مشاور وزیر آموزش‌وپرورش:

مشکلات جامعه برخاسته از کم‌توجهی به آموزش‌وپرورش است

اگر نگاه مسئولان عالی به آموزش‌وپرورش تغییر نکند، اوضاع بهتر نخواهد شد

ساری (پانا) - مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، توسعه‌ای و غیره برخاسته از آموزش‌وپرورش است، شروع ریشه این مشکلات را نه از آموزش‌وپرورش بلکه از بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش برشمرد.

کد مطلب: ۸۷۷۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات جامعه برخاسته از کم‌توجهی به آموزش‌وپرورش است

منصور مجاوری در گردهمایی مدیران و معاونان پشتیبانی آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق مازندران که صبح روز با موضوع «بهبود وضعیت اقتصادی آموزش‌وپرورش‌‌» در باشگاه فرهنگیان ساری برگزار شد، بحث اقتصاد آموزش‌وپرورش را جاری در تمامی دولت‌ها دانست و اظهار کرد: «تمامی دولت‌ها شعار بهبود اوضاع اقتصادی آموزش‌وپرورش سر دادند اما هیچ‌یک نتوانستند خواسته اصلی آموزش‌وپرورش را برآورده بودند.»

او آموزش‌وپرورش را جرقه توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی در هر جامعه برشمرد و افزود: «مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، توسعه‌ای و غیره برخاسته از آموزش‌وپرورش است اما ریشه مشکلات از آموزش‌وپرورش شروع نمی‌شود بلکه ریشه آن از بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش است.»

مشاور منابع اقتصادی و درآمدی وزیر آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین منبع اقتصادی در هر کشور را منابع انسانی آن دانست و ادامه داد: «از آموزش‌وپرورش با نزدیک به یک میلیون معلم درس‌خوانده، توانمند و خلاق چه استفاده‌ای شده است؟»

مجاوری با بیان اینکه تفکر اقتصادی به دور از تفکر پرورشی، تربیتی و آموزشی نیست، تأکید کرد: «آموزش اگر تغییر ایجاد نکند، ارزشی ندارد و هزینه اعمال شده در واقع از دست رفته است.»

او سه پارامتر پول، ترس از مدیر و عشق به کار را عوامل موثر در میزان کارکرد کارمندان برشمرد و گفت: «عشق به کار برخاسته از انگیزه است و اگر معلم انگیزه نداشته باشد، نه ترس از مدیر دارد و نه حقوق او کفاف زندگی‌اش را می‌کند.»

مجاوری سرمایه انسانی، دانش‌آموز، خانواده فرهنگیان و قوانین وضع شده را داشته‌های آموزش‌وپرورش قلمداد کرد که باید از آن برای توسعه اقتصادی این دستگاه استفاده کرد و گفت: «ماده 18 قانون شوراهای آموزش‌وپرورش مبنی بر اینکه هر کسی که 200 واحد مسکونی بسازد باید یک فضای آموزشی نیز بسازد را حذف کرند که خیانت به آموزش‌وپرورش بود.»

مجاوری همچنین در حاشیه برگزاری این کارگاه به خبرنگار پانا با بیان اینکه سه طرح «حساب یکپارچه مدارس، ساماندهی فضا و مکان آموزش‌وپرورش و توسعه و تفکر اقتصادی مبنی بر تامین منابع پایدار برای آموزش‌وپرورش» را پیگیری می‌کنیم، گفت: «بر اساس قانون مصوب و ابلاغ ریاست جمهوری و بر اساس بخشنامه وزارت اقتصاد و دارایی موظف شدیم تا تمامی امکلاکمان را در سامانه متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی وارد کنیم.»

او افزود: «حدود 106 هزار و 500 مدرسه در سراسر کشور داریم که حدود 99 هزار ملک است البته برخی از این فضاها به دلیل تخریب، نامناسب بودن مکان یا تخلیه روستا غیرفعال است و وزارت آموزش و پرورش در پی ساماندهی و استفاده مفید از این املاک هستیم. راهکار بیست سند تحول بنیادین نیز بحث مدیریت بهینه از ظرفیت‌ها، منابع، امکانات و مسائل اقتصادی است.»

مشاور وزیر آموزش‌‌وپرورش با تأکید بر اینکه برای استفاده از قوانین ساماندهی و تبدیل به احسن کردن فضاها و امکانات، همکاری مجدانه شهرداری‌ها لازم است، ادامه داد: «شهرداری‌ها علی‌رغم قانون شوراهای آموزش‌وپرورش، بند ه تبصره 9 قانون برنامه و بودجه سال 1397 با این موضوع همکاری نمی‌کنند و پرونده‌ها را به کمیسیون‌های مختلف ارجاع می‌دهند.»

مجاوری تأکید کرد: «شهرداری‌ها اگر به قانون عمل نکنند ما به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کمک می‌گیریم.»

او ادامه داد: «تا تفکر مسئولان عالی دولت و سیاستگذاران نسبت به آموزش و پرورش تغییر نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد، مشکل ما تنها پول نیست بلکه نوع تفکر و نگرش روسا و مدیران دولتی است که باید بپذیرند آموزش و پرورش جایگاه اصلی تحول در کشور است چه تحول تولید، چه اقتصادی و چه فهرنگی و چه اجتماعی.»

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: «داشته‌های آموزش‌وپرورش، معلم، دانش‌آموز و مدرسه است و برای حرکت این چرخه نیاز به تغییر نگاه مدیران و تصویب قوانین لازمه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار