وزیر ارشاد: اربعین فرصت قابل توجهی از نظر دینی و هم‌گرایی منطقه‌ای است

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت حفظ ماهیت مردمی اربعین تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۷۸۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد: اربعین فرصت قابل توجهی از نظر دینی و هم‌گرایی منطقه‌ای است

سید عباس صالحی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس و در پاسخ به سوال نماینده زابل درباره اربعین گفت: تلاش ما این است که با توجه به اینکه اربعین به یک فرصت دینی بزرگ برای همگرایی منطقه‌ای و ملی تبدیل شده حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم. تلاش ما این است با توجه به رویکردهایی که توسط رهبر معظم انقلاب، دولت و سیاستگذاران فرهنگی تنظیم شده، اربعین ماهیت مردمی خود را حفظ کند و دولت کمتر نقش تصدی‌گری در آن داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ حرمت کشور میزبان در جریان راهپیمایی اربعین اظهار کرد: چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای زائر در سال‌های ۹۶ و ۹۷، حضور ۳۰۰۰ مبلغ داوطلب در سال ۹۷، تهیه و توزیع کلیپ‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی و استقرار ۱۰۰ موکب از سوی سازمان اوقاف با استفاده از منابع موقوفه، نذورات و خیرات از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین بوده است.

صالحی در بخش دیگری از اظهاراتش برگزاری نمایشگاه‌ها و اجرای نمایشی متعدد برای زائران اربعین، استقرار سینماهای سیار در پایانه‌های مرزی، حضور ۲۰ گروه مربی کودک و نوجوان در راهپیمایی اربعین، حضور ۹۰ قاری ممتاز برای اجرای مراسم و تولید ۴۰ نوحه و موسیقی مناسب با فضای اربعین و همچنین ۱۲۰ سخنران و ۱۴۰۰ مراسم سخنرانی در ایام اربعین را از دیگر اقدامات وزرات ارشاد برای راهپیمایی اربعین برشمرد.

وی با بیان اینکه تلاش شده فضای مناسبتری برای ایام زیارت اربعین در ایران و عراق به وجود بیاید، اضافه کرد: ۱۸۰۰ میلیون نفر در سامانه اربعین ثبت نام کردند که حجم بزرگی است و ما امیدواریم بتوانیم از این فضا برای ارتقای فرهنگی استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به چاپ و تولید بیش از ۲۰ عنوان کتاب، برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین با ۳۵۰۰ اثر، برگزاری مسابقه بین‌المللی فیلم مستند با عنوان مهر محرم و همچنین محافل و جشنواره‌های استانی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ایام اربعین برشمرد و گفت: در ایام اربعین هم‌اندیشی اندیشمندان جهان اسلام در کربلا برگزار شد چرا که ما معتقد به دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین بین ملت ایران و عراق هستیم.

وزیر ارشاد در پایان اظهار کرد: اربعین فرصت قابل توجهی از نظر دینی و هم‌گرایی منطقه‌ای است که امیدواریم با قدم‌های خوبی در این مسیر پیش برویم و از این فرصت‌ها استفاده حداکثری کنیم و در همین راستا سندی تنظیم شده که وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار