در گفت‌وگو با پانا

حیدری، کارشناس محیط زیست عنوان کرد: شکار غیراصولی پرندگان مهاجر در فریدونکنار ادامه دارد

نسل برخی پرندگان مهاجر به دلیل شکار بی‌رویه در حال انقراض است

تهران (پانا) - موضوع شکار پرندگان مهاجر در تالاب‌های فریدونکنار همزمان با فصل مهاجرت پرندگان یکی از چالش‌های محیط زیستی در استان مازندران است و علی‌رغم اینکه سازمان محیط زیست اعلام کرده است که بهره‌برداری از پرندگان در تالاب‌های فریدونکنار ساماندهی می‌شود اما محمد حیدری، کارشناس محیط زیست می‌گوید شکار غیراصولی در این مناطق همچنان وجود دارد و باید راهکارهایی جدی برای جلوگیری از نابودی این پرندگان اتخاذ شود.

کد مطلب: ۸۷۸۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
حیدری، کارشناس محیط زیست عنوان کرد: شکار غیراصولی پرندگان مهاجر در فریدونکنار ادامه دارد

علی تیموری، مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا با اعلام اینکه ساماندهی بهره‌برداری از پرندگان در تالاب‌های فریدونکنار در اولویت برنامه‌های این سازمان است، گفت: هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان یکی از دغدغه‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست، اتخاذ تدابیر مناسب، جلب همکاری، مشارکت سایر دستگاه‌های مسئول و جوامع بومی و محلی برای حمایت از این پرندگان و جلوگیری از شکار غیرقانونی و بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از آن‌ها است.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر اقداماتی نظیر تهیه طرح پنج ساله برای مدیریت دامگاه‌ها در منطقه همچنین برگزاری جلسات آموزشی و هماهنگی برای جوامع محلی و صیادان بومی، برگزاری نشست‌های اداری با مسئولان ملی و استانی، تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های شکار با استفاده از روش‌های کم خطر سنتی در دامگاه‌ها (روش دوما) با همکاری و مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در سنوات گذشته انجام شد.

به گفته تیموری، از ۱۵ آبان تا ۸ آذرماه ۹۷ در شش مرحله دام‌های هوایی (که از پرخطرترین و غیر اصولی‌ترین روش‌های شکار پرنده در دامگاه‌ها است) جمع‌آوری شده است.

نسل برخی پرندگان مهاجر به دلیل شکار بی‌رویه در حال انقراض است

محمد حیدری، کارشناس حوزه محیط زیست نیز با بیان اینکه شکار غیرمجاز در فریدونکنار محیط زیست در استان مازندران را خدشه‌دار کرده است، به پانا گفت: صید و شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار در حال تبدیل شدن به سنت است و نسل برخی پرندگان مهاجر به دلیل شکار بی‌رویه در حال انقراض است.

او درباره عوامل موثر در گسترش صید بی‌رویه پرندگان مهاجر توضیح داد: تنها روش صید پرندگان که مورد تائید است، روش صید «دوما» است اما برخی صیادان غیرمجاز از روش‌های پرخطر همچون دام هوایی استفاده می‌کنند که این روش اصلا توصیه نمی‌شود و باید از سوی دستگاه متولی نظارت شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه پرندگان مهاجر سرمایه‌های زیستی کشور هستند، گفت: بهره‌برداری بیش از حد از جمعیت پرندگان در سال‌های اخیر تشدید شده است و همچنان شاهد لاشه‌های پرندگان مهاجر در تورهای هوایی هستیم که این موضوع موجب کاهش جمعیت پرندگان شده است، از طرفی به دلیل خشکی بسیاری از تالاب‌های کشور شاهد هستیم مهاجرت پرندگان به کشور کاهش یافته است و این پرندگان تنها به شمال کشور روی می‌آورند، بنابراین نباید با اقدامات غیراصولی سبب شویم که این پرندگان نیز از بین بروند و حیات آنها به خطر بیفتد چرا که تالاب‌های شمال کشور باید مکان امنی برای پرندگان مهاجر باشد.

محیط‌بانان به تنهایی نمی‌توانند امنیت پرندگان مهاجر را تامین کنند

او افزود: در گذشته سلاح شکاری فقط در اختیار افراد معدودی بود اما متاسفانه امروز تعداد افرادی که سلاح شکاری دارند رو به افزایش است و محیط‌بانان به تنهایی نمی‌توانند امنیت پرندگان مهاجر را تامین کنند و نیاز است که در برخورد با صیادان غیرمجاز نیروی انتظامی نیز ورود کند.

حیدری تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در جلوگیری از صید پرندگان در فریدونکنار اهمیت دارد، جمع‌آوری بازارچه‌های فروش پرنده در شهرستان فریدونکنار است که این موضوع باید از سوی نهادهای انتظامی انجام شود. البته برای معیشت جایگزین صیادان نیز باید اقداماتی صورت بگیرد تا شاهد نسل‌کشی پرندگان نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار