در گفت و گو با پانا

بررسی حواشی اخیر داوری دیدار پرسپولیس مقابل تراکتورسازی و سپاهان از نگاه ناظر سازمان لیگ برتر

تهران (پانا) - فرهاد فخرآبادی/ ناظر رسمی مسابقات لیگ برتر و پیشکسوت داوری ایران معتقد است با خط‌کش گذاشتن روی عملکرد داور در نهایت تشنج آفرین است

کد مطلب: ۸۷۷۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بررسی حواشی اخیر داوری دیدار پرسپولیس مقابل تراکتورسازی و سپاهان از نگاه ناظر سازمان لیگ برتر

مهدی انوری درباره حاشیه‌های اخیر در داوری ایران و به خصوص دیدار پرسپولیس مقابل تراکتورسازی و سپاهان اصفهان گفت: بخشی از این مسائلی که این روزها پیش می‌آید به علت عدم مدیریت در گذشته است و کار به جایی کشیده شده که هر مشکلی در زمین وجود بیاید داور را به عناوینی خطاب می‌کنند که شایسته نیست.

بعضی مسائل در دنیا منسوخ شده اما در ایران همچنان آنرا انجام می‌دهند

روز گذشته امیر قلعه‌نویی در گفت و گویی رادیویی علیرضا فغانی قلدرخان فوتبال ایران معرفی کرد و علت اشتباه او در دیدار پرسپولیس و سپاهان را مشکل شخصی فغانی با خودش عنوان کرد؛ انوری درباره این ادعای سرمربی سپاهان گفت: در فوتبال اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که ممکن است داور به علت زاویه‌های خاصی که داشته نتوانسته است آن را ببیند؛ این دلیل نمی‌شود که ما هر امتیاز از دست دادن‌مان با این مواجه شود که به داور انتقاد کنیم. علیرضا فغانی آبروی فوتبال ایران است و دلش می‌خواهد روز به روز بهتر شود، اینکه بگوییم مثلا با فلانی بد است و به خاطر این بر علیه او قضاوت می‌کند یعنی اینکه آن داور تمام داوری‌هایش را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: قضاوت فوتبال این نیست که ما از آن برداشت می‌کنیم، بعضی مسائل در دنیا منسوخ شده و نیست اما ما همچنان به این مسائل دامن می‌زنیم. ما کادرهای فنی‌‍مان باید آرامش دهنده باشند، من وقتی ناظر بازی هستم کنار زمین می بینم یک حرکت سرمربی و اعتراضش به تصمیم داور، تماشاگر را چگونه بر علیه داور تحریک می کند.

سانتی‌‍متر گذاشتن‌ها تشنج آفرین است

انوری که ناظر دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی بود در ادامه درباره صحنه مشکوک این بازی و ضربه سر احسان حاج صفی که از سوی کمک داور آفساید گرفته شد، گفت: من برای عادل فردوسی‌پور احترام زیادی قائل هستم اما این درست نیست که با خط کش درباره داوری حرف بزنیم، سر یک سانتی‌متر و دو سانتی‌متر نمی‌شود درباره داوری حرف زد و داور را نقد کرد. در داوری فوتبال زیر یک ثانیه داور باید تصمیم بگیرد، فوتبال که کشتی و والیبال نیست که چند داور قضاوت کنند و فرصت داشته باشند فیلم را ببینند تا نظرشان را اعلام کنند.

وی ادامه داد: من آن بازی را ناظر بودم اما با اینکه کنار زمین بودم آفساید ندیدم. وقتی یک بازیکن ضربه‌ای را به توپ می‌زند، در همان لحظه استیل بدنی بازیکن چند حالت پیدا می‌کند. اینها چیزی نیست که داوری را با آن سنجید. اینطور نمی‌شود که مقابل چشم تماشاگر خط‌کش بگذاریم و بگوییم مثلا مدافع 3 سانتی‌متر جلوتر بوده است. در کجای دنیا می‌بینیم که آفساید را با سانتی‌متر بسنجند؟ این رفتارها به داور استرس می‌دهد و خود به خود اشتباه ایجاد می‌شود؛ زمانی داور می‌تواند درست قضاوت کند که استرس نداشته باشد.

انوری افزود: عادل البته هدفش آموزش است اما این سانتی‌‍متر گذاشتن‌ها تشنج آفرین است. پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی تیم‌های بزرگی هستند، اینکه ما یک حرفی بزنیم جنجالش به استادیوم خواهد رسید. اگر با این معیارهای خط‌کش جلو برویم جنجال‌های ما در استادیوم‌ها خیلی بیشتر می‌شود، این خط‌کش گذاشتن‌ها روی ذهن تماشاگر تاثیر می‌گذارد و با خودش می‌گوید اگر آن دو سانتی‌متر را گرفته بود تیمش بازی را با برد تمام می‌کرد. بنابراین تماشاگر فکر می‌کند که داور حق تیمش را خورده و دامنه این اعتراض به ورزشگاه در دیدارهای بعدی کشیده می‌شود و به سلامتی استادیوم‌ها ضربه می‌زند.

هر وقت کمیته انضباطی مقتدر داشته باشیم فوتبال‌مان برده است

رئیس سابق کمیته داوران هیات فوتبال تهران درباره علت زیاد شدن حواشی گفت: من نمی‌خواهم بگویم کمیته انضباطی ما بد است اما هر وقت ما کمیته انضباطی قوی و مقتدر داشته باشیم مطمئن باشید آن زمان فوتبال ما برده است. وقتی جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود باید جریمه تاثیرگذار باشد نه اینکه با 5 میلیون و 10 میلیون سر و ته هر وقت ما کمیته انضباطی قوی و مقتدر داشته باشیم مطمئن باشید آن زمان فوتبال ما برده است. وقتی جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود باید جریمه تاثیرگذار باشد نه اینکه با 5 میلیون و 10 میلیون سر و ته قضیه را ختم کنند.

قضیه را ختم کنند.

پیشکسوت داوری ایران ادامه داد: قانون 5 داوری عنوانش دخالت در کار داور است و برای این کار جریمه شخصی از سوی داور در نظر گرفته شده است. خدا را شاهد می گیرم اگر داورها به همین بند عمل کنند بیشتر فوتبال ما در دقیقه 15 تا 20 قطع می‌شود، از همان دقیقه یک اعتراض به داور عادت شده است. به خدا داور هم انسان است و خطا می‌کند، یک داور هم دوست دارد مثل یک فوتبالیست بهترین باشد.

قبل از ورود VAR باید فرهنگ آنرا وارد کنیم

انوری در پایان درباره اضافه شدن تکنولوژی VAR (کمک داور ویدئویی) به لیگ برتر ایران گفت: تمام زیبایی فوتبال به همین اشتباهاتی است که رخ می‌دهد، این هفته به ضرر فلان تیم است هفته بعد به سود همان تیم می‌شود. ما قبل از اینکه تکنولوژی را وارد داوری کنیم باید روی سکوها فرهنگ‌سازی کنیم. شما فرض کنید برای یکی از همین تیم‌های پرطرفدار در زمانی که ویدئو چک وارد ایران شده داور اعلام پنالتی کرده اما پس از بازبینی صحنه تصمیمش را برگرداند و بگوید پنالتی نبوده است؛ شما فکر می‌کنید بعد از این تصمیم استادیوم ساکت خواهد شد؟ ما الان 18 سال است می‌گوییم حرفه‌ای شده‌ایم اما فقط پول دادنمان حرفه‌ای شد اما در سایر موارد حرفه‌‎ای نشدیم. تا زمانی که زمینه‌سازی برای VAR نباشد و آنرا در لیگ‌های پایین‌تر تست نکنیم آوردنش به لیگ برتر اشتباه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار