معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

مجلس دانش آموزی مصداق بارز نوجوان و جوان باوری است

تبریز (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی شورا و مجلس دانش آموزی را مصداق بارز نوجوان و جوان باوری عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۸۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش آموزی مصداق بارز نوجوان و جوان باوری است

طاهر علمی در سومین جلسه هیات رئییسه شوراهای دانش آموزی و نهمین دوره نمایندگان مجلس دانش آموزی در سالن جلسات ناحیه یک تبریز با بیان این که جلساتی این چنینی نشان از اهمیت دادن به دانش آموزان است، اظهار کرد: امروز لازمه آموزش و پرورش، جوان باوری است که اگر اتفاق افتد بسیاری از مسایل و مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: معمار کبیر انقلاب به جوانان اعتقاد و باور داشتند و در سایه همین اعتماد بود که هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و امروز نیز پیشرفت هایی در زمینه های مختلف داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به برخی موارد مطرح شده در ابتدای جلسه توسط دانش آموزان، بیان کرد: آموزش و پرورش فقط در علم آموزی خلاصه نمی شود که اگر این گونه باشد در حق دانش آموزان جفا شده است.

علمی افزود: برنامه های صبحگاهی مدارس نکته آغاز مهارت آموزی دانش آموزان است و خود دانش آموزان باید از اجرای برنامه های صبحگاهی و برنامه های پرورشی و تربیتی استقبال کنند.

وی با بین این که برخی مسایل بیرونی در فعالیت آموزشی و پرورشی تاثیرگذار هستند، ادامه داد: آوازه و درآمد رشته پزشکی سبب شده تا دانش آموزان و خانواده ها به دنبال رشته تجربی باشند به طوریکه ازدحام دانش آموزان را دراین رشته شاهد هستیم واین مشکلات بعدی را به دنبال خواهد داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین به شش ساحت تربیتی و پرورش همه بعدی دانش آموزان تاکید شده است، دانش آموزی که به ریاضی و فیزیک مسلط باشد ولی مهارت های اجتماعی را یادنگرفته باشد درآینده دچار مشکل خواهد شد.

علمی گفت: ریشه برخی رفتارهای دانش آموزان را باید بیابیم این که چرا امید به زندگی در بین آن ها کم است، کدام درس و کدام معلم این ناامیدی را بین دانش آموزان تزریق می کنند و یا علت ریشه در جای دیگری دارد؟

وی بیان کرد: اگر دانش آموزان پرسشگر بودند معلمان را برای مطالعه ترغیب می کردند و سرانه مطالعه کاهش نمی یافت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش های وزیر آموزش و پرورش برای حذف کنکور و ارتقاء کیفیت آموزشی تصریح کرد: متاسفانه در چهل سال گذشته برخی تصمیمات و برنامه های اشتباه سبب شده امروز دچار مشکل شویم و اگر جلوی این اشتباه را نگیریم آینده نیز دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: در گذشته رشته علوم تربیتی در دانشگاه های تربیت معلم حذف شده بود و این سبب کمبود مربی متخصص تربیتی شده است و آموزش و پرورش را مجبور کرده تا از نیروی غیر متخصص در این زمینه استفاده کند.

علمی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس دانش آموزی و انتقاد از کمبود مشاور در مدارس، گفت: ما معتقد هستیم که تمامی مدارس از مقطع ابتدایی تا دوره دوم متوسطه باید مشاور داشته باشند ولی با توجه به کمبود نیروی انسانی و نیاز مبرم دانش آموزان دوره اول متوسطه در امر هدایت تحصیلی، مشاوران بیشتر در این مدارس حضور دارند ولی نواحی و مناطق را ملزم کرده ایم در صورت مازاد نیرو دوره دوم متوسطه را نیز در اولویت قرار دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: تمامی برنامه های پرورشی در مدارس سبب ایجاد نشاط و شادابی می شوندو شادابی مقدمه آموزش و یادگیری و دوری از آسیب های اجتماعی است.

وی اظهار کرد: کانون های پرورشی و فرهنگی مکمل آموزش و پرورش هستند و زمینه بروز استعدادها در دانش آموزان را فراهم می کنند و به دانش آموزان فرصت می دهند تا بر اساس علایق خود پیش بروند ولی متاسافانه اکثر خانواده ها و دانش آموزان از این کانون ها و فعالیت هایشان اطلاع چندانی ندارند.

علمی تصریح کرد: اگر چهار مرحله شناسایی، پرورش، سنجش و هدایت استعداد را در آموزش و پرورش داشته باشیم قطعا در آینده بیکاری و بی نشاطی را شاهد نخواهیم بود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه به دلیل عدم استقبال رتبه های برتر کنکور از شغل معلمی سبب می شود تا رتبه های بالا برای این شغل پذیرفته شوند واین سبب ناعدالتی آموزشی می شود.

رشد متوازن دانش آموزان مورد تاکید سند تحول است

مدیر سازمان دانش آموزی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: شوراهای دانش آموزی فرصتی برای اعتلای شخصیت و رشد متوازن دانش آموزان است که مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

صمد علیزاده ادامه داد: شوراهای دانش آموزی مصداق بارز رشد همه جانبه و زمینه ساز مهارت آموزی آن ها ست.

وی از دانش آموزان عضو هیات رئیسه شوراهای دانش آموزی و نمایندگان مجلس دانش آموزی خواست تا مشکلات و مسایل مدارس خود را بیان کرده و برای بهبود وضعیت، راهکار ارایه دهند.

کارخانه تعلیم و تربیت مرجوعی ندارد

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز نیز در این جلسه گفت: کارخانه تعلیم و تربیت مانند سایر کارخانه ها نیست که درصورت معیوب بودن کالا مرجوعی داشته باشد و اگر تولید در آموزش و پرورش معیوب باشد جامعه بشریت خراب می شود.

حجت الاسلام جواد لطف الله پور گفت: تمام تلاش دستگاه تعلیم و تربیت این است که دانش آموزان مهارت های لازم برای ورود به اجتماع را یاد بگیرند.

وی با اشاره به برخی موارد مطرح شده توسط دانش آموزان، گفت: ایمان بدون شک به یقیین نخواهد رسید و ایمانی که از روی تقلید باشد به درد نمی خورد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز ادامه داد: قوانین و غرایز انسان هیچ گاه در تضاد نیست و هر چه عقل حکم کند علم نیز آن را حکم می کند و هر موقع بیین این دو تضادی پیش آید قطعا یکی از آن ها اشتباه است.

لطف الله پور گفت: پرسش دانش آموزان نشانه خوبی است و نشان دهنده پویایی شما است و برای رسیدن به جواب شما را به مطالعه وا می دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار