آمار جراحی های پیچیده ناشی از تصادفات نگران کننده است

شیراز (پانا) - رئیس بیمارستان امتیاز و مرکز فوریت های جراحی شهید رجایی شیراز با ابراز تاسف از روند روبه رشد آمار تصادفات و مراجعان تصادفی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از افزایش 4 درصدی مراجعان تصادفی به این مرکز خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۸۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آمار جراحی های پیچیده ناشی از تصادفات  نگران کننده است

دکتر سید امیر رضا مصباحی صبح امروز در جمع خبرنگاران، از انجام عمل­های جراحی پیچیده در این مرکز خبر داد و افزود: انجام عمل­های جراحی پیچیده از طرفی موجب مباهات از نظر پیشرفت پزشکی است اما از طرفی نیز انجام بیش از 5 عمل جراحی پیچیده در هفته در یک مرکز نگران کننده و جای تامل بسیار دارد.

عضو ستاد حوادث ترافیکی استان فارس ادامه داد: آمار هفتگی میانگین 5 عمل جراحی پیچیده در این مرکز معادل عمل­های مشابه سالانه مراکز پیشرفته اروپایی است و این همان نکته­ی نگران کننده­ای است که باید به آن توجه شود و تمهیداتی در راستای افزایش ایمنی جاده­ها، رفع نواقص کیفیت خودروها و فرهنگسازی عمومی در راستای رعایت احتیاط و قوانین رانندگی در بین مردم داشته باشیم.

وی افزود: آمار مراجعان تصادفی این بیمارستان از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بیش از 10 هزار و 600 مصدوم بوده که 70 درصد این آمار متعلق به مراجعه مردان و نزدیک به 2900 نفر آن مصدومان زن بوده اند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون اورژانس وظیفه انتقال مصدومان به بیمارستان های دولتی را دارند، گفت: بیش از 7500 نفر از این مراجعان به وسیله اورژانس به این بیمارستان مراجعه کرده اند و 300 مورد از آن نیز به وسیله ستاد هدایت اورژانس که از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی در پذیرش و ساماندهی بیماران است ، به اینجا منتقل شده اند.

او ادامه داد: تعداد قابل توجهی از بیماران از استان­های همجوار به این مرکز اعزام شده اند که این تعداد نزدیک به 10 درصد از مراجعان را شامل می شوند.

او تعداد مراجعان این مرکز در هشت ماهه گذشته را به تفکیک شامل 26 درصد رانندگان موتورسیکلت (بیش از ۲۸۰۰ مصدوم)، ۲۵ درصد سرنشینان خودرو (بیش از ۲۷۰۰ مصدوم )، ۲۱ درصد رانندگان خودرو (بیش از ۲۲۰۰ مصدوم)، ۲۰ درصد عابران پیاده (بیش از 2100 مصدوم) و 8 درصد را سرنشینان موتورسیکلت معادل ۸۰۰ مصدوم برشمرد.

وی در ادامه افزود: طبق تجزیه و تحلیلی که این مرکز از تصادفات و مراجعان داشته در بیش از 48 درصد از موارد موتور سیکلت در یک طرف تصادفات بوده است که این نکته ای قابل تامل و در خور توجه است.

او تعداد تخت مصوب این بیمارستان را ۴۰۰ مورد برشمرد و افزود: در حال حاضر این بیمارستان 300 تخت بیمارستانی فعال دارد که در مواقع بحرانی و در مواردی مثل نوروز که آمار تصادفات جاده ای بالاست به بیش از 400 تخت نیز می رسد.

مصباحی ادامه داد: ضریب اشغال تخت­های این بیمارستان ۷۵ درصد و متوسط اقامت و بستری بیمار نیز 5.2 روز است.

این بیمارستان در 8 ماهه گذشته بیش از ۶۲۰۰ عمل جراحی در حوزه ارتوپدی، ۳۰۰۰ عمل در حوزه جراحی عمومی، ۱۸۵۵ جراحی پلاستیک در زمینه ترمیم بافت های آسیب دیده، ۱۰۰۰ عمل جراحی مغز و اعصاب و 800 جراحی فک و صورت انجام داده است.

وی ادامه داد: بیمارستان امتیاز و مرکز فوریت های جراحی شهید رجایی شیراز، تنها بیمارستان فارس است که در آن جراحی فک و صورت به کمک دانشگاه در آن انجام می شود.

مصباحی آمار فوت شدگان مصدومانی که به این مرکز مراجعه کرده اند در هشت ماهه گذشته را ۲۶۰ مورد عنوان کرد و افزود:175 مورد از این تعداد مربوط به بیماران تصادفی بوده که عمده مراجعین موتور سیکلت سواران زیر ۴۰ سال و حتی زیر 20 سال بوده است.

او از فعالیت بیش از ۵۴ تخت آی سی یو و مراقبت­های ویژه در این مرکز خبر داد و افزود: ضریب اشغال تخت­های آی سی یو بالای ۸۰ درصد است که در 8 ماهه گذشته بیش از 2800 بیمار در آی سی یو بستری شده اند.

وی در خصوص دستگاه ام آر آی این بیمارستان گفت: "تا به امروز این مرکز از ام آر آی بیمارستان چمران استفاده می کرده که از نظر مسافتی، بُعد مسافت اورژانس بیمارستان رجایی به ام آر آی چمران خیلی کوتاه تر از اورژانس خود بیمارستان چمران تا ام آر آی آن است، اما با این وجود در ماه گذشته مراحل خرید یک دستگاه ام آر آی بدون نیاز به گاز هلیوم انجام شده و بیمارستان بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از هزینه آن را داده و سایر هزینه ها توسط وزارتخانه پرداخت شده و یک دستگاه ام آر ای به این مرکز تخصیص داده شده و اکنون در حال ساخت و فضا­های مورد نیاز آن هستیم و امیدواریم که با تکمیل شدن مراحل ترخیص آن از گمرک، تا قبل از پایان سال نصب خواهد شد."

مرکز فوریت های جراحی شهید رجایی شیراز دارای متخصصین و فوق تخصصان مختلفی در زمینه حوادث و سوانح است ۱۰ متخصص و فوق تخصص ارتوپد، 6 نفر متخصص ستون فقرات و در زمینه فوق تخصص تروما که جراحی عمومی را شامل می­شود ۴ نفر که تا ماه آینده به ۵ نفر افزایش می یابد و در جراحی مغز 2 فوق تخصص تمام وقت در زمینه آسیبهای جمجمه، مغز و خونریزی­های مغز در این مرکز به صورت تمام وقت آماده رائه خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی به بیماران و مراجعان هستند.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها اثرات منفی برهمه حوزه­ها از جمله نظام سلامت دارد، افزود: "تاثیری که تحریم بر بیمارستان­ها داشته این است که بیمارستان­ها را دچار بحران دسترسی و تهیه اقلام کرده است و اقلامی که به صورت اعتباری قبلا از طریق نزدیک به 10 شرکت دارویی تهیه می شد، امروز فقط یک شرکت پیش قدم می­شود که آن هم به دلایل شرایط بازار کاملا نقدی کار میکنند و ما باتوجه به مطالباتی که داریم، سال و ماه­های سختی را در حال سپری هستیم و این بحران تنها با مدیریت منابع در دانشگاه علوم پزشکی در حال مدیریت است که با تشکیل جلسات مستمر و با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و روسای بیمارستان­های بزرگ شیراز در جلسه­ای به نام ستاد تحول سلامت دانشگاه در حال مدیریت منابع هستیم و این ستاد تا کنون بیش از 94 جلسه در این راستا تشکیل داده و توانسته با مدیریت منابع در استان اجازه ندهد بیماران دچار مشکل و کمبود شوند."

مرکز فوریت­های شهید رجایی و شهید امتیاز ازسال ۷۸ به عنوان تنها مرکز ترومای کشور کار خود را در شیراز آغاز کرد و پروژه این بیمارستان در سال 91 به همت خیر بیمارستان حاج رسول امتیاز تکمیل و به بهره برداری نهایی رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار