طیبه سیاووشی*

چرایی مخالفت‌ها با FATF

لوایح چهارگانه که آخرین مورد آن CFT بود در چهارشنبه گذشته با 62 درصد آرا موافق به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. درباره لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم اطلاعات اشتباه به مردم داده شده است. پیوستن به هر کنوانسیون بین‌المللی دارای معایب و مزایایی است. تاکید می‌کنم که برای مردم باید هر دو را توضیح دهیم.

کد مطلب: ۸۷۷۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد

مساله مهم این است که ما نباید این موضوعات را به کف خیابان‌ها بکشیم و آنها را به اعتقادات دینی و مذهبی مردم پیوند بزنیم. بعضی‌ها مباحثی را مطرح می‌کنند که لایحه مبارزه با تروریسم برای نظام مشکل ایجاد می‌کند و این کنوانسیون‌ها در چارچوب نظام قرار نمی‌گیرند. مجلس شورای اسلامی یا همان قوه مقننه جزوی از حاکمیت ایران است. قوه مقننه یکی از قوای سه‌گانه این کشور است. این مشخص است که نمایندگان بر خلاف منافع ملی و نظر مردم تصمیم‌گیری نمی‌کنند، ممکن است بعضی مواقع قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود درست اجرا نشود و یا اشکالاتی در آن وجود داشته باشد، اما این کنوانسیون‌های بین‌المللی یا همان FATF که فقط 2 یا 3 کشور هستند که به آن ملحق نشده‌اند مجلس مطمئنا آن را مورد توجه قرار می‌دهد. این کنوانسیون برای مجلس بسیار اهمیت دارد.

با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم و تحریم‌هایی را که ترامپ به این کشور تحمیل کرده است و مردم ما قبلا این شرایط سخت را تجربه کرده‌اند، اگر ما به این کنوانسیون‌ها ملحق نشویم مقابله با نظام بین‌الملل تلقی می‌شود. اگر ایران به لوایح چهارگانه نپیوندد، باعث می‌شود تا جامعه جهانی فکر کند ما با مساله پولشویی و یا تامین مالی تروریسم موافق است. چرا کشور ایران باید با توجه به این هجمه‌هایی که بر علیه ایران وجود دارد با پیوستن به این کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله کند.

اخیرا یک گروه پارلمانی به ایران آمده بودند و به ما نمایندگان می‌گفتند که خیلی خوشایند بود که شما برای تصویب این لوایح چهارگانه در مقابله با کسانی که مخالف تصویب آن بودند مقاومت کردید. آنقدر این مساله را طولانی کردیم که در سطح بین‌الملل هم مورد توجه قرار گرفت و دیگر کشور‌ها درباره آن نظر می‌دادند. این که عده‌ای هجمه‌های پیامکی به سمت نمایندگان راه بیندازند و یا بخواهند نمایندگان را با تظاهرات تحت فشار قرار بدهند اینها مسائل حاشیه‌ای است.

نمایندگان مجلس وظیفه دارند موضوعاتی که برای کشور حیاتی است و ضرورت دارد که در جامعه اجرا شود آنها را تصویب کند. به این نکته توجه کنید که با تصویب لوایح چهارگانه کشور به سمت خودتحریمی نخواهد رفت. تاکید می‌کنم نباید کاری کنیم که باعث شویم خودمان را تحریم کنیم. اگر این لوایح چهارگانه را تصویب نمی‌کردیم و آن را اجرا نکنیم باعث خواهیم شد تا کشورهایی که با ایران همراه هستند و از تحریم‌ها حمایت نمی‌کنند ما را تحریم کنند. بعضی از گروه‌های خاص فکر می‌کنند به علت عضویت کشورهایی مثل آمریکا در لوایح چهارگانه برخی از سیاست‌ها را به ما تحمیل می‌کند! برخی دیگر می‌گویند اگر ما به این کنوانسیون بپیوندیم باعث خواهیم شد تا به گروه‌های سیاسی مانند حزب‌ا... آسیب برسد. این صحبت‌ها در حالی انجام می‌شود که ما در این 40 سال انقلاب همواره با حزب‌ا... و یا گروه‌های آزادی‌بخشی در منطقه تعامل داشته‌ایم.

منبع:آرمان

* نماینده مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار