درگفت‌وگو با پانا

امیری: قرار نیست لایحه‌ جدیدی درباره تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس ارائه شود

تهران (پانا) - معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری صحبت‌های حسن روحانی در وزارت راه و شهرسازی درباره تفکیک وزارتخانه‌ها را مربوط به گذشته می‌داند و می‌گوید که هیچ لایحه جدیدی در این زمینه تقدیم مجلس نشده است.

کد مطلب: ۸۷۹۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
امیری: قرار نیست لایحه‌ جدیدی  درباره تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس ارائه شود

بحث تفکیک وزارتخانه‌ها از دولت دهم به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در میان اخبار جای خود را باز کرد. در آن زمان در اقدامی که بعدها بسیاری آن را غیرکارشناسی می‌خواندند، وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن ادغام شدند که دو وزارتخانه جدید راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت به وجود آمد.

در حالی که ادغام این وزارت‌خانه‌ها مشکلاتی را در اجرای وظایف هر وزارتخانه ایجاد کرده بود، از ابتدای دولت یازدهم بحث به شکل دیگری میان دولت و مجلس مطرح شد. دولت خواهان تفکیک وزارتخانه های ادغام شده بود. طرح تفکیک در اواخر دولت یازدهم از سوی دولت راهی مجلس شد اما نمایندگان مهر تأیید بر آن نزدند تا ماجرای تفکیک به دولت دوازدهم برسد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز دوشنبه هفته گذشته در نشستی که در وزارت راه‌وشهرسازی داشت بار دیگر موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها را مطرح کرد. او تفکیک وزارتخانه‌ها را در شرایط تحریم به نفع کشور عنوان کرد.

روحانی گفت: «وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده‌ای است که طبیعتاً اداره آن هم دشوار است از این‌رو از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را برای تفکیک مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اما تفکیک این وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و به‌خصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم. در شرایط کنونی نیاز داریم که بخش بازرگانی فعال باشد، منتها امروز صنعت و معدن نیز در داخل یک مجموعه قرار دارند و به مانند آن است که روی یک خودرویی با ظرفیت 10 تن، باری به وزن 30 تن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد.»

این سخنان گمانه‌زنی‌ها در این باره که قرار است لایحه جدیدی از سوی دولت راهی مجلس شود قوت داد اما حسینعلی‌امیری در گفت‌و گو با پانا می‌گوید: «هیچ نامه‌ جدیدی به مجلس برای تفکیک وزارتخانه‌ها از سوی دولت داده نشده است.»

او تصریح می‌کند: «صحبت‌های که آقای رئیس‌جمهوری در وزارت راه و شهرسازی کردند مربوط به اصلاح ساختار دولت است که قبلا در مورد آن اظهار نظر شده است.»

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ادامه داد: «آقای رئیس‌جمهوری علاقه‌مند بودند که در ابتدای دولت دوازدهم، دولت را با ساختار جدید شکل دهند که به هر دلیلی نمایندگان مجلس با آن موافقت نکردند.»

او خاطرنشان کرد: «نمایندگان به طرحی که در زمینه تفکیک وزارت‌خانه‌ها توسط خود نمایندگان تهیه شد و همچنین به لایحه دولت در زمینه تفکیک وزارتخانه بازرگانی و راه رای ندادند.»

امیری افزود: «بنابراین صحبت‌های آقای رئیس‌جمهوری در وزارت راه و شهرسازی معطوف به گذشته بود و هنوز لایحه جدیدی در این زمینه تقدیم مجلس نکرده‌ایم.»

اما محمود واعظی‌، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از تلاش دولت برای رایزنی با مجلس خبر می دهد.

او به پانا می‌گوید: «اگر توانستیم با مجلس تفاهمی در این زمینه به دست بیاوریم این اقدام صورت می‌گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار