محمد عدالتخواه*

افزایش مشکلات مسکن با بورس‌بازی زمین

اخیرا وزارت راه و شهرسازی خبر داده است که این وزارتخانه قرار است برای تولید 400 هزار مسکن تا سال 99 اقدام کند. به نظر می‌رسد منظور از این خبر تولید خانه‌های جدید نیست، بلکه برداشت من این است که قرار است خانه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر تکمیل شوند تا پرونده آنها بالاخره بسته شود. یعنی می‌خواهند به مشکلات این خانه‌ها از قبیل مشکلات حقوقی و... رسیدگی کنند و آنها را به صاحبانشان تحویل بدهند.

کد مطلب: ۸۷۸۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد

برخی واکنش‌هایی به این خبر نشان داده و این موضوع را مطرح کرده‌اند که ورود دولت به این عرصه به معنای نادیده گرفتن بخش خصوصی است. به اعتقاد من، بخش خصوصی طی سالیان متمادی نتوانسته مشکل دهک‌های پایین را حل کند و در نتیجه این دولت است که باید تدابیری بیندیشد تا مشکل دهک‌های پایین حل شود. چراکه امروز این قشر از جامعه با مشکلات زیادی مواجه هستند و بنابراین حل مشکل مسکن آنها بسیار ضروری به نظر می‌رسد. این موضوع به این معنی نیست که به بخش خصوصی توجهی نشان داده نمی‌شود، بلکه بخش خصوصی کار خودش را می‌کند. اما آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که اعضای این بخش هم باید شرایط فعلی را در نظر بگیرند و فقط به فکر سود و منفعت شخصی خودشان نباشند.

امروز شاهد هستیم که بخش خصوصی خانه‌های زیادی را تولید کرده است اما به دلیل قیمت بالا و لوکس بودن این خانه‌ها خریداری برای آنها پیدا نمی‌شود. به نظر می‌رسد بخش خصوصی که عمده تولید مسکن بر عهده آن است باید مسکنی را تولید کند که درنهایت مشکل دهک‌های پایین حل شود. اگر قرار باشد این بخش تنها با هدف کسب سود شخصی اقدام به تولید مسکن کند و به فکر دهک‌های پایین جامعه نباشد مشکلات تامین مسکن حل نمی‌شود و به همین دلیل دولت هم باید در کنار بخش خصوصی به اقداماتی دست بزند تا مشکل دهک‌های نامبرده شده را حل‌وفصل کند. نباید دهک‌های پایین بلاتکلیف باقی بمانند و این یک وظیفه قانونی است که در قانون اساسی برای دولت پیش‌بینی شده است.

بنابراین چون این وظیفه در قانون آمده اگر دولت در بخش‌هایی کوتاهی کرده است کار غلطی بوده و الان باید این موضوع را با جدیت تمام پیگیری کند. البته اگر بخش خصوصی می‌تواند مشکل دهک‌های پایین را به درستی حل و فصل کند، حرفی باقی نمی‌ماند و دیگر به دخالت دولت نیازی نیست. اما وقتی بخش خصوصی این کار را انجام نمی‌دهد همانطور که گفتم دولت موظف است مداخله کند و این موضوع در تناقض با وظایف دولت نخواهد بود.

من فکر می‌کنم بهترین ناظر در جامعه ما مردم هستند و اگر جامعه ما شفاف باشد تا حدودی مشکلات موجود در تمام امور حل خواهد شد. به نظر می‌رسد بهترین کاری که باید از سوی دولت در راستای اجرای ماده 31 قانون اساسی انجام شود کنترل قیمت زمین است. متاسفانه به دلیل بورس‌بازی زمین مشکلات مسکن چندین برابر شده و در این راستا باید طوری برنامه‌ریزی شود که سود این کار برای بی‌خانمان‌ها مصرف شود.

منبع:آرمان

* تحلیلگر اقتصاد مسکن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار