در گفت وگو با پانا:

جعفرزاده، عضو کمیسیون بودجه مجلس: حباب قیمت دلار باز هم شکسته می‌شود

تهران (پانا) – عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید حباب نرخ دلار ترکیده است و باز هم ظرفیت کاهش حباب را دارد و یکی از مهمترین دلایل آن این است که ریسک سرمایه‌گذاری در ارزها افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۷۸۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
جعفرزاده، عضو کمیسیون بودجه مجلس: حباب قیمت دلار باز هم شکسته می‌شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت:‌ نوسان‌های نرخ ارز موجب شده است تا ریسک سرمایه‌گذاری در خرید ارزها به شدت افزایش یابد. بازار ارز کشش افزایش بیش از این نرخ‌ها را نداشت و به صورت مصنوعی و غیرواقعی افزایش یافته بود و شکست آن قابل پیش‌بینی بود.

وی ادامه داد: پس از شکست نرخ دلار افرادی که ارز را خریداری کرده بودند با زیان بسیار مواجه شدند این تجربه موجب شد تا اگر نرخ ارزها باز هم روندی افزایشی به خود بگیرد کسی به سمت خرید ارز نرود به این دلیل که ریسک سرمایه‌گذاری در خرید و فروش ارز به شدت افزایش یافته است.

تقاضاهای کاذب خرید ارز از بازار حذف می‌شوند

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: حداقل مزیت نوسان‌های سینوسی نرخ ارزها این است که بازار ارز دیگر محل کسب درآمد برای افراد نیست؛ افرادی که تنها با این هدف وارد خرید و فروش‌ ارز شدند و تقاضای واقعی برای خرید ارز نداشتند.

او ادامه داد: ریسک بالا مهمترین دلیل کاهش تقاضا برای ارز است و این روند کاهشی که آغاز شده است ادامه نیز خواهد داشت.

وی گفت:‌ براساس نرخ برابری دلار در فوب خلیج فارس، پشتوانه بانک مرکزی و بهره بانکی نرخ برابری ریال در برابر دلار بیش از 7 هزار تومان نخواهد بود و این پیش‌بینی وجود دارد که نرخ ارزها از جمله دلار وجود دارد.

سقوط نرخ دلار از سایر ارزها بیشتر است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ سقوط نرخ دلار از یورو بیشتر است و بسیاری از کشورهای منطقه در حال خروج از وابستگی به دلار هستند و بسیاری از قراردادهای نفتی و بودجه سالانه کشور درحال تنظیم براساس نرخ یورو است.

او با بیان اینکه ترامپ خود را فردی اقتصادی می‌داند اما سیاست‌های خارجی او ارزش دلار را به مخاطره انداخته است، گفت: در‌آینده‌ای نه چندان دور نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها به شدت کاهش خواهد یافت.

نرخ دلار در لایحه بودجه 98 بالا است

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره پیش‌بینی دلار 5700 تومانی در لایحه بودجه 98 نیز گفت: به نظر می‌رسد این نرخ بالا در نظر گرفته شده است کاری که دولت در نظر می‌گیرد پیامدهایی برای اقتصاد دارد و دلار 5700 تومانی می‌تواند آهنگی برای گران‌شدن نرخ کالا و خدمات باشد.

او افزود: نرخ پیش‌بینی شده برای دلار در لایحه بودجه 98 در مقایسه با بودجه 97 از افزایش 60 درصدی برخوردار است. البته دولت نیز توجیهایی برای خود دارد و معتقد است که نمی‌تواند با تفاوت بسیار زیادی نسبت به بازار این نرخ را تعیین کند چون در نهایت متهم به گران‌فروشی عرضه ارز به بازار می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره دلایل تاثیرنگرفتن نرخ کالا و خدمات از کاهش نرخ ارز نیز گفت:‌ متاسفانه رفتار صنفی بازار به گونه‌ای است که در مقابل کاهش نرخ‌ها مقاومت می‌کند و این درحالی است که بازار باید پیامدی خوب به مردم بدهد و این اطمینان را داشته باشند که نرخ ارز روندی افزایشی نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار