وزیر جهاد کشاورزی : به همکاری وزارت نیرو برای کشت گلخانه‌ای نیازمند هستیم

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای در 8 ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته 1400 هکتار رشد داشته است، می‌گوید در توسعه رشد گلخانه‌ای به همکاری وزارت نیرو نیاز است.

کد مطلب: ۸۷۹۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر جهاد کشاورزی : به همکاری وزارت نیرو برای کشت گلخانه‌ای نیازمند هستیم

به گزارش فارس؛ محمود حجتی امروز در دومین کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: شاید یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین کارها که باید در زمینه جلوگیری از هدر رفت آب انجام شود، تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب است و اگر جایی این امکان وجود ندارد، باید آب را مهار کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصل مهار آب کار درستی بوده است، گفت: اما ممکن است، به دلیل برخی اقدامات نقدهایی بر آن وارد باشد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر ما در کشور است، استفاده بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی است که متاسفانه تعادل این سفره‌ها هم روز به روز به هم خورده است.

حجتی اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم با کمک وزارت نیرو کارهایی را در این زمینه انجام دهیم، زیرا با یک فرمول از مرکز نمی‌شود، بحث تعادل‌سازی را اجرا کرد و تعادل سازی نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی گفت: اگر 600 دشت در کشور وجود دارد، باید با کمک مردم و دستگاه‌های ذیربط در بهینه سازی و مصرف آب مناطق همکاری‌های لازم صورت گیرد، زیرا مردم بهترین بهره‌بردار در طول تاریخ بوده‌اند و در طول تاریخ می‌دانستند، چگونه از منابع زیرزمینی آب استفاده کنند.

وزیر جهاد کشاورزی به موضوع مصرف آب اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را داشته است و متوسط آب مصرفی در بخش کشاورزی در دنیا 70 درصد است، اما این مقدار یقینا در کشور ما بیشتر است و شاید وضعیت آب و هوایی بر آن مؤثر باشد.

حجتی اظهار داشت: در کشور پاکستان میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 95 درصد و در تونس 80 درصد است.

وی در مورد مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی گفت:‌در این خصوص دو کار انجام شده و موضوع اول این است که آب را چگونه باید به مزرعه رساند که در این زمینه اقداماتی انجام شده، اما همچنان در این بخش دچار عقب افتادگی‌ زیادی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ در سال‌های گذشته در این بخش سرمایه‌گذاری‌های دولتی انجام شده تا آب را با کمترین هدر رفت، به پای گیاه برسانیم.

حجتی افزود:‌ مهمتر از این بخش ، بخش بهره‌وری است که جای کار زیاد دارد که حضور و ظهور علم و دانش و تکنولوژی در این قسمت مطرح است که آب را به چه گیاهی بدهیم و ارزش اقتصادی آن گیاه چقدر است و به ازای آن آبی که قرار است به گیاه اختصاص داده شود، باید بدانیم چه محصولی و با چه قیمتی قرار است تولید شود.

وی بیان داشت:‌ جهت‌گیری ما طی این سال‌ها در مورد واردات محصولات کشاورزی این بود که محصولاتی را به کشور وارد کنیم که به آن تابستانه بیشتر نیاز دارد، زیرا در تابستان با محدودیت آ‌ب مواجه هستیم و از طرفی بیشترین تبخیر هم در تابستان صورت می‌گیرد و محصولات تابستانه هم عمدتا آ‌ب‌بر هستند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین طی سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم تا محصولاتی که کشت آنها در فصل بهار بوده و پایین برداشت می‌شده را در پاییز کشت کنیم و نمونه آن ذرت است.

حجتی گفت:‌ همچنین بخشی از محصولاتی که در بهار و تابستان کشت می‌شده کشت آنها را به پاییز منتقل کرده‌ایم که البته در این مورد در میانه راه و به عبارتی در ابتدای راه هستیم.

وی بیان داشت: در این رابطه سال گذشته متجاوز از یک میلیون تن چغندر در پاییز کشت شد و اوایل بهار برداشت صورت گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: جهت‌گیری سوم ما کشت نشایی است که با استفاده از این روش حداقل 25 تا 30 درصد مصرف آب کاهش می‌یابد.

حجتی افزود:‌ راهکار بعدی توسعه کشت گلخانه‌هاست که امیدواریم در این زمینه با همکاری وزارت نیرو محدودیت آب در گلخانه‌ها مرتفع شود.

وی گفت: جهت‌گیری کشت محصول در گلخانه‌ها به این ترتیب بوده که در نیمه اول امسال 1400 هکتار توسعه گلخانه داشته‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آمار و ارقام واردات غذا در 8 ماهه ابتدای امسال گفت: تراز واردات و صادرات یک میلیارد دلار مثبت شده است، به طوری که سال گذشته تراز واردات و صادرات منفی 3 و خرده‌ای میلیارد بوده است و امروز به منفی 2 میلیارد و خرده‌ای رسیده است و امیدواریم تا پایان سال از 3 میلیارد تجاوز نکند.

حجتی افزود: در طول 5 سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری در مزارع انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار