نماینده مردم غرب مازندران در نشست با اعضای سازمان دانش‌آموزی استان:

باور کنیم که سازمان دانش‌آموزی ظرفیت بزرگی برای آموزش‌وپرورش است

ساری (پانا) - نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در نشست با اعضای سازمان دانش‌‌آموزی مازندران ضمن اشاره به جایگاه موثر این سازمان در امر تربیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانش‌آموزان، تأکید کرد که باید باور کنیم که سازمان دانش‌آموزی ظرفیت بزرگی برای آموزش‌وپرورش و کشور است.

کد مطلب: ۸۷۸۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
باور کنیم که سازمان دانش‌آموزی ظرفیت بزرگی برای آموزش‌وپرورش است

قاسم احمدی لاشکی در دیدار با مدیر و اعضای سازمان دانش‌آموزی مازندران و در نشست با نماینده شورای دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا، در پاسخ به سؤال دانش‌آموز خبرنگار خبرگزاری پانا مبنی بر اینکه آیا آموزش‌وپرورش مسیر و بستری برای رسیدن به اهداف تربیتی دانش‌آموزان خلاق ایجاد کرده است، گفت: «نظر ما بر این است که آموزش‌ و پرورش باید در کنار هم رشد کنند و کارهای پرورشی به فضا و نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد تا به جایگاهی برابر با آموزش برسد.»

او ضمن مقایسه مدارس ایران با امکانات محدود و مدارس کشورهای توسعه یافته که به صورت مجتمع هستند، ادامه داد: «اگر تمامی فضاهای لازم برای دانش‌آموزان در یک مکان قرار گیرد بار مالی کمتری دارد و محدودیت کمتری نیز ایجاد می‌کند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه سازمان دانش‌آموزی به عنوان کمک و پشتوانه دولت ایجاد شد، امکانات موجود برای آن را در مقایسه با تعداد دانش‌آموزان ناکافی دانست و گفت: «14 میلیون و سیصد دانش‌آموز در کشور داریم که خود عدد بزرگی است. از طرفی بودجه آموزش‌وپرورش 43 هزارمیلیارد تومان است که با توجه به حقوق کارمندان، حدود 2 درصد بودجه باقی می‌ماند که خیلی ناچیز است.»

احمدی لاشکی در پاسخ به سوال ساینا شفیعی عضو شورای دانش‌آموزی مازندران که آیا در بودجه سال ۹۸ برای آموزش و پرورش برنامه‌ی جدیدی جود دارد، بیان کرد: «در بوجه سال 97 که با مبلغ 385 هزار میلیارد بسته شده بود، سهم آموزش و پرورش کمتر از 40 هزار میلیارد بود یعنی رقمی کمتر از 10 تا 11 درصد بودجه که صرف حقوق و‌مزایای حدود 968 هزار معلم می‌شود.»

او‌ ادامه داد: « بیشترین بودجه‌ها مربوط به رفاه اجتماعی مثل کمیته امداد، بهزیستی و صندوق بازنشستگی است. رتبه دوم بودجه آموزشی است که مربوط به آموزش و پرورش، آموزش پزشکی و آموزش عالی و غیره است. ما معتقدیم زمانی می‌توانیم مشکل آموزش‌‌وپرورش را حل کنیم که15 درصد از سهم بودجه کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شود.»

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با بیان اینکه امسال بودجه آموزش‌وپرورش با رقم 43 هزار میلیارد بسته شده است، ادامه داد: «اجرای نظام رتبه‌بندی 11 تا 15 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد ولی در بودجه‌بندی 2 هزار میلیارد را برآورد شده است. انتظار ما از وزیر آموزش و پرورش این است که در این مورد قاطعانه ایستادگی کند.»

احمدی لاشکی گفت: «با آموزش و پرورش است که کشور نجات پیدا می‌کند. باید بودجه آموزش و پرورش تقویت شود همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند و عقل نیز همین را حکم می‌کند. طبق فرمان مقام معظم رهبری بازنگری در بودجه باید انجام شود.»

با آموزش و پرورش است که کشور نجات پیدا می‌کند. باید بودجه آموزش و پرورش تقویت شود همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند و عقل نیز همین را حکم می‌کند. طبق فرمان مقام معظم رهبری بازنگری در بودجه باید انجام شود.

این نماینده در مورد دغدغه‌اش نسبت به سازمان دانش‌آموزی و جایگاه آن در امر تربیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانش‌آموزان در کشور، گفت: «سازمان دانش‌آموزی به دولت وصل نیست و مستقل است. اگر یک سمن هم حساب شود جمعیت آن خیلی زیاد است. من به صرف آموزشی اعتقاد ندارم به کشورهای مختلف رفتم و در آنجا تشکیلاتی دارند که به آن خیلی اهمیت می‌دهند. باید باور کنیم سازمان دانش‌آموزی ظرفیت بزرگی برای کشور است.»

او ادامه داد: «یک مشکل دیگر مدیریتی ما این است که ساختارمند نیست. ما بانک اطلاعات مدیر نداریم تا شاخص‌ها مشخص شود. سازمان می‌تواند این کار را انجام دهد. انشاء‌ا... مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور نگاهشان به سازمان پررنگ‌تر شود.»

احمدی لاشکی پیرامون ‌عدالت آموزشی گفت: «دغدغه اصلی نمایندگان مجلس برقراری عدالت آموزشی است. آموزش و پرورش 23 نوع مدرسه دارد در حالی که مدارس یا باید دولتی باشد یا غیر دولتی با همان محتوای مدارس دولتی. »

سازمان دانش‌آموزی با توجه به گستره فعالیتش نهادی ویژه است

علی‌اصغر قیصری مدیر سازمان دانش‌آموزی نیز در این نشست با بیان اینکه 420 سمن در مازندران داریم که چندان فعال نیستند، گفت: «سازمان دانش‌آموزی 40 هزار عضو دارد که با برنامه کار می‌کند؛ گرچه مربیان خیلی از مواقع حتی حق‌الزحمه دریافت نمی‌کنند اما آمار اعضا و مربیان ما رو به افزایش است.»

او به نگاه حمایتگر و مثبت استاندار مازندران نسبت به فعالیت سمن‌ها و نیز تأثیر سمن‌ها در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اشاره کرد و ضمن آنکه سازمان دانش‌آموزی را به دلیل نوع و گستره فعالیتش، نهادی ویژه برشمرد، تأکید کرد: «همچنین سیاست حمایتی مدیرکل آمورش و پرورش نسبت به سازمان دانش‌آموزی، فرصت مناسبی است تا در این زمان بستر فعالیت‌های اعضای این سازمان بیش از پیش اماده شود.»

سهمیه کنکور با انواع مدارس همخوانی ندارد

اسرافیل اعلا مدیرکل سنجش دانشگاه جامع علوم کاربردی کشور نیز با اشاره به اینکه ۲۳ نوع مدرسه داریم اما سه نوع سهمیه کنکور، گفت: «پس سهمیه‌ها نیز باید ۲۳ نوع باشو چون بنا به آمار شرکت‌کنندگان ظرفیت می‌گیرند، وقتی عدالت آموزشی نیست، عدالت گزینشی هم نباید داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار