ربات‌ها علیه دولت؛ استخدام بنفش چگونه ترند اول شد؟

تهران (پانا) - ربات‌های تو‌ییتری یکی از چالش‌های موجود در شبکه اجتماعی توییتر است و برای پالایش توییتر از این ربات‌ها، گهگاهی اخباری منتشر می‌شود که توییتر برخی از اکانت‌های مشکوک به ربات بودن را بسته است.

کد مطلب: ۸۷۸۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ربات‌ها علیه دولت؛ استخدام بنفش چگونه ترند اول شد؟

به گزارش ایرنا، بررسی اکانت‌های توییتری بسته شده توسط شرکت توییتر، نشان می‌دهد که این ربات‌ها عمدتاً متعلق به مخالفان داخلی یا خارجی دولت هستند. ربات‌هایی که وظیفه ترویج ‌توییت‌هایی را دارند که یا علیه دولت هستند و یا علیه نظام جمهوری اسلامی.

در این میان یکی از هشتگ‌هایی که در روز گذشته با کمک همین ربات‌های توییتری به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شده است، هشتگ #استخدام_بنفش بوده است که از جانب مخالفان داخلی دولت ترند شده است. بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی نشان می‌دهد در مجموع بیش از 45 هزار توییت و ری‌توییت با این هشتگ منتشر شده است؛ هشتگی که نه‌تنها هیچ یک از چهره‌های سیاسی مخالفت دولت در آن مشارکت نکرده‌اند، بلکه سلبریتی‌های توییتری این جریان سیاسی نیز در آن اقدام به انتشار هیچ توییتی نکرده‌اند.

چرا استخدام بنفش ترند اول شد؟

در این شرایط نکته عجیب این است که چرا با وجود عدم مشارکت سلبریتی‌های توییتری مخالف دولت، هشتگ #استخدام_بنفش به ترند اول توییتر فارسی بدل شده است؟

پیش از هر چیز لازم به ذکر این نکته است که ترند شدن یک هشتگ در توییتر بر اساس تعداد توییت و ری‌توییت‌های حاوی آن هشتگ محاسبه می‌شود و هر توییت به‌طور معمول به ازای هر 12 تا 15 لایک، یک ری‌توییت (بازنشر) دریافت می‌کند. اگر این نسبت عدد کوچک‌تری باشد، احتمال سازمان‌یافته بودن حمایت از آن هشتگ و یا احتمال حمایت ربات‌ها از آن افزایش می‌یابد.

در همین راستا، بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی نشان می‌دهد در میان 500 توییت پر لایک اول، به‌طور میانگین به ازای هر 1.3 لایک شاهد یک ریشیر (بازنشر) توییت هستیم. اما آنچه در این میان عجیب‌تر است آن است که در 192 توییت از این توییت‌ها، تعداد ریشیرها از لایک‌ها نیز بیشتر بوده است.

به عبارت دقیق‌تر، اکانت‌های توییتری هستند که تنها یک توییتر با هشتگ استخدام بنفش را بازنشر کرده‌اند، بدون آن‌که آن را لایک کرده باشند. واضح است که این اکانت‌ها، ربات توییتری هستند، چرا که کاربران واقعی توییتر در صورت بازنشر یک توییت، معمولاً آن را لایک هم می‌کنند.

در این میان آنچه مبهم است، آن است که چرا مخالفان دولت، با اسم و اکانت واقعی خودشان حاضر نیستند تمام مواضعشان را بیان نمایند و برای تخریب دولت، دست به دامن ربات‌های توییتری می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار