی در «شب تجویدی» چه قطعاتی را اجرا کرد

تهران (پانا) - تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به اجرای آثار علی تجویدی از آهنگسازان برجسته ایرانی اختصاص یافته است. تصنیف‌های تجویدی جزو آثار ماندگار تاریخ موسیقی ایران است که جایگاه مهمی در خاطرات مردم ایران‌زمین دارد.

کد مطلب: ۸۷۹۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
ارکستر ملی در «شب تجویدی» چه قطعاتی را اجرا کرد

ارکستر ملی ایران شامگاه 29 آذر 97 در تازه‌ترین اجرای خود به رهبری فریدون شهبازیان کنسرت «شب علی تجویدی» را با رپرتواری از آثار خاطره‌انگیز این آهنگساز برجسته ایرانی به صحنه ‌برد.

اصغر شاهزیدی و حسین علیشاپور خوانندگان این کنسرت بودند. علی تجویدی در سال‌های پایانی عمر و فعالیت خود آلبوم «چرخ گردون» را برای شاهزیدی ساخته بود.

اصغر شاهزیدی خواننده و مدرس آواز از شاگردان جلال‌الدین تاج اصفهانی است. او در سال 95 دو آلبوم موسیقی از ساخته‌های تجویدی به نام‌های «سروش آسمانی» و «چرخ گردون» را باصدای خود منتشر کرده است.

این خواننده در کنسرت شب تجویدی 4 تصنیف از ساخته‌های تجویدی را به نام‌های «سروش آسمانی»، «کاخ بلند»، «سرو دلجوی» و «ای پری روی» با ارکستر ملی اجرا کرد. فریدون شهبازیان تنظیم هر 4 قطعه را برعهده داشته است.

آشنایی با علی تجویدی

علی تجویدی در ۱۵ آبان ۱۲۹۸ در کوچه ظهیرالاسلام تهران زاده شد. او اصالتاً اهل اصفهان بود. برادران وی محمد و علی‌اکبر تجویدی از نقاشان فقید ایران هستند.

آموختن موسیقی را از کودکی نزد پدرش هادی‌خان تجویدی که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک و در موسیقی از شاگردان مستعد درویش‌خان بود آغاز کرد. پس از مدتی نزد ظهیرالدینی به فراگیری فلوت پرداخت.

از شانزده‌سالگی نزد حسین یاحقی نواختن ویولن را آموخت و پس از دو سال به محضر درس ابوالحسن صبا (که دوست و همکار پدر تجویدی در زمینه نقاشی بود) راه یافت. به مدت هشت سال در مکتب او به فراگیری ویولن و سه‌تار پرداخت. او مدتی نیز در کلاس درس چند نوازنده ویولن کلاسیک با شیوه نوازندگی غربی آشنایی یافت. تجویدی یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و در غیبت ایشان کلاس استاد را اداره می‌کرد. او استاد چیره‌دست ویولن بود و سال‌ها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس می‌کرد.

علاوه بر نبوغ در نوازندگی، تجویدی با قریجه و ذوق سلیم در خلق آهنگ‌های اصیل ایرانی، توانسته صدها ترانه زیبا را با صدای هنرمندان نامدار به اجرا درآورد. تجویدی با برجسته‌ترین خوانندگان زمان خود همکاری داشته و آثار بسیاری برای هر یک نوشته است.

دوران اوج شکوفایی، خلاقیت و شهرت وی به سال‌های همکاری‌اش با عصمت باقرپور بابلی (دلکش) برمی‌گردد. مثلث تجویدی، دلکش و رحیم معینی کرمانشاهی در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ را باید خالق به‌یادماندنی‌ترین قطعات در موسیقی معاصر ایران دانست.

علاوه بر این‌ها تجویدی ده‌ها ترانه جاودانه برای خدیجه اشرف‌السادات مرتضایی (مرضیه) ساخته که از آن جمله، ترانه همیشه ماندگار «سنگ خارا» است که شعر آن از رحیم معینی کرمانشاهی و تنظیم و ارکستراسیون آن از روح‌الله خالقی و با ارکستر بزرگ گل‌ها اجرا شده‌است.

تجویدی پس از انقلاب

تجویدی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران فعالیت قابل توجهی نداشته‌است. به گفته خودش، او از جمله هنرمندانی بود که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. او در سال‌های پایانی عمر، بسیار کم کارشده بود و تنها کاری مشترک با علی‌اصغر شاه‌زیدی و تصنیفی با صدای محمدرضا شجریان به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. او منتخب چهارمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۳ است.

درگذشت

وی در ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ (۱۵ مارس ۲۰۰۶) در سن ۸۶ سالگی به بیماری سرطان پروستات درگذشت.

حسین علیشاپور در شب تجویدی

حسین علیشاپور خواننده موسیقی اصیل ایرانی در این اجرا 6 قطعه به نام‌های تزرو، دل رسوا (دیدی چه رسوا شد دلم)، سنگ خارا، حق ناشناسی (بعد عمری بی‌وفایی)، بگو چه کنم و ای بهار من را اجرا کرد.

علیشاپور درباره انتخاب شبی به نام علی تجویدی برای ارکستر ملی ایران می‌گوید: تجویدی یکی از بزرگترین آهنگسازان ایرانی است که تعدادی از ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین تصانیف تاریخ موسیقی ایران از ساخته‌های ایشان است. برگزاری برنامه‌هایی از این دست علاوه بر اینکه ادای دینی به این بزرگان عرصه موسیقی ایران است، آثار ماندگار آنان را با اجرایی جدید در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار