معلم پژوهشگر برتر کشور در گفتگو با پانا:

وسایل بازی حیاط مدارس به ارتقای مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان کمک می‌کند

ساری (پانا) - مرتضی همایون‌نیا معلم بابلی که به عنوان پژوهشگر برتر کشور در بررسی وزارت آموزش‌وپرورش انتخاب شده است، در گفتگو با پانا از نتایج طرحش با عنوان «تأثیر محیط‌های غنی‌شده ورزشی بر رشد حرکتی و مهارت‌های حرکتی» سخن گفت.

کد مطلب: ۸۷۹۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
وسایل بازی حیاط مدارس به ارتقای مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان کمک می‌کند

مرتضی همایون‌نیا معلم تربیت بدنی و علوم ورزشی هنرستان کاردانش شهید فتاحی منطقه بندپی شرقی در شهرستان بابل است که در روز ملی پژوهش در آموزش‌وپرورش در همایش تجلیل از معلمان‌ پژوهنده و پژوهشگران برگزیده وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان پژوهنده برتر کشور با حضور وزیر آموزش‌وپرورش تجلیل شد.

دانش‌آموخته دکترای تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی دانشگاه تهران است که رساله دکترایش با موضوع «تأثیر محیط‌های غنی‌شده ورزشی بر رشد حرکتی و مهارت‌های حرکتی و فراشناخت کودکان دارای اختلالات ذهنی» در بازه زمانی چهارماهه به همراه تحقیق‌ها و مقاله‌های سال‌های گذشته‌اش و طرح‌هایی که انجام داده است، در بررسی‌های وزارت علوم و فناوری و وزارت آموزش‌وپرورش او را از میان 51 پژوهشگر به عنوان معلم پژوهشگر برتر کشور انتخاب کرد.

همایون‌نیا به حوزه روانشناسی ورزشی علاقمند است: «زمانی که دانشجو مقطع دکترا در تهران بودم، تأثیر فعالیت‌های بدنی و ورزشی و اصطلاح عامیانه‌تر بازی درمانی در برخی مدارس با همکاری مدیران مدرسه و جلب رضایت اولیا را بررسی کردم که مورد حمایت مالی و معنوی سازمان بهزیستی، دانشگاه آزاد قرار گرفت.»

او معتقد است که در محیط‌هایی که فعالیت‌های بدنی در آن انجام می‌شود مثل سالن‌های ورزشی و حیاط مدارس، اگر وسایل ورزشی وجود داشته باشد بر روی مهارت‌های حرکتی بچه‌ها تأثیر بیشتری دارد به نسبت حیاط مدارسی که قاید وسایل بازی باشد: «غنی‌سازی حیاط‌های مدارس بخصوص در مدارس استثنایی، هزینه کاردرمانی کودکان را برای خانواده‌ها کاهش می‌دهد و دست کم باعث می‌شود درکنار بار روانی که آن‌ها تحمل می‌کنند، بار مالی وجود نداشته باشد.»

غنی‌سازی حیاط‌های مدارس بخصوص در مدارس استثنایی، هزینه کاردرمانی کودکان را برای خانواده‌ها کاهش می‌دهد

مدرس دانشگاه فرهنگیان به این موضوع اشاره می‌کند امکانات ورزشی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مورد تحقیقش در مدارس را با هزینه شخصی خود تهیه می‌کند و بعد از اتمام طرح ناچار است آن‌ها را مجددا از آن مدارس جمع‌آوری کند: «آموزش‌وپرورش با توجه به نتایج تحقیقات ما با کمک خیران و نهادهایی که می‌توانند کمک کنند و یا خانواده‌هایی که تمکین مالی دارند وسایل ورزشی مورد نیاز مدارس را باید تهیه کند. البته من طرح‌هایم را در اختیار بخش معمولان وزارت ورزش، سازمان کودکان استثنایی و بهزیستی گذاشتم و شنیده‌ام که در حال پیگیری هستند.»

همایون‌نیا انتظار دارد امکاناتی برایش فراهم شود تا علاوه بر تدریس، بهره جدی‌تری از تحقیقاتش برده شود و بتواند به دانش‌آموزان کمک بیشتری کند: «شاید در میان معلمان تربیت بدنی، من بهترین مربی والیبال نباشم اما می‌توانم با علمم و تحقیقاتم دست کم به کاهش هزینه‌ی کاردرمانی بچه‌ها کمک کنم.»

او از دکتر محمود شیخ دانشیار دانشگاه تهران که پدر معنوی او در انجام تحقیقات و اجرای طرح‌هایش بود سپاسگزار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار