معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

نقل ارومیه برای ثبت ملی آماده می شود

ارومیه (پانا)- معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: 5 پرونده میراث معنوی آذربایجان غربی برای ثبت ملی آماده می شوند.

کد مطلب: ۸۷۸۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
نقل ارومیه برای ثبت ملی آماده می شود

حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در جدیدترین اقدامات برای مستندنگاری و ثبت میراث معنوی استان، دو پرونده با عناوین ( روش تهیه نُقل ارومیه ) و ( فنون ساخت سازعاشیقی ) به دفتر ثبت، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان مرکزی ارسال شده و در انتظار برگزاری جلسه داوری و بررسی جهت دریافت شماره ثبتی است.

وی افزود: از طرف دیگر، هم اکنون کار مستند نگاری سه پرونده دیگر با عناوین: ( بازی سنتی بِش داش ) ، ( آوای بیت خوانی ) و ( دوچرخه سواری در شهر میاندوآب ) در دست اقدام است که به زودی با اتمام مطالعات و جمع آوری داده ها، این پرونده ها نیز جهت بررسی و تثبت در فهرست آثار معنوی، به سازمان متبوع ارسال خواهد شد.

سپهرفر تصریح کرد: در انتخاب طرح تحقیق و مطالعاتی برای ثبت در فهرست میراث معنوی، معیارهائی از قبیل: شاخص بودن، اهمیت و تاثیرگذاری آن در فرهنگ بومی، در معرض خطر بودن و سایر مولفه ها در نظر گرفته می شود.

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به ثبت 28 اثر استان در فهرست میراث ناملموس ملی گفت: سیاست ثبت آثار میراث فرهنگی اعم از مادی و معنوی با این هدف است که علاوه بر حفظ و جمع آوری فنون، دانش و آئین ها و رفتارها، توجه عمومی را در جهت حفظ و صیانت از آن برانگیزیم لذا هر ساله تعدادی از آثار استان جهت ثبت در فهرست ملی به کمیته ثبت آثار پیشنهاد می شود که امیدواریم این 5 اثر نیز به زودی مشمول دریافت شماره ثبتی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار