در گفت و گو با پانا

جوان نخبه شیرازی: هوش هیجانی، نقش موثرتری نسبت به هوش شناختی در موفقیت افراد دارد

شیراز (پانا) - دو جوان نخبه شیرازی براساس تجربه شخصی خود و کارکردن در حوزه دبستان و ارتباط با کودکان، ایده‌ی ساخت بازی­‌هایی که با مهارت ­ورزی به کودک خلاقیت داده و مهارت او را افزایش و به رفع اختلالات یادگیری کمک کند را ارائه واقدام به ساخت و طراحی بسته بازی­ های مهارتی و کاملا ایرانی کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۷۹۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
جوان نخبه شیرازی: هوش هیجانی، نقش موثرتری نسبت به هوش شناختی در موفقیت افراد دارد

حمید رضا کاویانی یکی از طراحان بسته خلاقیت و مهارت­ ورزی در گفت و گو با پانا از تجربه کار کردن خود با دانش­ آموزان گفت: "ایده اولیه این پکیج زمانی به ذهن ما رسید که تقریبا 5سال در حوزه دبستان شروع به فعالیت داشتیم و احساس می­‌کردیم که بچه‌ها باید یکسری بازی‌ها و مهارت‌ها را باید یاد بگیرند که متاسفانه در بازار وجود ندارد."

کودکان پیش دبستانی، باید مهارت¬های یازدهگانه ای را آموزش ببینند که این مهارت¬ها تا پیش از این به طور کامل در بازار نبود ومربیان پیشنهاد خرید بازی¬هایی را به بچه¬ها می¬دادند که تنها یک مهارت را در برمی¬گرفت اما تیم "آی¬سیب" براساس مهارت¬های یازده¬گانه پیش¬دبستانی بسته¬ای را طراحی کرد که بازی¬های آن دارای شاخص در حوزه یادگیری است.

او ادامه داد: کودکان پیش­ دبستانی، باید مهارت‌­های یازده ­گانه ­ای را آموزش ببینند که این مهارت­‌ها تا پیش از این به طور کامل در بازار نبود و مربیان پیشنهاد خرید بازی­‌هایی را به بچه­‌ها می‌­دادند که تنها یک مهارت را در برمی­‌گرفت اما تیم "آی­ سیب" براساس مهارتهای یازدهگانه پیش ­دبستانی بسته­ ای را طراحی کرد که بازی­های آن دارای شاخص در حوزه یادگیری است.

اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف می‌شود و این اختلال یادگیری یعنی رشد ناکافی مهارت‌های خاص تحصیلی که به علت بیماری جسمی یا عصبی نیست و این کودکان علی‌رغم هوش طبیعی در یک یا چند حوزه درسی مشکل یادگیری دارند و توانایی‌هایی مانند خواندن، نوشتن و یا ریاضیات به طور قابل توجهی کمتر از سطح توانایی عمومی کودک است و این عدم توانایی در حوزه تحصیلی خاص زیرسطح مورد انتظار براساس سن، هوش و آموزش کلاسی کودک است.

او افزود:طبق اسناد تربیتی موجود، کودکان باید این مهارت­‌ها را قبل از ورود به دبستان یاد بگیرند و اگر این مهارت­‌ها به کودک آموخته نشود و بچه­‌ها مهارت هارا یاد نگیرند، اختلال یادگیری در بچه­ ها به وجود می­‌آید.

این جوان نخبه شیرازی، انجام این بازی­ ها را موجب تقویت تمرکز کودک، افزایش مهارت دست­ ورزی عنوان کرد و ادامه داد: مهارت­ ورزی و اختلال دو قطب متضاد هم هستند که اگر کودک این مهارت­ ها را نیاموزد، در قالب اختلالات مشکل پیدا می کند.که به همین منظور بسته­ بازی­های خلاقیت و مهارت­ ورزی دو منظوره درست شده که هم بچه­ ها به وسیله بازی کردن با این وسایل به مهارت­ ها برسند و هم این که اگر کودکان اختلال در یادگیری دارند مورد ارزیابی قرار بگیرند و اختلالات آنها بر طرف شود.

این گروه خلاق و مبتکر محصولات و اختراعات خود را با نام تجاری "آی سیب" که مخفف "مغز خلاق ایرانی" یا همان "Iranian creative brain" است در بازار عرضه می­کنند و تاکنون 18 طرح صنعتی را وارد بازار کرده و دو اختراع ثبت شده در ایران و یک اختراع ثبت شده در کشور آمریکا نیز در کارنامه خود دارند و برای این محصول مجوزهای لازم برای پخش آن را از سازمان پژوهش و تکنولوژی گرفته­ اند.

مهارت¬ورزی و اختلال دو قطب متضاد هم هستند که اگر کودک این مهارت¬ها را نیاموزد، در قالب اختلالات مشکل پیدا می کند

کاویانی، مهارت های یازده گانه را شامل مهارت های جسمی-حرکتی برشمرد و افزود: مفاهیمی که کودک قبل از ورود به دبستان باید بداند و در قالب مهارت­های یازده ­گانه است در این بسته گنجانده شده است مثل: مفهوم بزرگ به کوچک، کوچک به بزرگ، آشنایی با رنگ ها، آشنایی با اشکال هندسی، حل و درک معمای ساده، آشنایی با مشاغل، تقویت مهارت دست­ورزی، تقویت تمرکز، همسوکردن چشم و دست، تقویت هوش فضایی، درک و مفهوم جز از کل.

محمد نصیری دیگر طراح و مبتکر این بازی ­ها، با اشاره به اینکه اکثر مهارت­ هایی که نام برده شد در خصوص درک و ادراک کودک است و این یک شاخص جهانی است، افزود: یک سری مهارت ­ها مثل خودباوری، حل و درک معمای ساده، آشنایی با اشکال هندسی، آشنایی با رنگ­ها مهارت هایی است که باید مورد ارزیابی قرارگیرند و کودکان باید یاد بگیرند؛ بسته­ ی بازی "آی­ سیب" به گونه ای کاملا حرفه­ ای طراحی شده است و این قابلیت را دارد که به صورت بومی تهیه شود و در آن به اقلیم و شرایط بومی کودکان و هویت استان­ها و شهر­ها توجه شود.

به گفته ی این مخترع و ایده پرداز پکیج مهارت ورزی، مهارت ها و آسیب های اجتماعی مسیری هستند که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اگراختلالات مورد بررسی قرار نگیرند منجر به بروز آسیب­ های اجتماعی می شود.

مهارت ها و آسیب های اجتماعی مسیری هستند که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اگراختلالات مورد بررسی قرار نگیرند منجر به بروز آسیب¬های اجتماعی می شود.

او معتقد است، کودک در سنین ابتدایی باید به این مهارت­ها دست یابد و عدم دستیابی به مهارت­ ها منجر به بروز اختلال و ایجاد درگیری و تنش در خانواده ­ها می­شود.

او با اشاره به اینکه این بسته بازی یازده­ گانه وسیله ای موثر در پیشگیری از آسیب­های اجتماعی است گفت: یکی از رویکرد­های ما در قالب بازی بزرگسالی و گروهی است که با درنظر گرفتن ایجاد تعاون گروهی و افزایش "ای کیو ،EQ" که همان هوش هیجانی و عنصر بنیادین از رفتار انسان است بازی می­شود.

او اظهار کرد: متاسفانه درایران بر روی "آی کیو یا همان هوش شناختی" بیشتر از ای کیو " EQ" یا همان هوش هیجانی تاکید میشود در حالیکه هوش هیجانی تاثیرگذارتراز هوش شناختی است و تقریبا ٨٠ درصد اقتصاد دنیا و موفقیت­ ها توسط افراد برخوردار از هوش هیجانی بالا صورت گرفته است.

وی با اشاره به استقبال دفتر مقابله با آسیب­ های اجتماعی آموزش و پرورش فارس از طراحی این بازی­ها و کمک به ایجاد خانه پیشگیری از آسیب ­ها در شیراز افزود: امروز هزینه­های درمان را باید در بخش پیشگیری هزینه کرد و شهرداری­ها می توانند با بهره­گیری ازاین بسته مهارتی و کمک به انبوه سازی آن و نصب در پارک­ها ضمن حمایت از یک کالای تمام ایرانی،گامی موثر در کاهش آسیب­های اجتماعی بردارند.

متاسفانه درایران بر روی "آی کیو یا همان هوش شناختی" بیشتر از" ای کیو " یا همان هوش هیجانی تاکید میشود در حالیکه هوش هیجانی تاثیرگذارتراز هوش شناختی است و تقریبا ٨٠ درصد اقتصاد دنیا و موفقیت¬ها توسط افراد برخوردار از هوش هیجانی بالا صورت گرفته است.

نصیری افزود:خانه پیشگیری از آسیب­های اجتماعی در شیراز را با کمک دفتر مقابله با آسیب­های اجتماعی آموزش و پرورش فارس راه اندازی کردیم و در آن از این بازی­ ها در ابعاد بزرگ و جذاب استفاده شده است که مورد استقبال خانواده ­ها و دانش ­آموزان واقع شده است.

کاویانی با اشاره به اینکه بازی­ های موجود در خانه بازی­ ها در شیراز زمینه ارتباط بیشتر اعضای خانواده را با یکدیگر فراهم می نماید، افزود: در این خانه بازی محیطی فراهم شده که انواع صمیمت­ها را در خانواده به وجود می­آورد.

وی ادامه داد: در حوزه آسیب های اجتماعی چند نوع صمیمیت مورد ارزیابی قرار می­گیرد که شامل صمیمیت­ های جسمی، زمانی و عاطفی است و این بازی­ ها تمام انواع صمیمیت­ ها را در حوزه آسیب های اجتماعی در برمی­ گیرد.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم در طراحی این بازی­ ها در کنار مهارت افزایی توجه به هوش هیجانی را نیز داشته­ باشیم و بازی­ ها را طوری طراحی کرده­ ایم که کودکان برای تکمیل این بازی­ ها نیازمند همراهی بزرگ­ترها باشند و موجب فاصله گرفتن خانواده­ ها از فضای مجازی باشد چرا که این بازی­ ها کاملا جسمی-حرکتی طراحی شده ­اند و تنها با هوش و دست مخاطب باید صورت گیرد.

او با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اجتماعی که خانواده ­ها را از هم دور می­کند فضای مجازی است گفت: امروزه یکی از مشکلات خانواده­ ها، ناتوانی در برقراری ارتباط با فرزندان است که سبب بروزآسیب­ های اجتماعی متعدد می­ شود.

وی با بیان اینکه تمام مواد اولیه، ساخت و طراحی این پکیج کاملا ایرانی است گفت: این پکیج به طور مستقیم زمینه اشتغال بیش از 80 نفر را فراهم کرده و برای رشد و توسعه آن نیازمند حمایت مالی مسوولان هستیم تا بتوانیم این پکیج را به تولید انبوه برسانیم و با ساخت قالب­ های صنعتی باعث افزایش کیفیت و امکان صادرات آن را فراهم کنیم.

محصولی کاملا ایرانی و با ایجاد اشتغال بیش از 80 نفر که درصورت حمایت و صنعتی شدن آن و توجه به کالای ایرانی میتواند زمینه اشتغال بسیاری را ایجاد نماید

وی تاکید کرد: ما در استان فارس 120 هزار نوآموز داریم که اگر آموزش و پرورش بتواند زمینه حمایت از این کار خلاقانه و موثر تمام ایرانی را تنها در زمینه نوآموزان ایجاد کند گام موثری در حمایت از کارگر و کالای ایرانی برداشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار