محسن غرویان*

اصولگرایان وحدت را در عمل نشان دهند

اظهارات اخیر برخی از چهره‌های اصولگرا در خصوص انتخابات گذشته نشان می‌دهد که آنها هنوز از فضای انتخابات خارج نشده‌اند و همچنان دوست دارند که فضای کشور انتخاباتی باشد. لذا با اینکه فاصله زیادی با انتخابات مجلس یازدهم داریم از هم‌اکنون به فکر انتخابات هستند.

کد مطلب: ۸۷۷۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد

البته این مساله‌ای طبیعی و عادی است که فعالان سیاسی از اکنون برای انتخابات آینده شروع به فعالیت کنند، چراکه تمام گروه‌های سیاسی آینده‌نگری‌هایی برای خود دارند، اما به هر حال اینکه مسائل مربوط به انتخابات گذشته را مطرح کنیم صورت خوبی ندارد و مردم توقع دارند که رقابت‌های گذشته تبدیل به رفاقت شود و در هر انتخاباتی این شعار داده می‌شود که رقابت‌ها تبدیل به رفاقت شود چون کشور در این شرایط حساس نیاز به وحدت، همدلی و همراهی از سوی فعالان سیاسی و مردم دارد.

از سوی دیگر همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند روند سیاسی کشور مثل سالیان گذشته به سمت اعتدالگرایی است و تجربه ثابت کرده که افراط و تفریط جواب نداده و نخواهد داد. بنابراین اظهارات فعالان سیاسی باید برمدار اعتدال‌گرایی و میانه‌روی استوار باشد. از طرف دیگر باید اذعان کرد؛دولت منتخب ملت بوده و هرگونه تضعیف دولت با تضعیف ملت همراه است. لذا آنچه که اکنون باید هدف باشد منافع ملی است و باید همه احزاب جریانات و گروه‌ها در جهت مصالح ملت صحبت کنند و از ایجاد تفرقه بپرهیزند؛ چراکه این سخنان تفرقه‌افکنانه جز ضرر برای کشور سودی ندارد و در جهت مصالح ملت محسوب نمی‌شود.

گروه‌های مختلف اصولگرا که تحت عناوین مختلف مثل جمنا گرد یکدیگر جمع می‌شوند، باید تجربه گذشته را چراغ راه آینده کنند و برای فرآیند مهمی چون انتخابات به تحلیل شرایط جامعه و مردم بپردازند تا آنگونه نشود که مثل سال 94 در شهر تهران هیچ یک از کاندیداهای اصولگرا رأی نیاورند. لذا این مساله باید تحلیل و ارزیابی شود و در انتخاب آینده مذاق مردم معیار قرار گیرد. همان‌طور که حضرت امام(ره) فرمود: میزان رأی ملت است، باید رأی ملت را به‌دست آورد و ارزیابی کرد. گرچه اصولگرایان از اکنون کارهای انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، اما میزان موفقیت یا عدم موفقیت جریانات سیاسی بستگی به حرف‌هایی دارد که از آقایان می‌شنویم.

اگر قرار باشد اصولگرایان باز هم همان مواضع گذشته را نشان می‌دهد که در این مدت تغییری نداشته‌اند و ملت نیز از آنها رویگردان خواهد ماند. لذا وحدت اصولگرایان شکل نخواهد گرفت، همان بازی‌های سیاسی دوباره تکرار خواهد شد و نتیجه نیز همان می‌شود که در گذشته دیده‌ایم. ملت از این کشمکش‌های میان جریانات سیاسی خسته شده‌اند و دیگر میلی به دیدن و شنیدن مباحثی از این دست ندارند. بنابراین اصولگرایان اگر به دنبال وحدت هستند باید با نگرشی نو به صحنه بیایند، دست از تخریب دولت بردارند و به جای حرف و شعار عملا وحدت را نشان دهند؛ چرا که شعار‌های ظاهری واقعا ملال‌آور شده است. لذا جریان اصولگرا باید راه حل ارائه کند. اگر این افراد درصدد وحدت هستند باید معیار خود را منافع ملت در کنار دولت قرار داده و در عین حمایت از آنها راه حل‌های عینی و عملی ارائه کنند.

منبع: ارمان

* استاد حوزه و دانشگاه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار