سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش: باید کتاب‌های درسی را مساله‌محور و خلاقیت محور تدوین کنیم

تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بر تدوین کتاب‌های درسی براساس دو هدف مساله‌محور و خلاقیت محور تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۷۸۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش: باید کتاب‌های درسی را مساله‌محور و خلاقیت محور تدوین کنیم

حیدر تورانی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی به آیات و روایات دین در اهمیت و ضرورت پژوهش و علم‌اندوزی اشاره کرد و گفت: «ما امروز در پذیرفتن ضرورت و اهمیت پژوهش مشکلی نداریم اما چیستی پژوهش در آموزش و پرورش کمی نامفهوم است و در این زمینه بدفهمی‌هایی وجود دارد.»

او ادامه داد: «صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش با دانشگاه و نهادهای دیگر که سیستماتیک و هدفمند به دنبال تولید علم هستند، متفاوت است. هدف آموزش و پرورش تولید علم به این معنا نیست.»

تورانی گفت: «پژوهش مدنظر ما در آموزش و پرورش این است که بتوانیم عشق به یادگیری و لذت بردن از یادگیری در دانش‌آموزان را از لحظه ورود به پیش‌دبستانی تا فارغ‌التحصیلی و ورود به دانشگاه نهادینه کنیم و احساس کنجکاوی را در وجودشان تقویت کنیم.»

او ادامه داد: «این موارد باید در تولید‌ محتواهای آموزشی به کار گرفته و در کتاب‌های درسی گنجانده شود. ما باید در همین مسیر کتاب‌های درسی را مساله‌محور و خلاقیت‌محور تدوین کنیم و سعی کنیم دانش‌آموزان در این مسیر باهم و برای هم زندگی کردن را بیاموزند.»

تورانی به نقش معلمان در تربیت دانش‌آموزان پژوهشگر اشاره کرد و گفت: «بچه‌ها باید کندوکاو و به دنبال علم رفتن را یاد بگیرند و این نکته‌ها باید در روش‌های تحصیل و باور معلمان قرار گیرد.»

سرپرست سازمان پژوهش رسیدن به این اهداف را مستلزم مثبت‌اندیشی دانست و گفت: «خیلی از مشکلات آموزشی موجود مختص به ایران نیست و بسیاری از نظام‌های آموزشی دنیا درگیر آن هستند. در دنیای امروز دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که هنگام مواجهه با مشکلات چه تصمیمی بگیرند و دنبال راه حل باشند.»

تورانی در پایان گفت: «جامعه امروز نیازمند کارآفرینانی است که سرشار از خلاقیت و خودباوری هستند و راه‌های رسیدن به این مهم نیاز به همکاری و تعامل مدیران و پژوهشگران دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار