معنا زدایی، شهرهای تاریخی و فرهنگی را تهدید می کند

کاشان ( پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معنا زدایی از مواردی است که شهرهای تاریخی و فرهنگی را تهدید می کند و چنانچه شهرهای تاریخی معنای خود را از دست بدهند، از روح تهی خواهند شد.

کد مطلب: ۸۷۸۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
معنا زدایی، شهرهای تاریخی و فرهنگی را تهدید می کند

به گزارش پانا سید عباس صالحی در آیین بهره برداری از میدان و گذرهای فرهنگی کاشان اظهار کرد: فرهنگ و هنر به عنوان روح شهر جریان دارد و در رویدادهای آن اثرگذار است و اگر بتوان روح تاریخی نقاطی مانند کاشان را در شهر جریان دهیم، آن هنگام شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود .

وی افزود: شهرهایی کهن مانند کاشان با پیشینه چند هزار ساله، اتصالی تاریخی دارند که هیچگاه این اتصال قطع نشده و پیوسته در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز تاثیرگذار بوده است .
وی تصریح کرد: ترکیبی در حوزه دین، علوم انسانی، ادبیات و هنر با شاخص های گوناگون مانند صنایع سنتی و نوین به وجود آمده که نقاطی مانند کاشان را در عرصه فرهنگ و تمدن ممتاز و متمایز کرده که مجموع آنها وظیفه های ویژه ای برای مردم و مسئولان این خطه ایجاب می کند .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جلوگیری از آلزایمر شهرها تاکید کرد: خاطره زدایی یکی از چیزهایی است که شهرهای تاریخی را در معرض تهدید قرار می دهد، چرا که از دست دادن خاطره ها به معنای گسست ذهنی و ارتباط تاریخی و فرهنگی است .
وی گفت: شهرهای تاریخی می توانند با گذشت زمان در معرض سیالیت سریع قرار بگیرند که البته در کاشان به این موضوع توجه خوبی شده و باعث امیدواری است که عنصرهای حفاظت از هویت شهر مصون بمانند .
وی افزود: باید تلاش کنیم تا فضاهای کالبدی ارزشمند شهرهای تاریخی مانند کاشان به عنوان نقطه اتصال فرهنگ ها حفظ شود چرا که این اثرها و بناها متعلق به یک فرد، خانواده یا شهر نیست .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ایده راه اندازی میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر که از یزد آغاز شد رویکردی است که روح شهرها را به کالبد آنها پیوند دهد و بر این اساس 10 شهر دیگر در سال های پیش رو میزبان اجرای این طرح خواهند بود .
وی تاکید کرد: ایجاد میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر بر پایه مردم استوار است زیرا فرهنگ را مردم می سازند و راه اندازی این نقاط، فرصتی برای نمایش نوآوری های هنری شهرها و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر می باشد .
صالحی گفت: تاریخ و تمدن کاشان سرشار از ظرفیت است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نگاه تلاش دارد تا فرصت های خوبی برای این شهر پدید آورده و آینده را به گذشته آن پیوند بزند .

به گزارش پانا، بهره برداری از میدان فرهنگ و هنر کمال الملک و گذرهای فرهنگی درب باغ و بابا ولی، دیدار از کتابخانه و مسجد آقا بزرگ، کتابخانه و موزه شیبانی، گشایش دو نمایشگاه تصویرگری، سخنرانی در همایش قدردانی از حامیان خانواده از جمله برنامه های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کاشان است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار