تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران شناسنامه دار می شوند

تهران (پانا) - با رای اعضای شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران در خصوص شناسنامه دار کردن تک باغات و اراضی مشجر به تصویب رسید.

کد مطلب: ۸۷۹۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران شناسنامه دار می شوند

بررسی لایحه شهرداری تهران در شناسنامه دار کردن تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران موضوع دستور جلسه امروز شورای شهر تهران بود که با رای اعضای شورای شهر تهران کلیات اصلاح شده توسط کمیسیون مشترک معماری و شهرسازی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری آن به تصویب رسید و پس از انجام اصلاحاتی، جزئیات آن نیز به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

پس از ارائه توضیحات محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در خصوص این لایحه، اعضای موافق و مخالف به بیان دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.

بهاره آروین در سوالی خواستار تصریح محمد سالاری در خصوص روند شناسنامه دار شدن باغات در شهر تهران و اینکه آیا کمیسیون ماده 7 مجددا باید در خصوص این باغات اعلام نظر کند، شد.

محمد سالاری در پاسخ به این سوال تصریح کرد: اگر بخواهیم نظر مشاور را مورد اعتماد قرار دهیم نیازی به بررسی مجدد این باغات نیست اما این لایحه تاکید دارد که باید شناسنامه دار کردن یک باغ از روال قانونی خود طی شود که یکی از مراحل آن اعلام نظر کمیسیون ماده 7(تشخیص باغات) است.

علی اعطا اما در مخالفت با این لایحه گفت: این مطالعات از دقت کافی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که اراضی مشجر الزاماً با باغات هم‌پوشانی ندارد زیرا باغ‌هایی وجود دارند که اراضی مشجر نیستند و البته اراضی مشجری هم وجود دارد که باغ نیستند و درواقع ما به‌جای باغ به اراضی مشجر رأی می‌دهیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این طرح درباره اراضی بالای 500 متر صحبت می‌کند عنوان کرد: قطعات کوچک‌تر از 500 مترمربع نیز در شرایطی ممکن است باغ باشد.

وی همچنین به خطاهای دیگری در این لایحه اشاره کرد و گفت: در ماده یک این لایحه به آیین‌نامه اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوب سال 89 اشاره شده درصورتی‌که آخرین ویرایش این آیین‌نامه مربوط به سال 94 است که برخی رویه‌ها در آن تغییر کرده است.

در ادامه بررسی لایحه، اعطا حذف تبصره یک ماده دو را به‌عنوان پیشنهاد مطرح و اظهار کرد: لایحه برج باغ‌ها در شورای شهر مطرح است و منتظر آن هستیم تا برای بررسی به صحن شورای شهر بیاید و این در حالی است که در این ماده به شهرداری شش ماه فرصت داده‌شده تا لایحه‌ای را در این خصوص به صحن بیاورد.

وی ادامه داد: تبصره یک ماده ٢ شهرداری را موظف کرده ظرف مدت شش ماه از تصویب این سند نسبت به بازبینی ضوابط ساخت‌وساز و چگونگی بهره‌برداری از باغات اقدام کند. این کار معنا ندارد که برای لایحه‌ای که شهرداری ارسال کرده و در حال حاضر در نوبت طرح در صحن است مجدداً شش ماه مهلت تعیین کنیم تا شهرداری لایحه بیاورد. لایحه جایگزینی ضوابط ساخت‌وساز در باغات در شورا مطرح است و ما مجدداً می‌خواهیم به شهرداری فرصت شش‌ماهه بدهیم.

سید محمود میرلوحی در موافقت با این لایحه اظهار داشت: این لایحه حداقل کاری است که می توان برای حفظ باغات و اراضی مشجر انجام داد.

وی ادامه داد: خیلی زودترها باید این کار انجام می شد و حال مشکلی از بابت اجرای آن وجود ندارد.

محسن هاشمی رفسنجانی در مخالفت با این لایحه گفت: این لایحه از ابتدای سال به شورا آمده و حدود 8 ماه در دستور کار کمیسیون های مربوطه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اما نکته مهمتر این است که شورای شهر تهران مرجع رسیدگی به شکایات افرادی است که به دادخواهی از رای کمیسیون ماده 7 و تشخیص باغ داده شدن ملکشان به آن مراجعه می کنند و اگر شورا راسا اعلام کند که ملکی باغ است دیگر مشخص نیست که دادجویان موضوع خود را در کجا بیان خواهند داشت.

سالاری اما در پاسخ به این موضوعات اظهار داشت: این لایحه به موجب وظیفه ذاتی است که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده است و اجرای آن جزو آرزوهای سالیان مدیریت های شهری در کشور بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین در نظر مجمع تشخیص نیز هیچ کجا نیامده است که شورای شهر تهران نمی تواند راسا باغات را تشخیص دهد.

در نهایت این دستور جلسه با 14 رای موافق و 5 رای مخالف به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار