در جشنواره استانی مجریان برتر برنامه تدبیر؛

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان : مدیریت و راهبری یکی از زیرنظام‌های مهم سند تحول بنیادین است

زنجان (پانا) - مرجع اصلی برنامه های اجرایی در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و مهمترین برنامه وزیر آموزش و پرورش مدرسه‌محوری و تفویض اختیار به مدرسه است.

کد مطلب: ۸۷۷۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان : مدیریت و راهبری یکی از زیرنظام‌های مهم سند تحول بنیادین است

مریم رشتچی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در این نشست با اشاره به جایگاه مدرسه و دانش آموز در سند تحول بنیادین گفت: مدیریت و راهبری یکی از زیرنظام های مهم سند تحول بنیادین است و در راستای همین اصل، طرح تدبیر در 395 آموزشگاه استان اجرا شده و امروز از تعداد 42 نفر از همکاران فعال در اجرای این طرح تقدیر می شود.

وی افزود: مرجع اصلی برنامه های اجرایی در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و مهمترین برنامه وزیر آموزش و پرورش مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدرسه است.

رشتچی مدرسه را بهترین و مناسب ترین مکان برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: مرحله اجرایی هر برنامه ای مدرسه است و در برنامه تدبیر هم هدف تعامل موثر بین مدرسه و دانش آموزان و محیط زندگی و بهره گیری درست از منابع موجود در تحقق اهداف است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تلاش در جهت ارتقای مدیریت مدرسه را جزو اهداف سند تحول عنوان و افزود: یکی از برنامه های تحول آفرین در این زمینه برنامه ویژه مدرسه (بوم) است که در این خصوص مسئولین آموزش و پرورش و متولیان این برنامه در مدارس استان حضور پیدا می کنند و از نزدیک در جریان مراحل اجرایی این برنامه از جمله ابتکار عمل معلمان پایه های چهارم، پنجم و ششم در خصوص محتوای درسی قرار می گیرند.

وی با اشاره به تاکیدات پرسش مهر ریاست جمهوری در اهتمام به امر مهارت آموزی در بین دانش آموزان گفت: معلمان مدارس می توانند با استفاده از مهارت آموزی و تکالیف مهارت محور از منابع و ظرفیت های مختلف محلی هم استفاده کنند و با ابتکار عمل خود بهره وری آموزشی را ارتقا دهند.

رشتچی ضمن تاکید بر استفاده به جا و مناسب از فرصت 60 ساعته برنامه ویژه مدرسه در طول سال تحصیلی افزود: مدیران مدارس با استفاده از این فرصت خواهند توانست گامهای موثرتری در تحقق اهداف این برنامه برداشته و بهره لازم و کافی را از این فرصت ببرند.

در ابتدای این جلسه اصغر بیات معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان هم با اشاره به جایگاه حرمت نفس در بین دانش آموزان گفت: یکی از اصول اساسی در تعلیم و تربیت پاس داشتن فردیت انسانی و حریم خصوصی افراد است و این اصل باید در بین دانش آموزان فراگیر شده و به سطح جامعه هم تسری پیدا کند.

وی افزود: دانش آموزان ما باید یاد بگیرند چگونه به حریم افراد دیگر وارد نشوند و بین پوسته جسمانی و روحی افراد تفاوت قائل شوند و اجازه ورود به این حریم ها را به خود ندهند.

بیات پیام مهم مشترک بین افراد را برابری عنوان کرد و اظهار داشت: همه ما باهم برابریم و هیچ برتری نسبت به هم نداریم و عامل سن و جنسیت و مقام و ... نمی تواند عامل برتری یک نفر بر دیگری باشد.

معاون آموزش ابتدایی استان اضافه کرد: اگر حرمتها حفظ شود، اعتماد به نفس هم تقویت می شود و شخصیت افراد هم کاملتر می شود اما اگر چنین اتفاقی نیفتد ما در آینده با تربیت متخصص مریض مواجه خواهیم شد.

در این نشست حاضرین در برنامه هم به ارائه نظرات و پیشنهادات خود از جمله برگزاری دوره ضمن خدمت ویژه طرح های اجرایی، دخالت معلمان در تدوین محتوای درسی، تعدد برنامه های اجرا شده در مدارس و دغدغه های ناشی از این امر در مدیر مدرسه، سندسازی غیر ضرور مدیران در اجرای طرح ها و عدم کارایی طرح ها، ضرورت کاهش کمیت و افزایش کیفیت آموزش، ایجاد نگاه حرفه ای به مدیران مدارس، پرهیز از دیکته کردن برنامه ها از بالا به پایین در مدارس، پرهیز از اجرای اجباری برخی طرح ها در مدارس، انتصاب مدیران توانمند برای مدارس و ... پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار