سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش: باید دانش آموز را در فرایند اندیشیدن قرار داد

تهران (پانا) - همایش استانی تجلیل از پژوهشگران با حضور حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سالن ولایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۹۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش: باید دانش آموز را در فرایند اندیشیدن قرار داد

حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت پژوهش در آموزه های دینی و اعتقادی ما گفت: صحبت از تفکر، تعمق، اندیشیدن و طلب علم، بسیار در سخنان بزرگان و علمای ما مشهود است که نشان از توجه اسلام، دین و فرهنگ ما به این مقوله می باشد.

او ساده‌اندیشی و قضاوت کردن در جامعه نسبت به یکدیگر را ناشی از عدم روحیه پرسشگری در جامعه دانست و افزود: اینکه افراد فورا در جامعه همدیگر را قضاوت می‌کنند به این دلیل است که بهترین راه حل را آسان‌ترین راه‌حل می‌دانند و به دنبال پژوهش و پاسخ به سوالات نیستند.

تورانی، با تاکید بر اینکه منظور از پژوهش در مدرسه ایجاد فرهنگ پژوهش در دانش‌آموزان است، اظهار داشت: باید پرسشگری، تفکر انتقادی، خلاقیت و پژوهندگی را در دانش‌آموزان مان ایجاد کنیم تا بتوانیم به آموزش و پرورشی توسعه یافته دست یابیم.

این مقام مسئول، یکی از مصادیق اصلی پژوهش در مدرسه را درس پژوهی دانست و تاکید کرد: لازمه درس‌پژوهی، تعامل با یکدیگر است و اگر این تعامل و داد و ستد علمی در بین همکاران شکل نگیرد، درس‌پژوهی اتفاق نمی افتد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه باید دانش‌آموزان را درگیر مسائل روز مدرسه کرد، تصریح کرد: اگر می خواهیم دانش‌آموزی خلاق، پرسشگر و پژوهنده تربیت کنیم باید دانش‌آموز را در فرایند اندیشیدن قرار داد و حتما لازم نیست که پژوهش در مدرسه منجر به علم شود.

تورانی در پایان با تاکید بر اینکه در دنیایی که در هر ساعت حجم دانش در آن دو برابر می شود باید پوییدن را به بچه ها آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: نباید سریعا به دنبال حل مساله باشیم و بلکه با ایجاد فرهنگ تفکر، تعمق و اندیشیدن، خلاقیت را در آنان شکل دهیم.

گفتنی است در این مراسم که با حضور مدیر کل و شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد از پژوهشگران برتر استانی تقدیر و تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار