معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

امسال رویکرد برنامه های هفته پژوهش دانش آموز و مدرسه محوری است

اعزام سفیران دانش آموزی کاوش و پژوهش به مدارس در هفته پژوهش

تبریز (پانا)- معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: همزمان با هفته پژوهش، سفیران دانش آموزی کاوش و پژوهش که در جشنواره های مختلف رتبه های ربرتر را کسب کرده اند، برای بیان تجارب و افزایش انگیزه دانش آموزان به مدارس استان اعزا م می شوند.

کد مطلب: ۸۷۷۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
امسال رویکرد برنامه های هفته پژوهش دانش آموز و مدرسه محوری است

کامیار قهرمانی فرد در نشست مطبوعاتی هفته پژوهش با بیان این که امسال در برنامه های هفته پژوهش تغییر رویکرد را نسبت به سال های قبل شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: سال های گذشته بر اساس تصمیم وزارت،استان ها یک هفته زودتر ، برنامه های هفته پژوهش رابرگزار می کردند که امسال این رویه تغییر یافته و برنامه ها در سراسر کشور همزمان برگزار می شود .

وی ادامه داد: یکی از بخش های مهم ویژه و متمایزه هفته پژوهش امسال نیز برگزاری جشنواره های دانش آموزی است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: روز شنبه 24 آذرماه نیز همزمان با آغاز هفته پژوهش زنگ پژوهش و فناوری در تمامی مدارس استان و به شکل متمرکز در یکی از مدارس ناحیه سه تبریز با حضور مقامات ارشد استانی نواخته می شود.

قهرمانی فرد اضافه کرد: روز چهارشنبه 28 آذرماه نیز جشنواره استانی تجلیل از پژوهش گران برتر استان در دانشگاه تبریز برگزار می شود که یک نفر از معلمان و دو نفر از دانش آموزان برگزیده کشوری در این مراسم تجلیل خواهند شد.

وی با اشاره به برنامه های هفته پژوهش آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در این راستا ستاد استانی و کارگرو های دستگاه آموزش و پرورش استان تشکیل یافته و فراخوان اولویت های پژوهش نیز منتشر شده است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: رویکرد امسال آموزش و پرورش در برنامه های هفته پژوهش، مدرسه محوری و دانش آموزی محوری برنامه ها است و سعی خواهیم کرد گفتمان پژوهش و فرهنگ سازی انجام پژوهش را در آموزش و پرورش شاهد باشیم.

قهرمانی فرد با بیان این که در پنج سال گذشته 23 پژوهش سرای دانش آموزی در استان راه اندازی شده است، گفت: در حال حاضر 42 پژوهش سرای دانش آموزی در 39 ناحیه و منطقه که یکی از آن ها نیز در روستای ترکمانچای واقع است فرصت تقویت مهارت پژوهش برای دانش آموزا ن را فراهم کرده و ماحصل این امکانات نیز کسب رتبه های برتر دانش آموزی در جشنواره های مختلف کشوری است.

وی با بیان این که جریان سازی پژوهش و انجام آزمایش و پژوهش در مدارس هدفی است که در برنامه های هفته پژوهش امسال مورد تاکید واقع شده است، گفت: یکی از ماموریت های اصلی آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان زبده است تا در آینده بتوانند با انجام پژوهش های لازم باری از مشکلات کشور بردارند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های ابتکاری آموزش و پرورش استان به مناسبت هفته پژوهش بیان کرد: همزمان با این هفته، سفیران دانش آموزی کاوش و پژوهش که در جشنورا های مختلف رتبه های ربرتر را کسب کرده اند، برای بیان تجارب و افزایش انگیزه دانش آموزان به مدارس استان اعزا م می شوند.

قهرمانی فرد افزود: جشنواره تجلیل از فعالین و منتخبین پژوهشی آموزش و پرورش استان در تالار معلم تبریز برگزار می شود و معلمان پژوهشگر و پژوهنده و دانش آموزان پژوهش گر در این مراسم تجلیل می شوند.

وی ادامه داد: امسال از سه هزار و 813 اقدام پژوهی منطقه ای پس از داوری 295 طرح به دبیرخانه استانی ارسال و 6 طرح برگزیده به وزارت معرفی شد که در این جشنواره مورد تجیلیل قرار می گیرند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: تعداد مقالات چاپ شده معلمان و فرهنگیان استان 400 مقاله و تعداد کتب تالیفی نیز 300 جلد است.

قهرمانی فرد گفت: از 52 پزوهشگر برتر منطقه ای 29 نفر به استان معرفی شده و یک نفر نیز به عنوان نمونه کشوری انتخاب شده که در جشنواره استانی تجلیل می شود.

وی ادامه داد: از 33 پایان نامه کارشناسی ارشد فرهنگیان یک پایان نامه نمونه و از 9 پایان نامه مقطع دکترا نیز یک نمونه کشوری انتخاب و معرفی شده اند.

قهرمانی فرد در ادامه گفت: در استان آذربایجان شرقی 740 هزار نفر نوآموز و دانش آموز در مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه و در 9 هزار و 540 مدرسه و 35 هزار و 955 کلاس درس تحصیل می کنند.

وی با بیان این که 42 هزار معلم و فرهنگی در استان مشغول خدمت هستند، ادامه داد: تعداد نیروی انسانی که امسال به دلیل بازنشستگی از آموزش و پرورش استان خارج می‌شوند 3 هزار و 414 نفر هستند .

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: در مقابل این تعداد نیرویی که خارج می شوند، مهر امسال، ورودی‌های سال 93 دانشگاه فرهنگیان استان که 770 نفر هستند فارغ التحصیل شده و وارد چرخه تعلیم و تربیت شدند.

قهرمانی فرد ادامه داد: تعداد سرباز معلمانی که امسال به خدمت گرفته شدند 186 نفر و تعداد افرادی که از طریق آزمون استخدامی پیمانی سال 96 به کار گرفته شدند 176 نفر هستند.

وی بیان کرد: امسال همچنین در استان 977 کلاس درسی افزایش یافت که از این تعداد 730 کلاس درس مخصوص دانش‌آموزان پایه دوازدهم فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: بر این اساس با توجه به بازنشستگی سه هزار و 414 معلم و افزایش 977 کلاس درس در مجموع امسال 4 هزار و 500 معلم در استان کمبود داشتیم که بر اساس برنامه ریزی ها و تلاش های شبانه روزی در حال حاضر هیچ کلاسی در استان و حتی در صعب العبورترین روستا ها بدون معلم نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار