بطحایی: روش‌های تعلیم‌و‌تربیت در آموزش‌و‌پرورش باید با پژوهش عجین شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر عجین‌شدن روش‌های تعلیم و تربیت با پژوهش تاکید کرد و نادیده گرفتن مدارس را دلیل جایگاه فعلی پژوهش در آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۸۷۸۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: روش‌های تعلیم‌و‌تربیت در آموزش‌و‌پرورش باید با پژوهش عجین شود

سیدمحمد بطحایی، در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش که امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: «مدرسه به عنوان محور اصلی در تحول، در حوزه پژوهشی نیز باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. اگر دامنه اثر پژوهش‌های انجام شده به فضای مدرسه کشیده نشود و مدرسه از این پژوهش‌ها بیگانه باشد، اتفاق جدیدی در این حوزه نمی‌افتد.»

بطحایی محور اصلی در توجه به پژوهش در حوزه آموزش و پرورش را مدرسه دانست و گفت: «پیام اصلی روز پژوهش در آموزش و پرورش این است که مدرسه ما باید تبدیل به یک سازمان پژوهنده و معلم ما به یک پژوهشگر و دانش‌آموز ما به یک پژوهنده تبدیل شود. تا زمانی که به این مهم نرسیم هیج تحولی در آموزش و پرورش رخ نمی‌دهد.»

او ادامه داد: «روش‌های تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش باید با پژوهش عجین شود.» وزیر آموزش و پرورش به پیشینه حوزه پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت در چهل سال گذشته اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین دلایلی که نتوانستیم تا به امروز جایگاه پژوهش را در نظام آموزش و پرورش محکم کنیم‌ این است که مدرسه به عنوان مخاطب اصلی پژوهش‌ها نادیده گرفته شده است. متاسفانه ارتباط مراکز پژوهشی و علمی با مدارس قطع شده است.»

او ادامه داد: «متاسفانه ما در آموزش و پرورش بنا به دلایلی دیواری به دور مدرسه کشیده‌ایم و اجازه ورود صاحب‌نظران و حوزه‌های علمی و تخصصی به مدرسه را نمی‌دهیم و در طرف مقابل هم این است که آن‌ها نیز نگاهی بالا به پایین نسبت به آموزش و پرورش و مدرسه دارند و این تلقی را به وجود می‌آورند که ما هیچ تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت نداریم.»

بطحایی پژوهش‌های انجام شده در دانشکده‌های علوم تربیتی و مراکز علمی را با فضای مدرسه بیگانه دانست و گفت: «این پژوهش‌ها مانند دانه‌های غبار در فضا پراکنده شده و آنجایی که قرار است این دانه‌ها جمع شوند و در اصلاح نظام تعلیم و تربیت تاثیرگذار باشند، این اتفاق نمی‌افتد که علت اصلی آن بیگانه بودن حوزه‌های پژوهشی و علمی با مدرسه و اقتضائات آن است. امروز روش‌های تعلیم و تربیت در مدرسه ۷۰سال از روش‌های نوین عقب است.»

وزیر آموزش و پرورش کار اصلی سازمان پژوهش در آموزش و پرورش را برقراری پل ارتباطی با پژوهش‌های انجام گرفته در مراکز علمی و پژوهشی دانست و گفت: «اولویت اصلی سازمان پژوهش نباید انجام پژوهش باشد و باید پل ارتباطی با مراکز علمی و پژوهشی باشد. ما در پژوهشگاه آموزش و پرورش ۴۰عضو هیات علمی داریم که زبان گفت‌وگو با اعضای هیات علمی مراجع علمی را بلد هستند و می‌توانند نقش پل ارتباطی را به خوبی ایفا کنند.»

وزیر آموزش و پرورش به بحث تکالیف دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «ماموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت عمومی این است که بچه‌ها به جای پاسخ دادن بتوانند سوال طرح کردن را یاد بگیرند. رویکرد‌های پژوهشی ما باید به سمتی برود که نظم تفکر در یافتن مسائل را با بچه‌ها تمرین و آن را تقویت کند.»

او ادامه داد: «اینکه گردن زرافه چندمتر است و هزارپا چند پا دارد چه ربطی به نظام آموزش و پرورش عمومی دارد که ما بچه‌ها را وادار می‌کنیم آن را حفظ کنند. ما باید نوع تفکر و پیدا کردن روش‌های علمی برای حل‌ مسائل را با بچه‌ها تمرین کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار