پیگیری راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران

خبرگزاری پانا: مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اظهار کرد: مناطقی خاص از کشور و از جمله گستره استان تهران و اطراف آن در ماه‌های آتی از لحاظ تنش‌های لرزه‌یی به دقت مانیتور می‌شوند.

کد مطلب: ۸۷۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، منطقه خلیج‌فارس، دانش‌دوست که در نشست اجرایی - تخصصی توسعه فناوری‌های نوین پیش آگاهی از خطر زلزله در دانشگاه هرمزگان سخن می گفت افزود: در دیدگاه مدرن، بحث «مدیریت ریسک» مطرح است که در آن تلاش می‌شود میزان ریسک پذیری کاهش یابد.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اجزای مدیریت ریسک را شامل کاهش آسیب‎پذیری، دوری از سرمایه‌ها از حوزه رخداد و خطر، پیش آگاهی از وقوع و جابجایی حوزه مسکونی از منطقه خطر برشمرد.

دانش‌دوست ادامه داد: جابجایی حوزه مسکونی از منطقه خطر یک بحث پیش آگاهی است و در بحث پیش آگاهی در زلزله نیز پیش‌بینی زلزله مورد توجه بوده که شامل بخش‌های مختلفی ازجمله تنش لرزه‌یی، روش‌های احتمالاتی، بررسی لرزه خیزی، میدان‌های مغناطیسی ژئوالکتریک می‌شود.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از ابزارهای توسعه فناوری‌های نوین پیش آگاهی از خطر زلزله، سامانه هشدار سریع است که ‌تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی زلزله خواهد داشت.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری اضافه کرد: سامانه‌های هشدار سریع شامل هشداردهنده‌های قطع شریان‌های حیاتی و هشداردهنده‌ای خانگی و شخصی هستند.

این مسوول مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی این سامانه در شهر تهران گفت: دستگاه سامانه هشدار سریع هنوز تکمیل نشده و نیاز است که بیشتر بر روی آن کار شود.

دانش‌دوست با اعلام اینکه در راه‌اندازی این پروژه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده شده است، گفت: در سراسر دنیا روش‌های مختلف برای هشدار سریع زلزله به کار گرفته می‌شود که یکی از سریع‌ترین و موثرترین روش‌ها، استفاده از امواج پیش رو(p-wave) است و در تهران نیز همین روش را ملاک عمل قرار می‌گیرد.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به پیشرفت‌های جدید دانش بشری و تجربیات اخیر جهانی، راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در شهر تهران برای اطلاع‌رسانی تخصصی و عمومی اقدامی ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مانیتورینگ دقیق تنش لرزه‌یی در کشور اشاره کرد و افزود: قابلیت تعیین خطر زلزله تا یک ماه آتی و امکان پیش آگاهی به موقع در برابر خطر احتمالی زلزله از مزیت‌های مانیتورینگ تنش لرزه‌یی به شمار می‌رود.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری همچنین القای آرامش به جامعه در صورت عدم خطر زلزله و مقابله با پیش بینی‌های نادرست از سوی افراد یا مراکز غیر مسوول را از دیگر مزیت‌های مانیتورینگ در تهران عنوان کرد.

وی، قابلیت شناخت لرزه خیزی تهران و تغییرات آن با دقت بالا را یکی دیگر از مزیت‌های مانیتورینگ تهران برشمرد و افزود: پیش از این اقدامی با این دقت در این خصوص صورت نگرفته بود.

دانش‌دوست در ادامه سخنان خود در بحث توسعه پروژه مانیتورینگ به سایر شهرهای کشور، گفت: کمک به تاسیس یک شرکت دانش بنیان برای توسعه فناوری‌های زلزله شناسی با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و انجام مطالعات اولیه برای نصب و راه اندازی ایستگاه‌های لرزه نگاری برای انجام مطالعات از محورهای اصلی این طرح خواهد بود.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه استان هرمزگان جزو لرزه خیزترین استان‌های کشور است، اظهار امیدواری کرد که یک شبکه مانیتورینگ پیش لرزه و هشدار سریع نیز در این استان راه اندازی شود.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار