شهردار تهران

امکان دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به 200 ساختمان بلندمرتبه در تهران وجود ندارد

تهران (پانا) - شهردار تهران با بیان اینکه در تهران 900 ساختمان بالای 12 طبقه وجود دارد که 200 ساختمان از این تعداد در معابری قرار دارد که سازه‌های عظیم امدادرسانی نمی‌توانند به آن وارد شوند.

کد مطلب: ۸۷۹۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
امکان دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به 200 ساختمان بلندمرتبه در تهران وجود ندارد

پیروز حناچی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بسیج شهرداری با سازمان آتش‌نشانی با تسلیت به مناسبت رحلت حضرت معصومه (س) گفت: در شهری زندگی می‌کنیم که یک کلان‌شهر با پیشینه طولانی است و همواره باید آمادگی مقابله با بحران‌ها را داشته باشیم.

گاهی در حفاری‌های جنوب تهران در عمق ۹ متری آجر یافت می‌شود

وی با بیان اینکه در حفاری‌های جنوب تهران گاهی در عمق ۹ متری آجر یافت می‌شود که نشان می‌دهد این شهر چند بار زیر و رو شده است، ادامه داد: ایران جزء ۱۰ کشور بحران‌خیز جهان است و باید بپذیریم که زلزله در تهران جزئی از زندگی ماست. بر این اساس نیز باید نحوه مقابله با آن را بیاموزیم و به شهروندان آموزش دهیم.

حناچی به تجربه زلزله بم اشاره کرد و گفت: سفیر ایران در فرانسه تعریف می‌کرد روزی که زلزله بم آمد ساعت ۴ صبح زنگ خانه ما به صدا درآمد، گروهی آمده بودند و گفتند که تخصص امدادرسانی در زلزله دارند و می‌خواهند که ویزا برایشان صادر شود که به بم بروند. این در حالی بود که به گفته سفیر هنوز کسی در تهران از زلزله اطلاع نداشت.

شهردار تهران با بیان اینکه مشکل ما در مقابله با بحران‌ها در هوشمند بودن یا نبودن سازمان ذی‌ربط است، عنوان کرد: اینکه سازمان‌های مسئول چقدر بتوانند با سرعت به محل حادثه برسند و در زمان طلایی به امدادرسانی بپردازند، نکته بسیار مهمی است. در واقع، این نکته که در همان ساعات اولیه امدادرسانان آموزش کافی دیده باشند تا بتوانند با کم ترین آسیب مصدومان را نجات دهند، بسیار حائز اهمیت است.

حناچی ادامه داد: در حوادثی که در کشور ما اتفاق می‌افتد، با هجوم افرادی مواجه هستیم که قصدشان کمک به آسیب‌دیدگان است، اما آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و گاهی حضور این افراد برای سایر امدادرسانان دردسرآفرین می‌شود. به همین دلیل، در برخی از کشورهای پیشرفته منطقه آسیب‌دیده کاملاً بسته می‌شود و حالت نظامی پیدا می‌کند. این امر برای جلوگیری از ورود افراد ناآشنا و نابلد به منطقه آسیب‌دیده است.

تجربه ساختمان پلاسکو نادر بود

وی در ادامه تصریح کرد: تجربه ساختمان پلاسکو برای ما تجربه نادری بود و امیدوارم دیگر تکرار نشود. البته باید بدانیم در تهران 900 ساختمان بالای 12 طبقه داریم که 200 ساختمان از این تعداد در معابری قرار دارد که سازه‌های عظیم امدادرسانی نمی‌توانند به آن وارد شوند. این جاست که ضرورت آموزش ساکنان این برج‌ها خود را نشان می‌دهد تا بدانند در برابر آتش‌سوزی چگونه باید رفتار کنند.

شهردار تهران به آتش سوزی در ساختمان وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: تجربه پلاسکو در مهار آتش‌سوزی کمک بسیاری به نیروهای ما در آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو کرد، اما ما همچنان با مشکلات دیگری مواجه بودیم که یکی از آن‌‌ها نداشتن نقشه ساختمان بود. در حالی که در کشورهای توسعه یافته زمانی که ساختمانی آسیب می‌بیند معمار و سازنده آن ساختمان نیز با تمام مدارک ساختمان در اتاق بحران حاضر می‌شوند.

به گفته حناچی، خوشبختانه در پرتال شهرداری تهران هم‌اکنون مدارک ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند نگهداری می‌شود، اما در مورد ساختمان‌های قدیمی چنین چیزی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: در مقابله با زلزله ما دو راه در پیش رو داریم یا باید خود را به دست سرنوشت بسپاریم یا اینکه فرض کنیم زلزله در بدترین شرایط آمده است و به دنبال راهکار مقابله با آن باشیم و مطالعات لازم در این زمینه را شروع کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: ژاپنی‌ها در دهه 70 درباره زلزله تهران مطالعاتی را انجام دادند که در دسترس است. یکی از بحران‌هایی که ما در صورت وقوع زلزله در تهران با آن رو به رو خواهیم شد شبکه گازرسانی در معابر است که اگر ایمنی لازم و تجهیزات قطع گاز در آن وجود نداشته باشد بحرانی به مراتب بزرگ‌تر از تخریب ساختمان‌ها خواهد داشت.

حناچی در ادامه گفت: زلزله یک موضوع واقعی است و ما باید آموزش‌های لازم برای مقابله با آن را به شهروندان ارائه دهیم و راهی جز این وجود ندارد. نیروهای متخصص ما می‌توانند به عنوان نیروهای اصلی در مقابله با بحران حضور داشته باشند و نیروهای مردمی و بسیج در صورت داشتن آموزش‌های لازم می‌توانند کمک کننده باشند. بسیجیان امتحان خود را در جنگ به خوبی پس دادند و در مواقع بحرانی می‌توانند به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند. براین اساس، تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود برای آموزش این عزیزان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار