اقلامی که از دورهمی‌های شب یلدا حذف شد/کاهش قیمت شاید وقتی دیگر

بیرجند (پانا) - افزایش قیمت برخی از اقلام چون پسته و آجیل باعث شده برخی خانواده ها قادر به خرید این کالاها برای دورهمی های خانوادگی شب یلدا نباشند.

کد مطلب: ۸۷۹۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
اقلامی که از دورهمی‌های شب یلدا حذف شد/کاهش قیمت شاید وقتی دیگر

به نقل از مهر، اهالی خراسان‌جنوبی چون همه مردم ایران زمین به واسطه فرهنگ دیرینه و خون گرمی ذاتی به دنبال بهانه برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه هستند. گاه این بهانه را آغاز یک سال جدید و گاه بلندترین شب سال به آنها می‌دهد.

همیشه نیز انواع خوراکی‌ها و میوه‌های متنوع به محافل آنان رونق بخشیده و پذیرایی با میوه، شیرینی و خشکبار را نوعی اکرام مهمان در شب یلدا و به قول اهالی خراسان جنوبی در شب چله می‌دانند.

اما به نظر می‌رسد تورم و گرانی که در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم بر وضعیت بازار شب یلدا تأثیر گذاشته و مردم میوه و آجیل شب یلدا را گرانتر از سال‌های گذشته خریداری خواهند کرد و برخی از خانواده‌ها نیز مجبورند خرید برخی از اقلام را از سبد شب یلدای خود حذف کنند.

کاهش ۵۰ درصد خرید آجیل توسط مردم

محمد شریفی رئیس اتحادیه خواربار خراسان‌جنوبی گفت: وضعیت خرید آجیل توسط مردم نسبت به گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است که علت عمده را باید در گرانی انواع مغز پسته، مغز گردو و سایر آجیل ها جست‌وجو کرد.

او با اشاره به فروش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی یک کیلو پسته در بازار خراسان‌جنوبی گفت: تنها 50 درصد مردم توان خرید پسته و آجیل با این قیمت را دارند.

رئیس اتحادیه خواربار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نسبت به تلاطم یکی - دوماه قبل شاهد ثبات قدیم در بازار آجیل هستیم، ادامه داد: با وجود این چون مغازه‌دارها خرید قبل دارند برای شب یلدا نمی‌توان انتظار کاهش قیمت آجیل را داشت.

شریفی افزود: امیدواریم اگر روند ثبات قیمت به همین صورت ادامه پیدا کند در ماه‌های آتی قیمت آجیل مقداری کاهش یابد.

محمدعلی نیک افروز رئیس اتحادیه قنادان خراسان‌جنوبی نیز گفت: قنادان و شیرینی فروشان خراسان جنوبی برای شب یلدا هیچ گونه افزایش قیمت نخواهند داشت و از طرفی به مقدار نیاز مردم نیز شیرینی پخت خواهند کرد.

عدم افزایش قیمت شیرینی علی رغم گرانی مواد اولیه

او در ادامه افزود : البته این در حالی است که مواد اولیه پخت شیرینی به شدت گران شده و علی رغم کاهش قیمت دلار هنوز قیمت این مواد کاهش نیافته است.

رئیس اتحادیه قنادان خراسان‌جنوبی با بیان این نکته که تنها ماده اولیه پخت شیرینی که از داخل استان تأمین می شود، آرد است، ادامه داد: هل و خامه یا از خارج کشور و یا خارج از استان تأمین می‌شود.

سینا سرحدی عضو انجمن پسته ایران و از بزرگترین باغداران پسته در خراسان‌جنوبی نیز در ادامه گفت: کاهش میزان تولید بر اثر عواملی چون سرمازدگی و تغییرات اقلیمی در سال جاری از مهمترین دلایل افزایش قیمت پسته است.

او افزود: میزان تولید پسته در سال گذشته در کشور ۲۲۵ هزار تن بوده که برای سال جاری امسال بیش بینی برداشت ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن می شود.

عضو انجمن پسته ایران ادامه داد: از طرف دیگر اگر محصول تولیدی را برای بازار داخل گذاشته و صادرات نداشته باشیم بی شک بازارهای هدف خارجی که با تلاش در سال های گذشته به دست آمده را از دست خواهیم داد.

خسارت باغات پسته خراسان‌جنوبی

سرحدی گفت: سطح باغات پسته بارور خراسان جنوبی حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است که با بیش از ۵۰ درصد خسارت پیش بینی برداشت هشت هزار تن پسته از این باغات می‌رود.

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا که از ۲۵ آذر آغاز شده تا اول دی ماه ادامه خواهد داشت.

همکاری ۴۰ بازرس در طرح بازرسی از بازار شب یلدا

او ادامه داد: در این طرح بیش از ۴۰ بازرس سازمان صمت با همراهی بازرسان اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی، تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف در دو شیفت در قالب گشت‌های مشترک بر قیمت و نحوه فروش کالاها نظارت می‌کنند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به احتمال بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت و التهاب کاذب در این روزها، این طرح های نظارتی در راستای صیانت از حقوق شهروندان اجرا می‌شود.

تهوری افزود: مردم در صورت مشاهده تخلفاتی همچون گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب با شماره ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صمت تماس گرفته تا رسیدگی لازم صورت گیرد.

امید است با نظارت بیشتر مسئولین و متولیان امر و رعایت انصاف و مراعات کسب روزی حلال از سوی اصناف مختلف شاهد دورهمی های بیشتر خانواده های خراسان جنوبی در شب یلدا باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار