رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:۵ رقم جدید غلات و دانه‌های روغنی در اردبیل رونمایی شد

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: همزمان با هفته پژوهش و فناوری از پنج رقم جدید غلات و دانه‌های روغنی در اردبیل رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۷۹۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:۵ رقم جدید غلات و دانه‌های روغنی در اردبیل رونمایی شد

حسین کربلایی خیاوی در آئین رونمایی از ارقام جدید کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: همزمان با هفته پژوهش و فناوری از پنج رقم جدید غلات و دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل که با مشارکت محققان بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر این مرکز معرفی شده‌اند، رونمایی شد.

او افزود: این ارقام شامل رقم گندم آبی زرینه، کاملا ایرانی، تیپ رشد زمستانه، متحمل به سرما و بیماری‌های قارچی زنگ زرد و زنگ قهوه‌ای، کیفیت نانوایی مطلوب و مناسب کشت در مناطق سردسیر استان اردبیل و رقم گندم آبی تیرگان، ظرفیت عملکرد بالا و پایدار، مقاوم به بیماری‌های قارچی، تیپ رشد بهاره، کیفیت نانوایی خیلی خوب، قابل کشت در اقلیم گرم و مرطوب شمال استان اردبیل از جمله دشت مغان به صورت آبی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تصریح کرد: رقم جو آبی مهتاب، تیپ رشد بینابینی، مقاوم به خوابیدگی، مقاوم به شکنندگی محور سنبله و ریزش دانه، متحمل به سرما، شش ردیفه با عملکرد بالا، مناسب برای کشت آبی مناطق سردسیر استان اردبیل دیگر رقم معرفی شده است.

کربلایی خیاوی بیان کرد: رقم دیگر جو آبی اکسین، ظرفیت عملکرد بالا، ارتفاع مناسب و متحمل به خوابیدگی، مقاوم به ریزش دانه، شش ردیفه با وزن هزاردانه بالا، مناسب کشت در زراعت آبی در اقلیم گرم و مرطوب شمال استان اردبیل و رقم سویا با نام پارسا، عملکرد بالا، زودرس، مقاوم به بوته میری، کیفیت روغن از گروه روغن‌های با اسیدهای چرب اشباع کم، مناسب برای زراعت در دشت مغان در شمال استان است.

او گفت: عمده فعالیت‌ها و برنامه های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای 6 حوزه وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که با توجه به خشکسالی، بحران آب و افزایش دما که در نتیجه تغییرات شرایط اقلیمی اتفاق افتاده باید بیشتر پروژه‌های تحقیقاتی به این سمت و سو سوق داده شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: با توجه به این موضوع پایداری منابع آب موجود، اصلاح و معرفی ارقام محصولات زراعی با نیاز آبی کمتر و مقاوم به شوری و تنش‌های آخر فصل، تنوع‌بخشی به ارقام زراعی و باغی، اصلاح الگوی کشت، توجه به دیم‌زارها، کاهش مصرف سموم، راه‌اندازی و تقویت مراکز رشد و فناور کشاورزی و افزایش حضور محققان مرکز در مزارع کشاورزان موضوع تحقیقات کشاورزی در اردبیل است.

او تصریح کرد: از مهمترین شاخص‌های این ارقام می‌توان به ظرفیت عملکرد بالا، کمیت و کیفیت دانه بالا و تحمل به تنش‌های زنده و غیرزنده به ویژه کم آبی اشاره کرد که معرفی ارقام گندم متحمل به کم آبی باعث افزایش بهره‌وری مصرف آب و در نهایت پایداری تولید در شرایط سخت اقلیمی در مزارع گندم خواهد شد که در کنار این ارقام از کشت بافت پایه‌های رویشی درختان میوه، گیاهان زینتی و دارویی که در مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی مرکز تولید شده‌اند رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار