کارگاه شناخت فرهنگ اقوام ایران در رشت برگزار شد

رشت(پانا)-کارگاه شناخت فرهنگ اقوام ایران زمین به همت موسسه آموزشی پژوهشی گردشگران پایدار گیل در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۹۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
کارگاه شناخت فرهنگ اقوام ایران در رشت برگزار شد

به گزارش پانا،شناخت فرهنگ اقوام ایران زمین و چگونگی تاثیر آن در رفتارهای فرهنگی کارگزاران و راهنمایان صنعت گردشگری ،فرهنگ خوراک شهر رشت، آشنایی با رموز موفقیت در مدیریت کسب و کار در گردشگری ، دوره مهندسی ذهن با رویکرد ارتباط سرفصلهای مورد بحث در این کارگاه دو روزه است.
داوود انصاری از راهنمایان بین المللی گردشگری در این کارگاه گفت :شناخت اقوام در گردشگری مدرن در شغل حساس و پویای گردشگری حائز اهمیت است .
وی اظهار داشت : برای راهنمایان گردشگری و مدیران این بخش شناخت از خود و اجتماع خود اهمیت بسیار دارد.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان راهنمای گردشگری لازم است ابتدا اطلاعاتی از خود، جامعه و محیط پیرامون داشته باشیم و بعد فرامرزی عمل کنیم.
وی با اشاره به این که برای شناخت اقوام نیاز به کسب تجربه داریم افزود: در صورت شناخت از خود و اجتماعمان ، سلیقه ها، آداب و رسوم، میراث ناملموس و داشته های فرهنگ و معنوی می توانیم آن را نشان دهیم و بعنوان یک راهنمای محلی، ملی و بین المللی انجام وظیفه کنیم .
• گردشگری از نیازهای امروز جامعه
دکتر حمید عامریان مدرس گردشگری و مولف کتاب در این حوزه بعنوان سخنران اصلی مراسم با تاکید بر لزوم فعالیت سمن ها و موسسات خصوصی برای توسعه پایدار گردشگری گفت : در همه جای دنیا کار دولت در این بخش حاکمیتی و نظارتی است و کار به بخش خصوصی سپرده شده است.
وی بر لزوم بومی سازی علم گردشگری، آموزش نیروهای انسانی بعنوان بزرگترین سرمایه این صنعت متاثر از فرهنگ و هویت ایرانی و انجام پژوهش های شایسته و بایسته در این حوزه تاکید کرد.
وی با اشاره به بروشور سازمان میراث فرهنگی که در آن در خصوص عمارت چهل ستون اصفهان اطلاعات نادرست داده شده متذکر شد: محتواها و متون گردشگری باید واکاوی، خوانش مجدد و اصلاح شود .
وی همچنین با تاکید بر لزوم پژوهش در حوزه گردشگری اظهار داشت: باید از وضعیت استفاده کننده دائم از منابع و متون ، آن هم ترجمه به عرضه کننده تبدیل شویم .
وی با بیان این که هر زیست بومی ویژگی های خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: بوم و تفکر بومی سازی خیلی مهم است و باید در مورد زیست بومهای مختلف مطالعه و برایش جاذبه ایجاد کرد.
عامریان با بیان این که گردشگری از نیازهای امروز است خاطرنشان کرد: باید برای گردشگر اطمینان خاطر ، اعتماد ، آرامش خیال و نشاط ایجاد کرد .
این مدرس دانشگاه برندسازی تورهای گردشگری را در جلب اعتماد گردشگر موثر خواند.
وی با تاکید بر اهمیت بافت تاریخی و معماری ویژه هر منطقه در جذب گردشگر اظهار داشت: بافت تاریخی و معماری خاص هر منطقه باید حفظ شود .
این استاد گردشگری افزود: باید به حکم فرهنگ ایرانی که در آن مهمان جایگاه والایی دارد به گردشگر و مسافر توجه و رسیدگی کرد.
وی بر لزوم ارائه رفتار پالایش شده ایرانی برای تاثیرگذاری بر گردشگران و ترغیب آنان به سفر تاکید کرد.
عامریان تصریح کرد: برخی دولتمردان ما هنوز این فرهنگ را نمی شناسند برای همین انواع و اقسام بداخلاقی ها را در مسئولان و دولتمردان و امثال من دانشگاهی می بینند.
وی با طرح این سئوال که جای اشعار و اندیشه بزرگانی چون سعدی ، حافظ و مولانا در فرهنگ ما کجاست افزود: ابوالحسن خرقانی عارف و صوفی نامدار ایرانی گفته هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آنکس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد.
وی متذکر شد:این پندها و حکمتها و پشتوانه عظیم فرهنگی کشورمان را باید یک بار دیگر خوانش ، واکاوی و یاداوری کنیم .
این مدرس حوزه گردشگری در بخش دیگری از سخنانش به غنای فرهنگ خوراک گیلان و تبدیل خوراک گیلان به صورت یک برند بعنوان یک موفقیت در عرصه گردشگری اشاره کرد.
*گردشگری راه برون رفت از بن بست
معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این همایش گفت : تنها راه برون رفت از بن بست اقتصادی موجود در کشور توجه به صنعت گردشگری است .
حمیدرضا آذرپور با بیان این که صنعت گردشگری در آینده نه چندان دور حرف اول را می زند خاطرنشان کرد: وظیفه هر ایرانی است که برای آینده بهتر کشور و فرزندانش به صنعت گردشگری کمک کند .
وی با اشاره به بهره مندی استان گیلان از ظرفیت های مختلف افزود: باید وسعت دیدمان را گسترش دهیم و ظرفیت ها و داشته هایمان را بشناسیم.
آذرپور افزود: زیرساختهای گردشگری گیلان نظیر راه آهن، فرودگاه و آزاد راه فراهم است و با فعال شدن قطار مسافری در آینده نزدیک شاهد حضور گردشگران بیشتری خواهیم بود.
وی با بیان این که ضرورت دارد دست اندرکاران صنعت گردشگری در بخش دولتی و خصوصی آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهند خاطرنشان کرد:موسسه آموزشی گردشگران پایدار گیل توانسته گامهای موثری را در این زمینه بر دارد .
وی با تصریح بر این که رشد و توسعه در هر کاری پیش زمینه ای به نام اموزش را نیاز دارد خاطرنشان کرد: اگر آموزش را حذف کنیم قطعا طرحها و برنامه های ما با شکست روبرو می شود چون پشتیبانی و پشتوانه ندارد.
وی اظهار داشت: در بحث استاندارد سازی تاسیسات گردشگری فعالیتمان را بیافزاییم تا با شاخصهایی که سازمان مشخص کرده خود را همگام کنیم و حداقل استانداردهای تاسیسات گردشگری را در گیلان داشته باشیم .
آذرپور در خاتمه یاداور شد: در حال حاضر73 آژانس گردشگری و 300 راهنمای گردشگری دارای مجوز در گیلان فعالند و برخی حتی فراتر از استان و کشور فعالیت می کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار