مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گردهمایی مسئولین امور تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی

نگاه عاری از تفاوت و تبعیض باید در سرلوحه فعالیت های آموزشی مدارس کشور قرار گیرد

مشهد (پانا) - با حضور قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و همچنین برخی از مسئولین کشوری و استانی گردهمایی مسئولین امور تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی برگزار گردید.

کد مطلب: ۸۷۷۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاه عاری از تفاوت و تبعیض باید در سرلوحه فعالیت های آموزشی مدارس کشور قرار گیرد

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: با گسترش فرآیند جهانی شدن تاثیر کشورها بر یکدیگر به خصوص از لحاظ فرهنگی افزایش یافته و حضور اتباع خارجی در یک کشور فرصت مغتنمی است که بتوانیم یک گفتمان فرهنگی را ایجاد کنیم و کشور ایران با کشورهای همسایه سابقه تاریخی و اشتراکات فرهنگی مشترکی دارد که استفاده از این موضوع می تواند عامل پیوند دهنده باشد و وحدت را در بین ملت ها و کشورها ایجاد می کند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین بحث ایجاد فرصت های برابر و عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان و همه افراد لازم التعلیم است و یکی از اساسی ترین حقوق کودکان حق آموزش می باشد و صرف نظر از نژاد، زبان و قومیت باید شرایط یادگیری و فرصت یادگیری را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم و این موضوع در جامعه باید فرهنگ سازی شود.

خدابنده گفت: نگاه عاری از تبعیض باید در سرلوحه فعالیت های آموزشی مدارس کشور قرار گیرد و برخورد و رفتار مدیران، معلمان و دانش آموزان باید به گونه ای باشد که دانش آموزان اتباع تشویق شوند تا در کلاس ها و مدارس حضور پیدا کنند و هیچ تفاوت و تبعیضی را در بین دانش آموزان بومی و اتباع احساس نکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: معلمان در کلاس های درس باید شرایطی را فراهم کنند که دانش آموزان ایرانی این شرایط را بپذیرند که در کنار دانش آموزان اتباع به دلیل داشتن اشتراکات فرهنگی با برخورداری از فرصت های برابر به تحصیل مشغول شوند و فرصت حضور دانش آموزان اتباع در کلاس درس می تواند به عنوان یک پیامد اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد و این ارتباطات مثبت نوعی تعامل اجتماعی همراه با آرامش و آسایش را در جامعه حاکم می کند اما عدم پذیرش دانش آموزان اتباع روحیه تضاد و تبعیض را در این دانش آموزان ایجاد می کند و آثار منفی این تضاد جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: آغاز آموزش بویژه در دوره دبستان با توجه به شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموزان بسیار مهم است و این آموزش حتما باید براساس احترام و عدالت باشد و تبعیض و تفاوتی وجود نداشته باشد و این آموزش سبب ایجاد پویایی و انعطاف فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواهد شد.

خدابنده با توجه به روش های آموزشی گوناکون در جوامع گفت: در روش های آموزشی تاکید بر تفاوت های فرهنگی وجود دارد که در آن رویکرد چند فرهنگی مطرح می شود و تمرکز آموزش بر روی تفاوت هاست که این تفاوت ها را به رسمیت می شناسد و به آن ها احترام می گذارد و باید با ایجاد عدالت آموزشی و رفع تبعیض ها بتوانیم یک آموزش مناسب را در کنار دانش آموزان ایرانی به دانش آموزان اتباع ارائه نمائیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مدارس خراسان رضوی قریب به ۶۰ هزار دانش آموز اتباع وجود دارد که در ۴۵ منطقه آموزش و پرورش استان در ۳۵۰۰ آموزشگاه و در ۱۷۰۰۰ کلاس درس ثبت نام شده اند و در حال تحصیل می باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار