معاون قرانی وزیر ارشاد: هدف ما جریان سازی علمی و فرهنگی بر مبنای نهج‌البلاغه است

تهران (پانا) - معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از برگزاری جایزه جهانی کتاب نهج‌البلاغه را جریان سازی علمی و فرهنگی بر مبنای کتاب نهج‌البلاغه در دنیا عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۷۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
معاون قرانی وزیر ارشاد: هدف ما جریان سازی علمی و فرهنگی بر مبنای نهج‌البلاغه است

نشست رسانه‌ای اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه بعدازظهر امروز سه شنبه ۲۰ آذر ماه ۹۷ در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از رونمایی از پوستر اولین جایزه جهانی کتاب نهج‌البلاغه ضمن معرفی حجت الاسلام و المسلمین دین پرور رئیس بنیاد نهج‌البلاغه و قاسم درزی دبیر اجرایی دوره اول جایزه به‌عنوان همکاران معاونت قرآنی در برگزاری این رویداد و با بیان مقدمه‌ای در اهمیت نهج‌البلاغه در جامعه اسلامی اظهار کرد: ما به نهج‌البلاغه به‌عنوان یک اثر حدیثی تخصصی نگاه می‌کنیم که اعتبار بالایی دارد. مرحوم کاشف الغطا نهج‌البلاغه را بی‌نیاز از ذکر سند می‌داند گرچه اسناد آن در روایات شیعه و سنی وجود دارد.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه بزرگ‌ترین و معتبرترین کتاب حدیث مستقل فریقین است. این کتاب مشتمل بر موضوعات فقهی نیست اما معارف فقهی هم در آن وجود دارد. در فریقین از حیث اشتمال به معارف سیاسی اجتماعی دینی فکری بی‌مانند است.

فقهی زاده در ذکر اهمیت حضرت علی علیه‌السلام در مقام صاحب نهج‌البلاغه گفت: مرجعیت علمی در بالاترین سطح بعد از پیامبر اسلام در فضای فرهنگی جهان اسلام چه شیعه و چه سنی متعلق به حضرت امام علی (ع) است. او همراز رسول الله (س) است. او کسی است که پیامبر آیات الهی نازل شده بر خود را به‌طور خصوصی با ایشان درمیان می‌گذاشتند.امام علی تنها فردی است که در همه آیات ولایت حضور دارد.

وی درباره برگزاری رویدادی به نام نهج‌البلاغه گفت: هدف ما معرفی جوانب علمی و عملی مغفول در سیره امام علی(ع) است.دوم تقویت گفتمان عربی در عرصه عمومی جهان اسلام است. نهج‌البلاغه کتاب اسلامی است و شخصیت امام علی(ع) شخصیت اسلامی است و در تنگنای قومیت نمی‌گنجد. ما در جهان اسلام به این تعالیم ارزنده نیازمندیم.سومین هدف ما جریان سازی علمی و فرهنگی بر مبنای این کتاب مقدس است.

فقهی زاده خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که کتاب سال نهج‌البلاغه به‌طور اختصاصی برگزار می‌شود. امیدوارم افتخار داشته باشیم این رویداد را به‌صورت دوسالانه برگزار کنیم.

ایت الله دین پرور رئیس بنیاد نهج‌البلاغه در ادامه در اهمیت نهج‌البلاغه در دنیا گفت: پس از گذشت قرن‌ها امروز در دنیا به‌عنوان مجموعه‌ای از علوم و حقایق شناخته می‌شود. امیرالمؤمنین(ع) در حوزه عمل هم وارد شدند و حکومت عادلانه را تحقق بخشیدند.

وی افزود: این کتاب اثر شناسنامه داری است که در طول بیش از هزار سال منبع و مرجع پژوهش گران دنیا بوده است. در زمانه‌ای که حکومت‌های جابرانه ادعای عدالت و حقوق بشر دارند، بشریت بدون هیچ فکری به سراغ این کتاب می‌رود. ما نویسندگان متعددی داریم که در این حوزه کار کردند و آثار ارزشمندی تولید شد که باید معرفی شوند. امیدوارم این رویداد در معرفی این آثار و پژوهشگران مؤثر واقع شود.

قاسم درزی دبیر اجرایی دوره اول جایزه دوسالانه کتب نهج‌البلاغه در ادامه گفت: این جایزه خود مایه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج کتاب‌هایی است که حول محور امام علی نگاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه جزو نادر کتاب‌هایی است که وحدت آفرین میان شیعه و سنی است و نیاز جامعه اسلامی به وحدت یکی از دلایل برگزاری اختصاصی این جایزه جهانی است.

درزی با اشاره به ۳ کمیته اصلی این جایزه گفت: ما در آماده سازی فرمهای داوری به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

به گفته درزی ۸ اسفند ۹۷ برای برگزاری مراسم اختتامیه در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار