رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی:

خام فروشی مواد معدنی ادامه دارد

ارومیه (پانا) - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از صدور ۴۶۷ فقره پروانه بهره برداری معدن در استان تاپایان ماه گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۸۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
خام فروشی مواد معدنی ادامه دارد

جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه تا پایان آبان ماه امسال ۴۶۷ فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون و ۹۵ هزار تن صادر شده است افزود: ذخیره قطعی این معادن یک میلیارد و ۲۱۳میلیون و ۶۷۸ هزار تن است.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری از این معادن بیش از دو هزار میلیون ریال سرمایه گذاری انجام شده است اظهارداشت: با بهره برداری از این معادن برای پنج هزار و ۱۷۷ نفر فرصت زمینه اشتغال ایجاد شده است.

اسکندری در این مدت تعداد پروانه اکتشاف صادر شده در استان را ۲۱۷ فقره عنوان و اضافه کرد: همچنین ۲۴ فقره گواهی کشف با تناژ ذخیره قطعی ۵۵۰۰ هزار تن و تناژ ذخیره احتمالی ۱۰۳۱۶ هزار تن صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت آذربایجان غربی همچنین از صدور ۳۲ فقره پروانه بهره برداری معدن طی هشت ماه امسال خبر داد و گفت: ظرفیت استخراج این معادن ۴۲۶۲۰۰ هزارتن با حجم سرمایه گذاری ۱۹۳۰۴۸ میلیون ریال است که زمینه اشتغال برای ۲۴۹ نفر ایجاد شده است.

اسکندری با بیان اینکه از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است خاطرنشان کرد: هم اکنون از این تعداد ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: متاسفانه با وجود اینکه استان در زمینه تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را دارد اما خام فروشی معادن و نبود واحدهای فراوری موجب شده استان از این مزیت اقتصادی بهره چندانی نداشته باشد.

وی با اشاره به ایجاد واحدهای فرآوری معدن در استان و توجه به این اولویت در سالجاری افزود: هم اکنون ظرفیت استخراج مواد معدنی در استان آذربایجان غربی نزدیک به ۱۲ میلیون تن در سال است و این استان جزو شش استان برتر کشور از نظر وجود مواد معدنی است.

اسکندری با بیان اینکه سه واحد فرآوری مواد معدنی در استان ایجاد شده است خاطرنشان کرد: امسال هفت واحد فرآوری در استان در حال احیا، تجهیز و نوسازی است که با اتمام این واحدها خام فروشی مواد معدنی تا حد زیادی در استان کنترل می شود.

وی خرید پهپاد جهت نقشه برداری و کنترل احجام حمل شده مواد معدنی، تصویب ۳۳ معدن جهت خرید ماشین آلات و احداث واحد فراوری در سر معدن از طریق طرح کارا و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و اتمام پروژه راه دسترسی معادن منطقه پیر کندی خوی را از مهمترین اقدامات استان در سالجاری ذکر کرد.

اسکندری همچنین اتمام مرحله اول و دوم پهنه های شمال و جنوب استان و مشخص شدن محدوده های اولویت دار برای صدور پروانه اکتشاف مواد معدنی طلا - کروم- مس- نقره- جیوه، برگزاری ۳۶ جلسه کارگروه تعامل استانی با منابع طبیعی جهت رفع موانع دارندگان پروانه های معدنی را از دیگر اقدامات برشمرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از پایش ۴۵۰ معدن در حال بهره برداری و ۲۵۰ پروانه اکتشاف خبر داد و اظهارداشتک از ابتدای سالجاری تاکنون برای ۱۶۳ محدوده پروانه اکتشاف- گواهی کشف-پروانه بهره برداری جهت خروج معادن از حالت رکود مزایده برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار