رشد ۷ دهم درصدی بودجه پژوهش و فناوری در بودجه سال ۹۸

برنامه‌های هفته ملی پژوهش اعلام شد

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اعلام اینکه هفته ملی پژوهش و فناوری طی ۲۴ تا ۲۸ آذرماه برگزار می‌شود، برنامه‌های وزارت علوم در این هفته را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۷۷۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۷ دهم درصدی بودجه پژوهش و فناوری در بودجه سال ۹۸

مسعود برومند پیش از ظهر امروز در تشریح برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری اظهار کرد: امسال شعار هفته پژوهش، پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی است و امسال برنامه‌های این هفته بر عکس سال گذشته که هفته پژوهش یک هفته زودتر در شهرستان‌ها برگزار می‌شد، امسال یکسان برگزار می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: امسال نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری یک هفته بعد از هفته پژوهش و همزمان با نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل که از سوی معاونت علمی اجرا می‌شود، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته ملی پژوهش گفت: روز شنبه ۲۴ آذرماه به نام پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه است. روز یکشنبه ۲۵ آذرماه روز پژوهش است و در این روز از پژوهشگران و فناوران برتر تجلیل می‌شود. روز دوشنبه ۲۶ آذرماه به نام پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی است. روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه به نام پژوهش، فناوری و علوم انسانی است و روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه به نام پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی نامگذاری شده است.

از 21 دانش‌آموز دارای طرح‌های برتر پژوهشی تجلیل می‌شود

در طی این روز وزرای علوم و آموزش و پرورش در یکی از مدارس تهران حضور می‌یابند تا با نواختن زنگ هفته پژوهش، از طرح‌های برتر بخش دانش‌آموزی تجلیل شود. در این مراسم از ۲۱ دانش‌آموز دارای طرح‌های برتر تجلیل می‌شود.

وی افزود: مراسم درهای باز از دیگر برنامه‌های روز اول هفته ملی پژوهش و فناوری است که در این مراسم ۲۰۰ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک‌های علم وفناوری با هماهنگی مدارس همجوار خود زمینه را برای بازدید دانش‌آموازن از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فراهم می‌کنند.

برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های روز یکشنبه ۲۵ آذر ماه که روز پژوهش است، توضیح داد: در این روز جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران در سالن اجلاس برگزار می‌شود و در این مراسم علاوه بر تقدیر از ۱۷ پژوهشگر و ۶ فناور برتر، از استاندارانی که بیشترین حمایت را از فعالیت‌های پژوهشی داشتند نیز قدردانی می‌شود.

معاون وزیر علوم گفت: همچنین در روز دوم نشستی با معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برگزار می‌شود و در این نشست درباره دو موضوع بررسی لایجه بودجه ۹۸ و تعاملات حوزه‌های فناوری برای ارتقای فعالیت‌ها بحث و بررسی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های سومین روز هفته ملی پژوهش توضیح داد: در سومین روز هفته ملی پژوهش و فناوری هر یک از دستگاه‌های اجرایی نشستی با محوریت پژوهش و فناوری به منظور حل مشکل موجود در آن دستگاه برگزار می‌کنند. همچنین جشنواره هنری پژوهش نیز از دیگر برنامه‌های این روز است که از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف، ویژه دانش‌آموزی برگزار می‌شود و در این بخش ۲۴۵۰ اثر ارسال شده است.

برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های چهارمین روز هفته ملی پژوهش نیز گفت: در این روز نشست‌هایی در زمینه آسیب‌شناسی علوم انسانی و پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود و در آخرین روز از هفته ملی پژوهش نیز نشستی با مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها با موضوع روند اجرایی طرح‌های مشترک برگزار می‌شود.

تفاوت‌های هفته پژوهش در سال جاری

این مقام مسئول در وزارت علوم در ادامه با اشاره به تفاوت هفته پژوهش در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته در هفته پژوهش تنها به عرضه دستاوردهای علمی پرداخته می‌شد اما در این دوره به بررسی چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری پرداخته خواهد شد. همچنین همکاری وزارت علوم با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز یکی از تفاوت‌های برنامه هفته ملی پژوهش در سال جاری است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره رشد بودجه پژوهشی در لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: هنوز لایحه بودجه سال آینده نهایی نشده است و قرار است مباحث آن در هفته‌های آتی انجام شود. وزارت علوم رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: امسال در یکسری حوزه‌ها به دلیل هماهنگی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم اتفاقات خوبی افتاده است. در وزارت علوم در حوزه‌های مختلف متفاوت است. در سال جاری بودجه پارک‌های علم و فناوری حدود ۷۳ درصد رشد داشتیم.

به گفته برومند، بودجه پژوهشی در سال آینده بالای ۷ دهم درصد رشد دارد و برای سال آینده بودجه پژوهشی ۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول در وزارت علوم درباره تحقق بودجه پژوهشی در سال جاری گفت: اعداد تحقق بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌ها و پژوهشگاه‌ها متفاوت است. سازمان برنامه و بودجه کماکمان اعتقاد دارند کل ۱۰۰ درصد بودجه پژوهش و فناوری را اختصاص می‌دهند و قولی است که دوستان داده‌اند و ما هم به این وعده اعتقاد داریم و امیدواریم که در بودجه سال آینده این امر محقق شود.

وی همچنین در ادامه از حمایت ۱۳ میلیارد تومانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲ خبر داد و گفت: در سال جاری این میزان به ۴۲.۷ میلیارد تومان رسیده است. همچنین میزان فروش محصولات دانش‌بنیان در پارک‌های علم وفناوی را ۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود تعداد شرکت‌های زایشی به ۱۰۸ شرکت در سال ۹۵ رسیده است و اکنون این عدد به ۱۶۱ شرکت رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: براساس آمارهای موجود میزان صادرات محصولات دانش بنیان از ۲۳۰ میلیون دلار به ۲۶۰ میلیون دلار رسیده است.

اعطای گرنت فناوری از سال 98

برومند از اعطای گرنت فناوری در سال 98 خبر داد و گفت: در این طرح پارک‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری مقالاتی که قابلیت تبدیل شدن به فناوری دارند در دستور کار خود قرار می‌دهند وما هم مشوق‌هایی به آنها اعطا می‌کنیم.

وضع اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها به پژوهش

معاون پژوهشی وزارت علوم درباره عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی توضیح داد: از این محل ۸۵ میلیارد تومان به امر پژوهش اختصاص یافته است که در این زمینه وزارت نفت و بهداشت بیشترین عملکرد را داشته‌اند البته این عدد مورد انتظار ما نبوده است و امیدوارم با ارائه راهکار در سال ۹۸ این قانون به وضع بهتری اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار