انتقال 2 گوزن زرد از ساری به جزیره اشک ارومیه

ارومیه(پانا)- رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 2 راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز شهرستان ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل شدند تا تهدید تقارب ژنتیکی این گونه در این جزیره کاهش یابد.

کد مطلب: ۸۷۸۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
انتقال 2 گوزن زرد از ساری به جزیره اشک ارومیه

امید یوسفی رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: هم اکنون این 2 گوزن زرد در پارک ملی در حال مراقبت هستند تا بعد از رفع حالت استرس ناشی از انتقال و جابجایی محیطی در جزیره اشک رهاسازی شوند.


وی بیان کرد: این گوزن ها قادر به پریدن از ارتفاع سه تا پنج متری هستند و برای جلوگیری از فرار آنها 2 حفاظ امنیتی بکار گرفته شده است و محیط بانان هم از آنان مراقبت می کنند.


رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تقارب ژنتیکی که به دلیل خویشاوندی گوزن های زرد ایرانی حاصل شده، یکی از مهمترین عوامل تهدید زیستی برای این گونه جانوری در پارک ملی دریاچه ارومیه است.


وی افزود: به علت محدود بودن تعداد گوزن های زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه، تقارب ژنتیکی در این منطقه موجب افزایش بیماری های ژنتیکی شده است.


رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی در خطر انقراض قرار دارد، بیان کرد: کاهش خلوص ژنتیکی و نیز کاهش مقاومت بدن حیوانات در مقابل سرما و برخی بیماری ها مهمترین علایم این تهدید به شمار می رود.


یوسفی راهکار حل این مساله را انتقال چند راس گوزن زرد به پارک ملی عنوان کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری در اسفند سال 1394 تعداد 160 تا 170 گوزن زرد در جزیره اشک زیست می کنند اما کاهش آب دریاچه و به هم چسبیدگی جزایر موجب شده است تا حیوانات وحشی مثل روباه و شغال وارد زیستگاه گوزن های زرد شوند و زندگی آنان را تهدید کنند.


وی افزود: با هدف حفاظت از گونه نادر و در معرض انقراض گوزن زرد ایرانی باید یک سایت زنده گیری در جزیره اشک دریاچه ارومیه تا پایان سال ایجاد شود.


رییس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: با ایجاد این سایت در صورت بیماری یکی از گوزن ها می توان بقیه گوزن ها را به صورت زنده گیری در این سایت نگهداری کرد تا بیماری به گونه های دیگر منتقل نشود.


یوسفی گفت: وسعت جزیره اشک به عنوان مهمترین زیستگاه این نوع گوزن در پارک ملی دریاچه ارومیه 2 هزار و 500 هکتار است.


وی بیان کرد: هم اکنون گوزن زرد ایرانی به جزیره اشک عادت کرده و این مکان به بهترین زیستگاه این گونه با ارزش تبدیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار