در گفت‌وگو با پانا

هاشمی طبا: اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل همه فدراسیون‌ها به غیر از فدراسیون فوتبال می‌شود

عزل ضیایی از ریاست فدراسیون والیبال برخلاف اساسنامه فدراسیون‌ها نیست

تهران (پانا) -علیرضا دهقانی/ رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی معتقد است با توجه به اینکه پیش از این به فیفا اعلام شده فدراسیون فوتبال ایران خصوصی است، اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل حال این فدراسیون نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۷۷۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
هاشمی طبا: اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل همه فدراسیون‌ها به غیر از فدراسیون فوتبال می‌شود

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با پانا درباره اجرای اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت ورزش و فدراسیون‌ها گفت: به نظرم اجرای این قانون در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی امری طبیعی بود، چرا که آنها دولتی هستند یا از بودجه دولتی استفاده می‌کنند؛ چون فدراسیون‌ها از بودجه دولتی استفاده می‌کنند اجرای این قانونی شامل آنها هم می‌شود.

وی ادامه داد: اما در کنار این معتقدم اجرای این قانونی شامل هیات‌های ورزشی استانی و شهری نمی‌شود چرا که هیات‌ها شخصیت حقوقی تحت عنوان موسسه غیر دولتی ندارند و جزء فدراسیون‌ها محسوب نمی‌شوند. با این حال چون گفته می‌شود هیات‌ها هم از اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند مشمول این قانون می‌شوند ولی نظر من این است که نهادهای غیر دولتی نباید شامل این قانون می‌شدند.

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی در خصوص نامه اعضای هیات رئیسه فدراسیون والیبال برای لغو حکم سرپرستی افشین داوری بر این فدراسیون و قرار گرفتن نایب رئیس در رأس کار به جای احمد ضیایی گفت: طبق تبصره یک و دو ماده 10 اساس‌نامه فدراسیون‌های ورزشی که در سال 1381 تصویب شد، رئیس سازمان تربیت‌بدنی می‌تواند رئیس فدراسیون را برکنار و فرد دیگری را به عنوان سرپرست فدراسیون تعیین کند؛ پس بنابراین این ماده کاری بر خلاف اساسنامه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: همه فدراسیون‌های ما به غیر از فدراسیون فوتبال یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند به همین دلیل معتقدم حتی تصمیمی که بر اساس آن مهدی تاج در ریاست فدراسیون فوتبال باقی بماند و هیات رئیسه بروند کار درستی نیست و باید اصلاح شود، چرا که ما پیش از این به فیفا اعلام کرده‌ایم فدراسیون فوتبال خصوصی است و حتی به فیفا گفته شده است این فدراسیون فوتبال یک نهاد عمومی غیردولتی هم محسوب نمی‌شود. اما حالا با تغییراتی که صورت می‌گیرد از نظر فیفا دروغ‌گو محسوب می‌شویم زیرا از یک طرف گفتیم فدراسیون فوتبال نهاد خصوصی است و از طرف دیگر این فدراسیون را شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌دانیم. از نظر قوانین ما فدراسیون فوتبال چون از اعتبارات دولتی استفاده می‌کند مشمول این قانون است اما از نظر فیفا شامل این قانون نمی‌شود.

هاشمی طبا افزود: من تعجب می‌کنم که ما اساسنامه‌ای را به فیفا می‌دهیم و در خارج از کشور طور دیگری وانمود می‌کنیم اما در داخل طبق قوانین داخلی رفتار می‌کنیم و این یک ضعف بزرگ است. با این حال و با توجه به اینکه این قانون در ایران تصویب و اجرا شده است، معتقدم با توجه به قوانین داخلی، این قانون شامل همه فدراسیون‌ها به غیر از فدراسیون فوتبال می‌شود.

وی در پایان در خصوص خطر تعلیق از سوی برخی فدراسیون‌های جهانی گفت: این موضوع بستگی به حساسیت‌های فدراسیون جهانی دارد چنانچه در گذشته فیفا روی فدراسیون فوتبال بعد از برکناری محمد دادگان حساس شد و فوتبال ایران را تعلیق کرد. اما در اتحادیه بین‌المللی المپیک با توجه به اینکه این قانون در سراسر کشور اجرا شد و به نوعی قانون عمومی کشورمان محسوب می‌شود و از طرف مجلس به تصویب رسیده است و فدراسیون مربوطه هم به عنوان یک نهاد خصوصی اعلام نشده است مشکلی پیش نمی‌آید و IOC ورزش ایران را تعلیق نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار