وزیر علوم اعلام کرد: رصد دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی وزارت علوم

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از رصد دانش‌آموختگان دانشگاهی خبر داد و گفت وزارت علوم از سال گذشته طرحی را به منظور فهم اینکه چقدر دانشجویان به هدف و مقصد مورد نظر از نظر دانش‌آموختگی رسیده‌اند آغاز کرده است.

کد مطلب: ۸۷۸۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم اعلام کرد: رصد دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی وزارت علوم

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که امروز (یکشنبه ۲۵ آذرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه امسال رویکرد بسیار مطلوبی از سوی مسئولان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری در برگزاری هفته پژوهش وجود دارد، گفت: رویکرد این هفته تمرکز و شاخص‌کردن فعالیت‌های فناورانه است که به سمت حل مشکلات کشور و ارزش‌آفرینی به سمت حل چالش‌ها و مشکلات کشور جهت‌گیری کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم بازدید از نمایشگاه دستاورهای دانشگاه‌ها در کنار برگزاری مراسم‌ها در هفته پژوهش، به پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از بسترهای مهم و تاثیرگذار توسعه علم و فناوری کشور اشاره کرد و افزود: این پارک‌ها به دلیل نقشی که در گسترش حوزه علمی کشور دارند، سال‌هاست که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

غلامی درباره تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: درحال حاضر ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در پارک‌ها و مراکز رشد حوزه علمی وزارت علوم داریم که مجموعه کل شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۴۲ هزار اشتغال پایدار را در کشور ایجاد کرده‌اند.

وزیر علوم با بیان اینکه در استان‌ها نیز حمایت مسئولین استانی برای اسقرار و ادامه کار پارک‌های علم و فناوری بسیار تاثیرگذار بوده و خواهد بود، ادامه داد: ما در هدایت فعالیت‌های این پارک‌ها به سمت فعالیت‌های مشکل‌گشا جهت رفع چالش‌های ملی هدف‌گذاری کرده‌ایم که در همین راستا تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ کشور بصورت یک جمع کنسرسیومی فعالیت خود را در حل مسائل و مشکلات محیط زیستی آغاز کرده‌اند که قطعاً این فعالیت‌ها منجر به رفع چالش‌های ملی و فراملی خواهد شد.

غلامی بااشاره به رویکرد دانشگاه‌ها در حوزه صنعت گفت: رویکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این حوزه نیز حل چالش‌های موجود است که خوشبختانه در حال حاضر برای محققین در حوزه تامین قطعات و مواد اولیه در بخش صنعت فرصت مناسبی فراهم شده است تا بتوان از آن به‌عنوان یک حرکت جدی در رسیدن به خودکفایی استفاده کنیم.

وزیر علوم افزود: در همین راستا در نمایشگاه امسال، نمایشگاه عرضه و تقاضای مباحث فناوری مطرح شده است و برای اولین بار از بخش‌های خصوصی و صنعتی خواسته شده تا نیازهای خود را به محققان عرضه کنند تا از این طریق هم‌افزایی و مشارکت بین پژوهشگران و مراکز صنعتی شکل گیرد.

غلامی در ادامه به پایان‌نامه‌های تحصیلی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: اکنون پایان‌نامه‌ها به سمت پروژه‌های کاربردی در حوزه آموزش عالی هدایت می‌کنیم که این موضوع در دو وجه مورد توجه قرار گرفته است. در آیین‌نامه ارتقا تغییراتی صورت گرفته و جهت تصویب نهایی در هیأت‌های امنا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که امیدواریم قبل از پایان امسال تصویب و در هیأت‌های ممیزه اجرا شود.

وی با بیان اینکه برای پایان‌نامه‌های کاربردی و تحقیقاتی که اساتید ایجاد می‌کنند وزن قابل توجهی از امتیازات را در رتبه‌بندی‌ها قائل شده‌ایم، عنوان کرد: همچنین برای پایان‌نامه‌هایی که بتواند مشکلات موجود کشور را به سمت حل‌شدن سوق دهد، منابع مالی جداگانه‌ای نیز درنظر گرفته شده است.

وزیر علوم درباره حمایت از پارک‌های علم و فناوری گفت: علی رغم محدودیت‌هایی که امسال در بودجه ۹۸ مشاهده می‌شد، با حمایت سازمان برنامه و بودجه اعتبارات این پارک‌ها افزایش یافته است که امیدواریم تاثیر این موضوع را در سال آینده و در بودجه‌های آتی پارک‌های علم و فناوری ملاحظه کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه در پارک‌های علم و فناوری حمایت از ایده‌های جدید و شرکت‌های جوان مورد توجه بیشتری قرار دارد، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله حامیان این شرکت‌ها هستند که اکنون فعالیت خود را با یک بازنگری در اهداف آغاز کرده است و امیدواریم در سال آینده شاهد تاثیرگذاری بیشتر این صندوق باشیم.

وی با اشاره به شعبه‌های مختلف صندوق نوآوری و شکوفایی در دانشگاه‌ها و لزوم افزایش آنها، در خصوص تاثیرگذاری تحصیلات دانشگاهی اظهار کرد: در راستای اشتغال‌زایی دانشجویان، طرح مهارت‌افزایی از سال گذشته در دانشگاه‌ها آغاز شد تا دانشجویان مهارت‌های مختلفی را فراگیرند و از این طریق در شغل مورد علاقه خود مشغول به کار شوند.

وزیر علوم در ادامه همچنین رصد دانش‌آموختگان دانشگاهی را به عنوان اقدام دیگر وزارت علم مطرح کرد و اظهار کرد: وزارت علوم از سال گذشته طرحی را به منظور فهم اینکه چقدر دانشجویان به هدف و مقصد مورد نظر از نظر دانش‌آموختگی رسیده‌اند آغاز کرده است که بر همین اساس دانشگاه‌ها با کمک معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی وزارت علوم، دانش‌آموختگان خود را رصد کردند و آمار بسیار خوبی را در این راستا بدست آوردند که این بررسی‌ها امسال نیز با هدف بازنگری در رشته‌های تحصیلی و تطبیق آنها با نیازهای جامعه، کاهش یا حذف برخی از رشته‌های تحصیلی که دانش‌اموختگان آنها به اندازه کافی به سمت اشتغال مورد نظر خود انتقال پیدا نکرده‌اند، ادامه پیدا خواهد کرد.

غلامی گفت: اکنون در برنامه‌های آمایش سرزمینی نیاز داریم که بخش برنامه‌ریزی کشور به دانشگاه‌ها نیازهای نیروی انسانی متخصص را اعلام کند تا از این طریق تعداد تقویت نیروی متخصص ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه به انتخاب ۱۰ استان از سوی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: اکنون هر یک از این استان‌ها با یک دانشگاه بزرگ هماهنگ شده‌اند و در این استان‌ها برنامه امایش پژوهش و فناوری را با همکاری سازمان برنامه و بودجه را اجرا کنند لذا این طرح عملاً به تامین نیازهای هر استان و رفع چالش‌های موجود اشاره دارد که این طرح می‌تواند الگوی مناسبی برای توسعه علم و فناوری در استان‌های دیگر قرار گیرد.

وزیر علوم مطرح کرد: قطعاً اقدامات انجام شده به‌خصوص همت عالی محققین و حمایت‌‌های نهاد‌های اجرایی و هیأت دولت از برنامه‌های علم و فناوری دارند آینده بسیار مطلوبی را پیش روی جوانان ما قرار داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار